Институт за пазарна икономика – Прессъобщение

site.btaИПИ: Оценка на общинските бюджети: как да се прави и какво да се следи?

ИПИ: Оценка на общинските бюджети: как да се прави и какво да се следи?
ИПИ: Оценка на общинските бюджети: как да се прави и какво да се следи?

Колко струва на данъкоплатеца уличното осветление?

Какви приоритети финансира общинският бюджет?

Може ли всеки гражданин да участва в обсъждането на финансите на своята община и взема ли се предвид мнението му?

На всички тези въпроси се опитваме да отговорим в новото изследване на ИПИ „Оценка на общинските бюджети: как да се прави и какво да се следи?“

Изследването представя разработената от ИПИ методология за оценка на общинските бюджети и я прилага върху избрана група от общини. Целта ни е да подпомогнем анализа на бюджетния процес и оценката на бюджетните резултати на общините. Методологията стъпва на аналогични документи в международната бюджетна практика, адаптирани към условията в България, и се основава на информация, предоставена от общините или достъпна свободно от техните електронни страници и тези на министерствата.

Методологията включва две части – от една страна оценка на бюджетния процес, правила и процедури от гледна точка на тяхната прозрачност, периодичност, пълнота и специфичност, и от друга страна – оценка на бюджетното изпълнение и резултати, която да даде възможност на общините да сравнят своето представяне с това на свои колеги на база на обективни показатели по отношение на финансова самостоятелност и устойчивост, задлъжнялост, адекватност на разходите и бюджетна позиция. 

ИПИ направи пробно изпитване на предложената методика върху избран кръг от общини и резултатите показват, че:

-  Много голям дял от общините имат приети и публикуват периодично документи, свързани с бюджетната процедура, но не всичко в машинно-четим вид;

-  Фискални цели са заложени в бюджетите на 81% от общините, само около половината от бюджетите обаче (53%) представят разходи в класификация, различна от тази по икономически елементи; 

-  Версия на бюджета за граждани – кратък документ, изготвен на достъпен за широката общественост език – е налична в 57% от общините;

-  В едва 8 от 21 случая (38%) обаче е представена връзка с национални бюджетни документи и стратегии.

Резултатите от изпълнението на бюджетите показват, че въпреки големите различия между включените общини, всяка от тях показва както силни позиции по определени индикатори, така и области на възможно подобрение, по-специално по отношение на  събираемостта на местните разходи и управлението на общинския дълг. 

Повече подробности са налични в пълния текст на изследването тук.

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:46 на 27.11.2024 Новините от днес

ОА Стара Загора: Областният управител Методи Марков председателства втората работна среща на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна възраст

ВКС: В тълкувателно решение ВКС постанови, че държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, чийто статут се урежда със Закона за държавния служител, имат право да им се осигурява безплатна храна или заплащане на левовата ѝ равностойност

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация