site.btaДвадесет секторни съвета за уменията започнаха дискусията за професиите на бъдещето

Двадесет секторни съвета за уменията започнаха дискусията за професиите на бъдещето
Двадесет секторни съвета за уменията започнаха дискусията за професиите на бъдещето
Двадесет секторни съвета за уменията започнаха дискусита за професиите на бъдещето. Снимка: МОН

Над 140 професионалисти в 20 сектора - представители на работодатели, браншови организации, синдикати, висши училища, образователни и обучителни институции, дискутираха и споделиха идеи за професиите на настоящето и бъдещето. Те започват работа по изготвянето на нов списък на професиите за професионално образование и обучение, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

Секторната среща по проекта "Модернизация на професионалното образование и обучение", която се проведе в Пловдив, беше уникално по своите мащаби и представителност събитие в сферата на професионалното образование. В нея участва също заместник-министърът на образованието и науката Мариета Георгиева.

"С настоящия проект целим цялостната реформа в професионалното образование и обучение да се случи по най-добрия начин, а за това е важно да мислите визионерски, да излезете отвъд рамките на днешния ден и да погледнете смело в бъдещето", каза Мариета Георгиева.

Проектът, който е финансиран по програмата "Образование" 2021-2027, съфинансиран от Европейския съюз, ще подпомогне реализирането на предвижданите промени в Закона за професионалното образование и обучение. Предстоящите дейности бяха представени от директора на дирекцията "Професионално образование и обучение" и ръководител на проекта Ваня Тивидошева. Те включват разработване на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение, нови държавни образователни стандарти и изпитни програми за придобиване на квалификация по професии, и нови учебни планове и програми.

Както БТА писа, на 12 октомври т.г., на съвместно заседание на парламентарната образователна и социална комисия, беше приет на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, внесен от Министерския съвет. 

Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение е разработен в изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост. За постигането на тази цел в проекта се предлагат изменения и допълнения за Списъка на професиите за професионално образование и обучение (СППОО).

Действащият СППОО съдържа 588 специалности, групирани в 245 професии и 47 професионални направления. Логическата структура на действащия списък затруднява информирания избор на професия от страна на учениците. Наред с професионални направления, които съдържат множество професии и специалности (31 професии включват 243 специалности), съществуват такива, при които има една професия. Половината от всички професии в списъка имат само една единствена специалност, което прави специалността ненужна. В списъка са включени и специалности от различни професии, които имат еднакви наименования. Този дисбаланс в разпределението на специалностите създава множество проблеми, сред които риск от въвеждане в заблуждение на учащия за естеството на избраната специалност поради сходство или съвпадение в наименованията, както и ограничаване на възможността за реализация на обучаваните в твърде тесни специалности. Свръхдетайлизацията на специалностите не отговаря на необходимостта от широкопрофилни умения и професионални компетентности, каквито са необходими за успешната реализация на завършилите професионално образование и обучение. Проектът предвижда оптимизация на рамковите програми за придобиване на професионална квалификация, се казваше в мотивите за внасянето на законопроекта.

 

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:57 на 03.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация