Върховен административен съд – Прессъобщение

site.btaВАС: Петчленен състав на ВАС отмени определение, свързано с конкурса за първоначално назначаване на 28 прокурори в районните прокуратури

ВАС: Петчленен състав на ВАС отмени определение, свързано с конкурса за първоначално назначаване на 28 прокурори в районните прокуратури
ВАС: Петчленен състав на ВАС отмени определение, свързано с конкурса за първоначално назначаване на 28 прокурори в районните прокуратури

Петчленен състав на Върховния административен съд отмени  определение № 9569 от 12.10.2023 г по административно дело № 7078/2023 г. на ВАС в частта му, с която са оставени без разглеждане жалбите на 21 участници в конкурса за назначаване на прокурори в районните прокуратури против решения на Прокурорската колегия към ВСС по т. 3.1, 3.2. 3.3, по Протокол № 25 от 05.07.2023 г. 

Решенията касаят конкурса за първоначално назначаване за заемане на 28 свободни длъжности „прокурор“ в районните прокуратури, обявен с решение на Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет /ПК на ВСС/ по протокол № 44/30.11.2022г. обн. В ДВ бр. № 96/02.12.2022 г.

Със същото определение върховните магистрати от петчленния състав прекратяват производството по делото и го връщат на тричленния състав на ВАС за продължаване на съдопроизводствените действия в тази му част.

Петчленният състав оставя без разглеждане жалбите на кандидатите Д. Георгиев и Л. Панчев против определение № 9569 от 12.10.2023 г., постановено по административно дело № 7078/2023 г. на ВАС и 
прекратява производството по делото в тази му част.
Определението не подлежи на обжалване. 

Касационният състав приема, че от събраните по делото доказателства по несъмнен начин е установено, че по предвидения в закона ред е обявен конкурс за първоначално назначаване. Назначена е конкурсна комисия, която провежда писмен изпит. След провеждането му е изготвен протокол от конкурсната комисия, в който е констатирано, че е допусната фактическа грешка в отговора на въпрос 5 като в първото изречение изписването – „продължавано престъпление по чл. 199 НК“, следва да се чете – „продължавано престъпление по чл. 198 НК“. Проведен е устен изпит. Конкурсната комисия извършва класиране на участниците съобразно резултатите от писмения и устния изпит. Класираните участници подават заявления, с които заявяват, че желаят да бъдат класирани. Част от кандидатите заявяват писмено, че няма да заемат длъжността, на която са класирани и няма да участват в конкурса. Въз основа на класирането на изпитната комисия Комисията по атестирането и конкурсите извършва второ и трето класиране. От Комисията по професионална етика към ПК на ВСС са изготвени становища относно притежаваните нравствени качества от кандидатите. В последствие на заседание, проведено на 04.07.2023 г. КАК при ПК на ВСС приема, че е налице нарушение на процедурата при провеждане на конкурса и предлага на ПК на ВСС да вземе оспореното решение, което е прието, така както е направено предложението на Комисията по атестирането и конкурсите към ПК на ВСС. При тези факти се налага извод, че решението по т.3.2 на ПК на ВСС, в което е използван израза ”не назначава”, несъмнено означава, че ПК на ВСС отказва да назначи съответния кандидат, т.е. постановените решения са такива по смисъла на чл. 186а, ал. 6 ЗСВ и подлежат на обжалване съобразно чл. 187, ал. 1 ЗСВ. 
Дали при вземането на това решение са съобразени материалноправните изисквания на чл. 186а, ал. 6 ЗСВ е въпрос по съществото на спора, а не по допустимостта на оспорването. Още повече, че в оспореното решение на ПК на ВСС липсва посочване на каквото и да било право основание за вземане на решението. Освен това в самото решение изрично е посочено, че същото подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му, от което също следва извод, че самият орган съобразява, че взетото решение е по смисъла на чл. 186а, ал. 6 ЗСВ. Върховните магистрати приемат, че що се отнася до т. 3.1 и 3.3, то същите са неразривно свързани с т. 3.2, като първото по същество обосновава взетото решение по т. 3.2, а второто е негова последица. В случая не може да се възприеме тезата, че решението по т. 3.2. е акт по смисъла на чл. 21, ал. 5 АПК. Конкурсната комисия класира кандидатите за първоначално назначаване. Проведено е и второ и трето класиране. Комисията по професионална етика към ПС на ВСС осъществява правомощията си по чл. 186,а, ал. 2 ЗСВ, изготвено е и предложение от КАК към ПК на ВСС, но със съдържание различно от предписаното в чл. 186а, ал. 3 ЗСВ. Поради това оспореното решение не е такова по смисъла на чл. 21, ал. 5 АПК. Да се приеме тази теза означава, че при ново класиране и съответно взетите от ПК на ВСС решения за назначаване в случай на оспорване да се провери и законосъобразността на оспорените решения от 05.07.2023 г., в което производство настоящите жалбоподатели има вероятност да бъдат лишени от правото да участват в процеса с оглед възможността да не бъдат допуснати до устен изпит и съответно да не бъдат класирани. Освен това в т. 3.2 от решението, с което не са назначени участниците в конкурса на длъжността прокурор в районните прокуратури фигурират и лица, които изрично са заявили, че не желаят да бъдат класирани, респективно същите са изразили недвусмислено своя отказ от участие в конкурса.

Определението по административно дело №6214 от 2024 г. не подлежи на обжалване. 

 

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 19:18 на 02.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация