Софийска филхармония – Прессъобщение

site.btaСофийска филхармония: Един от най-влиятелните „40 под 40“ в италианската култура музикант Федерико Коли дебютира със Софийската филхармония

Софийска филхармония: Един от най-влиятелните „40 под 40“ в италианската култура музикант Федерико Коли дебютира със Софийската филхармония
Софийска филхармония: Един от най-влиятелните „40 под 40“ в италианската култура музикант Федерико Коли дебютира със Софийската филхармония
Снимка: Софийска филхармония

На 25 февруари Софийската филхармония ви кани на вълнуваща вечер с Концерт за пиано и оркестър №21 от Моцарт и Серенада за струнен оркестър от Чайковски. Солист на вечерта е интригуващият италиански пианист Федерико Коли, а диригентската палка е в ръцете на известния корейски диригент Йънгмин Парк. 

Концертът за пиано и оркестър № 21 е завършен на 9 март 1785. А премиерата му е на следващия ден в Бургтеатър. Леополд Моцарт, който по това време е на гости на младото семейство, описва суматохата на дъщеря си Нанерл: „Копистът все още преписва оркестровите партии, а брат ти дори няма време да пресвири Рондото. Премиерата е тази вечер”. 

В рекламата за концерта се отбелязва, че след изпълнението на новата творба,  Волфганг ще импровизира за публиката, за да демонстрира удивителния му ефект. На импровизаторските му умения публиката се наслаждава и в соловите каденци в края на бързите части на 21-я концерт. За съжаление той не ги фиксира в партитурата. Останало е само описанието на един съвременник: „Моцарт импровизираше нежно и с вкус, следвайки моментното вдъхновение на своя гений”.

Оригиналната партитура на До мажорния концерт К. 467 днес се съхранява в Библиотеката „Морган” в Ню Йорк. Каденци към него са написали някои композитори като Лудвиг ван Бетовен и Алфред Шнитке, както и известни пианисти: Роберт Казадесю, Никита Магалоф, Дину Липати, Рудолф Серкин, Фридрих Гулда, Лили Краус, Геза Анда, Рудолф Бухминдер и др. Федерико Коли  свири каденците на Алберто Бониера, написани по негова молба от от италианския композитор „с блясък на модерност”.  

„Дълбоко съм убеден, че Моцарт е най-висшата кулминационна точка, до която красотата е достигнала в сферата на музиката. Никой не ме е подтиквал, както той, така да плача, да треперя от възторг от съзнанието за близостта към онова, което наричаме идеал. Това, че посветих своя живот на музиката, дължа на Моцарт.” – тези съкровени думи на почит към великия Амадеус записва в дневника си Пьотр Илич Чайковски. А неговият музикален „hommage” е Четвъртата оркестрова сюита оп. 61 „Моцартиана” (1884-1887), написана по творби на Майстора. 

Няколко години преди нея в период, когато решава да почива в имението на своята сестра Александра Давидова в Каменка, без да композира, го наляга неопределима меланхолия и умора. Останалото споделя с графиня Надежда фон Мек, негов дългогодишен меценат и довереница: „Днес вече не издържах и се захванах с проект за бъдеща симфония или струнен квинтет. И знаете ли? Веднага се усетих по-бодър и доволен. Следователно, оказва се, че няма по-добър начин да запълваш времето и да задоволиш вътрешната си нужда от работа, освен композирането”. 

Идеите бликат, пише с увлечение. За да подгрее фантазията си, свири на пианото творби от Моцарт, изучава подробно операта му „Вълшебната флейта”. В крайна сметка вместо симфония или струнен квинтет, създава едно от най-популярните си произведения - Серенада за струнен оркестър в до мажор оп. 48. А в първата ѝ част, както отново съобщава на графиня фон Мек, „заплаща дан” на поклонението си към Моцарт с умишленото подражание на неговия оркестров маниер: „Бих бил щастлив, ако открият, че не съм много далеч от образеца”.

Италианският пианист Федерико Коли бързо печели световно признание със своите завладяващи, нетрадиционни интерпретации и яснота на звука. „The Daily Telegraph” изтъква „неговото красиво, леко свирене и лирична грация“, а сп. „Gramophone” го нарича „един от най-оригиналните мислители на своето поколение“. Забележителната оригиналност и силно въображение, философският подход към създаването на музика отличават многоизмерните изпълнения и записи на пианиста. 

След ранните му успехи, които включват I награда на Моцартовия конкурс в Залцбург (2011) и Златен медал от Международния клавирен конкурс в Лийдс (2012), списание „International Piano” го избира за един от „30-те пианисти под 30 години, които вероятно ще доминират на световната сцена през следващите години“. Той  е носител на отличието „Grosso d'argento” за международния престиж, който дава на родния си град Бреша, а музикалната секция на UK Critics’Circle го включва сред получателите на своите награди за 2018. 

Федерико Коли завършва Миланската консерватория, обучава се и в Международната академия по пиано в Имола, и в „Моцартема” в Залцбург под ръководството на Серджо Маренгони, Константин Богино, Борис Петрушански и Павел Гилилов.

Той записва ексклузивно за фирмата „Chandos Records”, с която издава първия си диск със сонати от Доменико Скарлати през 2018, отличен  от „Presto Classical” като „Запис на годината”. И втория том със сонати на Скарлати, който записва е отличен с награди. Обявен е за „Запис на месеца“ от „BBC Music Magazine” и от „International Piano Magazine” (април 2020), както и за един от най-добрите класически албуми, издадени през 2020 в класацията на „BBC Music Magazine”.

Оттук нататък Федерико продължава да свири с реномирани оркестри – с Оркестъра на Мариинския театър и Санкт Петербургската филхармония, Лондонската кралска филхармония, Симфоничния оркестър на Би Би Си, Кралската филхармония на Ливърпул, Кралската филхармония на Стокхолм, Националната академия „Санта Чечилия”, Симфоничния оркестър на RAI и Национален оркестър „Ил дьо Франс”. Работил е и с уважавани диригенти като Владимир Ашкенази, Денис Ръсел Дейвис, Валери Гергиев, Юрий Темирканов, Йон Марин, Томас Сондергард, Ед Спаняард, Василий Петренко, сър Марк Елдер, Сакари Орамо, Фабио Луизи и др. 

Федерико Коли демонстрира и в многобройните си рецитали своето клавирно майсторство в някои от най-известните концертни зали в Европа, Азия, САЩ и Япония. Свири и на престижни музикални форуми като Клавирния фестивал Рур в Дортмунд, Международния фестивал „Дворжак” в Прага, Международния фестивал „Шопен и неговата Европа” във Варшава, на фестивала в Люцерн и фестивала „Равиния” в Чикаго. В допълнение към изпълненията на живо, Федерико поддържа натоварен звукозаписен график. Бъдещите му идеи за издания на „Chandos Records” включват руски проект, фокусиран върху Шостакович и Прокофиев, както и мултиалбумен проект с Моцартов солов и камерен репертоар. 

По време на пандемията COVID-19 пианистът създава образователна поредица от кратки видеоклипове за своя YouTube канал, предназначени да преоткрият Моцартовата фантазия в до минор K. 475 и да поставят музикалните идеи на Моцарт в исторически и културен контекст. 

През 2023 Федерико Коли е избран от сп. „Fortune Italia” за „един от най-влиятелните „40 под 40“ в италианската култура“.

Билети за концерта са налични на касата на зала „България“ и в Ивентим. 

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 09:07 на 23.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация