Сдружение "Европейски център за транспортни политики" – Прессъобщение

site.btaПрофесионализмът на ЕЦТП срещу бюрократичното забавяне – резултат 1:0

Професионализмът на ЕЦТП срещу бюрократичното забавяне – резултат 1:0
Професионализмът на ЕЦТП срещу бюрократичното забавяне – резултат 1:0

Смъртоносен капан на ул. „Опълченска" в Троян: Защо мерките се бавят?

Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) осъществи за своя сметка и доброволно целенасочена инспекция по пътна безопасност на участък от улица "Опълченска" в град Троян, в който стана тежка катастрофа с една жертва.

Инспекцията бе извършена в съответствие с изискванията на Закона за пътищата (ЗП), Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и Наредбата за процедурите за управление на безопасността на пътната инфраструктура (*вижте по-надолу съответните членове от Наредбата). Проверката се осъществи по молба и след сигнал на граждани.

Мястото бе посетено от екип на ЕЦТП, който събра множество данни чрез различни уреди за специфични измервания и съобразно утвърдената в Наредбата методика. Извършените действия са задължителни елементи при извършването на одити и инспекции (периодични или целенасочени) по пътища в Република България. Проверката завърши с изготвянето на експертен доклад с констатации и препоръки така, както се изисква в ЗП и в Наредбата. Същият бе публикуван на страницата на сдружението и изпратен до медиите в пълен обем (Линк към доклада на ЕЦТП: https://euctp.com/inspections.html), за да е широкодостъпен и с единствената цел бързо да се предприемат мерки във въпросния участък от улица "Опълченска", където сме отчели повишен риск от инциденти.

По повод доклада на ЕЦТП община Троян обявява, че възлага одит по пътна безопасност на същото място и със същата цел - проверка на участъка, формиране на становище и формиране на предписания. Тази позиция на местната управа провокира множество въпроси, сред които:

  1. Защо община Троян възнамерява да похарчи публичен ресурс за нещо, което вече е направено безплатно и доброволно?
  2. Защо, ако не приема доклада на ЕЦТП, община Троян е взела под внимание част от констатациите за дефицити в него и е предприела конкретни мерки на мястото?
  3. Щеше ли община Троян да предприеме някакви действия за въпросния участък, ако не се бе случил инцидентът?
  4. Щеше ли община Троян да предприеме някакви действия за въпросния участък, ако не бе докладът на ЕЦТП?
  5. Във връзка с въпроси 3 и 4, както и по повод следния цитат от Наредбата "Общинските администрации извършват периодични инспекции на общинските пътища в експлоатация най-малко един път годишно за гарантиране на достатъчни равнища на безопасност на конкретната инфраструктура." питаме: Кога за последен път община Троян е извършила такава инспекция по отношение на общинските пътища, които преминават през територията й?

ЕЦТП доказа, че експертният подход, бързата реакция и независимият анализ могат да спасяват човешки животи. Благодарение на своята професионална работа и ангажимент към пътната безопасност, организацията извърши цялостна инспекция на критичния участък на ул. „Опълченска" в Троян, предостави детайлен доклад с препоръки и алармира обществото за необходимите спешни мерки.

Вместо да предприеме незабавни действия възоснова на предоставената информация, община Троян избра да отложи решенията, като възлага нов одит, който ще струва публични средства и ще забави реалните подобрения. Това повдига и друг важен въпрос – кой носи отговорност за живота и безопасността на гражданите?

Работата на ЕЦТП ясно показва, че ефективното управление на пътната безопасност не трябва да се ръководи от бюрократични процедури и ненужно дублиране на анализи, а от професионализъм, прозрачност и незабавни действия.

Времето за оправдания изтече – отговорните институции трябва да се вслушат в експертите и да предприемат реални мерки, преди да е станало твърде късно.

 

*Чл. 36л. (Нов - ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.) (1) Целенасочена инспекция за пътна безопасност е независимо обследване на път или част от път за установяване на опасни условия, недостатъци и проблеми, свързани с всички негови елементи, които увеличават риска от произшествия и наранявания. Инспекцията задължително включва посещение и оглед на място.

(2) Въз основа на констатациите от инспекциите по ал. 1 администрациите, управляващи пътя, предприемат преки коригиращи действия, осигуряващи безопасност на движението по пътищата.

(3) Целенасочените инспекции за пътна безопасност се извършват от експертни екипи, в които най-малко един от членовете на екипа е одитор по пътна безопасност.

Чл. 36м. (Нов - ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.) (1) Периодична инспекция за пътна безопасност е проверка на характеристиките и недостатъците на пътя, които налагат работи по поддържане от съображения за безопасност.

(2) Агенция "Пътна инфраструктура" извършва периодични инспекции на републиканските пътища в експлоатация най-малко два пъти годишно за гарантиране на достатъчни равнища на безопасност на конкретната пътна инфраструктура.

(3) (В сила от 20.03.2022 г.) Общинските администрации извършват периодични инспекции на общинските пътища в експлоатация най-малко един път годишно за гарантиране на достатъчни равнища на безопасност на конкретната инфраструктура.

(4) Администрациите, управляващи пътя и тунелите, извършват съвместни периодични инспекции за пътна безопасност на участъците от пътната мрежа, граничещи с пътни тунели по смисъла на Директива 2004/54/ЕО. Съвместните инспекции се извършват най-малко на всеки 6 години.

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:14 на 21.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация