site.btaДекларация на ПП „Зелено движение“ относно въвеждането на задължително обучение по религия в българските училища


Историята, културата и идентичността на българския народ са неразривно
свързани с християнството и духовната традиция на Православната църква. Отдаваме заслужено уважение на нейната роля в духовното и просветното развитие на нацията. Въпреки това, заявяваме категоричното си несъгласие с намерението за въвеждане на задължително религиозно обучение в училищата.
На фона на задълбочаващите се проблеми с качеството на образованието в страната, подобна идея изглежда ретроградна и неадекватна. Тя отклонява вниманието от необходимите системни реформи в съдържанието и организацията на образователния процес.
Предложението противоречи на духа на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), приет след широко обществено обсъждане през 2016 г. Законът цели съвременно, светско и прогресивно образование, отговарящо на глобалните предизвикателства. Чл. 11, ал. 2, т. 1 от ЗПУО забранява въвеждането на идеологически и религиозни доктрини. Премахването му би отворило път за тяхното навлизане в образователната система – тенденция, вече забележима чрез дейността на Орденa на Рицарите Тамплиери на Йерусалим в някои училища с подкрепата на МОН и синдикалния лидер Янка Такева.
Изявената готовност на министъра на образованието да премахне светския характер на образованието буди тревога – или като резултат от външен натиск, или като част от фрагментарна и непоследователна политика.
Разглеждането на възпитанието и образованието като отделни процеси е остарял подход. Въпреки че религията често се свързва с моралното изграждане, тя не е единствен, нито задължителен инструмент за това. Добродетелите се възпитават чрез личен пример, чрез реални житейски ситуации и социална среда. Детето не живее в изолирана среда – то ежедневно става свидетел на социални и политически явления като корупция, лъжа и безотговорност, които обезсилват въздействието на нравствените послания, включително и на Десетте Божи заповеди.
Прегледът на съществуващите учебници по предмета „Религия – Християнство – Православие“ разкрива редица проблеми, свързани с правата на човека. В тях православните ценности често се противопоставят на универсалните човешки права, защитени от международни документи. В учебниците за началните класове се изисква наизустяване на молитви, без да се отчита вероизповеданието на детето или липсата му. До 3. клас няма никакво споменаване на други религии, което пречи на развитието на междурелигиозна толерантност. Едва в 4. клас се споменават празниците на други вероизповедания. В по-горните класове се откроява индоктринация, насочена срещу свободната воля, различността, гражданското общество и критичното мислене – умения, които и без това са в дефицит сред българските ученици. Присъствието на снимки на активни политици и шествия в защита на „традиционното семейство“ в учебник за 11. клас представлява откровена политическа пропаганда.
Остава неясно как ще се обучават ученици, изповядващи католицизъм, протестантство, арменско апостолическо християнство, юдаизъм или атеизъм.
Министерството не е представило нито данни от пилотен проект, нито изследване, доказващо, че задължителното обучение по религия ще доведе до намаляване на агресията и до изграждане на нравственост. Смятаме, че подобна мярка по-скоро ще засили разделението между учениците по религиозен признак и може да създаде условия за радикализация. Особено притеснително е как религиозното знание, често в конфликт със светското, ще повлияе върху психо-емоционалното развитие на децата, особено в началните класове.
В настоящата геополитическа обстановка съществува и риск религиозното обучение да се превърне в инструмент за чужди влияния.
На този фон настояваме:
· Да се запази незадължителният характер на предмета;
· Обучението да бъде неконфесионално, с познавателен подход както към християнството, така и към останалите религии;
· Съдържанието му да възпитава в междурелигиозна толерантност, без да налага догми.
Призоваваме за преразглеждане на съдържанието на настоящите учебници по религия. Подкрепяме заявената от МОН Концепция за промяна на учебните програми по всички предмети и вярваме, че усилията на министерството трябва да бъдат насочени именно към нейното реализиране – в полза на едно съвременно и адекватно образование, а не към въвеждането на нов, задължителен предмет с неясен принос за развитието на българските ученици.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина