site.btaМФ: Публикувани са данните за изпълнението на бюджета към 31.01.2025 г.


Изпълнението на бюджета за януари 2025 г. е в условията на неприет Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. Това съответно налага определени ограничения по държавния бюджет, които Министерството на финансите следва да прилага. Разпоредбата на чл. 87, ал. 1 от Закона за публичните финанси регламентира, че разходите и трансферите по държавния бюджет се извършват в размер не по-голям от размера им за същия период на предходната година, до размера на постъпилите приходи, помощи и дарения, като се отчитат влезли в сила актове на Народното събрание и Министерския съвет, които предвиждат допълнителни или намалени бюджетни средства. Тези норми са доразвити в Закона за събирането на приходи и извършването на разходи през 2025 г. до приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г., и съответно Министерството на финансите следи стриктно за параметрите по приходите, разходите и трансферите по държавния бюджет.
На база на данните от отчетите за касовото изпълнение за януари 2025 г. на първостепенните разпоредители с бюджет превишението на приходите над разходите и трансферите по държавния бюджет е положително в размер 0,1 млрд. лв. при прогнозиран дефицит от 0,4 млрд. лв. Това се дължи основно на постъпилите непредвидени в разчета за януари 2025 г. средства по споразумение между Министерството на отбраната на Република България и Министерството на отбраната на Кралство Дания за сътрудничество в областта на материалните ресурси за отбрана в размер на около 0,35 млрд. лв. Това изпълнение позволи нормалното финансиране на бюджетните системи, вкл. дължимите социални плащания, разходи за персонал и други.
Основни параметри по консолидираната фискална програ (КФП) за януари 2025 г.
Приходите, помощите и даренията по КФП за януари 2025 г. са в размер на 6 333,8 млн. лв., в т.ч. 348,6 млн. лв. еднократни приходи по бюджета на Министерство на отбраната. На съпоставима база спрямо януари 2024 г. (при елиминиране на еднократните приходи) приходите нарастват със 752,2 млн. лв. (14,4 %). За този ръст принос имат най-вече данъчните приходи, които нарастват номинално спрямо януари 2024 г. със 777,2 млн. лв. Неданъчните приходи са в размер на 727,9 млн. лв. и остават близки до постъпленията за същия период на предходната година.
Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 5 232,4 млн. лв. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски нарастват със 777,2 млн. лв. (17,4 %) спрямо отчетените за същия период на предходната година, като формират 82,6 % от общите постъпления по КФП за периода.
Неданъчните приходи са в размер на 727,9 млн. лв. (ръст от 9,1 млн. лв., 1,3 % спрямо същия период на 2024 г.) и се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други.
Приходите от помощи и дарения са в размер на 373,5 млн. лв., в т.ч. 348,6 млн. лв. еднократни приходи по бюджета на Министерство на отбраната.
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за януари 2025 г. възлизат на 5 770,0 млн. лв. В номинално изражение разходите нарастват спрямо януари 2024 г. с 959,4 млн. лв. (19,9 %). Нарастване на разходите има при социалните плащания, включително разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии и други. Номиналният ръст на разходите надвишава отчетения ръст на приходите на съпоставима база.
Нелихвените разходи са в размер на 5 465,3 млн. лв., като нарастват с 831,1 млн. лв. (17,9 %) спрямо отчетените за януари 2024 г. Текущите нелихвени разходи са в размер на 5 244,5 млн. лв. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 219,2 млн. лв. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 1,6 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 149,8 млн. лв. (при отчетени 157,4 млн. лв. за януари 2024 г.).
Бюджетното салдо по КФП е положително в размер на 563,9 млн. лв. (0,3 % от прогнозния БВП), като най-голямо превишение на приходите над разходите се отчита по бюджетите на общините (432,9 млн. лв.). На съпоставима база (при елиминиране на постъпилите еднократни приходи) положителното салдо по КФП е 0,2 млрд. лв. (0,1 от прогнозния БВП).
Размерът на фискалния резерв към 31.01.2025 г. е 12,1 млрд. лв., в т.ч. 10,5 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,6 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Данните за изпълнението на консолидираната фискална програма към 31 януари 2025 г. са публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите, в категория „Статистика”. Освен статистическите данни, е публикуван и Информационен бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, който представлява кратък анализ на изпълнението на основните бюджетни параметри на консолидирано ниво и по съставни бюджети.
news.modal.header
news.modal.text