site.btaДвадесет секторни съвета за уменията започнаха дискусията за професиите на бъдещето
Над 140 професионалисти в 20 сектора - представители на работодатели, браншови организации, синдикати, висши училища, образователни и обучителни институции, дискутираха и споделиха идеи за професиите на настоящето и бъдещето. Те започват работа по изготвянето на нов списък на професиите за професионално образование и обучение, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
Секторната среща по проекта "Модернизация на професионалното образование и обучение", която се проведе в Пловдив, беше уникално по своите мащаби и представителност събитие в сферата на професионалното образование. В нея участва също заместник-министърът на образованието и науката Мариета Георгиева.
"С настоящия проект целим цялостната реформа в професионалното образование и обучение да се случи по най-добрия начин, а за това е важно да мислите визионерски, да излезете отвъд рамките на днешния ден и да погледнете смело в бъдещето", каза Мариета Георгиева.
Проектът, който е финансиран по програмата "Образование" 2021-2027, съфинансиран от Европейския съюз, ще подпомогне реализирането на предвижданите промени в Закона за професионалното образование и обучение. Предстоящите дейности бяха представени от директора на дирекцията "Професионално образование и обучение" и ръководител на проекта Ваня Тивидошева. Те включват разработване на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение, нови държавни образователни стандарти и изпитни програми за придобиване на квалификация по професии, и нови учебни планове и програми.
Както БТА писа, на 12 октомври т.г., на съвместно заседание на парламентарната образователна и социална комисия, беше приет на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, внесен от Министерския съвет.
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение е разработен в изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост. За постигането на тази цел в проекта се предлагат изменения и допълнения за Списъка на професиите за професионално образование и обучение (СППОО).
Действащият СППОО съдържа 588 специалности, групирани в 245 професии и 47 професионални направления. Логическата структура на действащия списък затруднява информирания избор на професия от страна на учениците. Наред с професионални направления, които съдържат множество професии и специалности (31 професии включват 243 специалности), съществуват такива, при които има една професия. Половината от всички професии в списъка имат само една единствена специалност, което прави специалността ненужна. В списъка са включени и специалности от различни професии, които имат еднакви наименования. Този дисбаланс в разпределението на специалностите създава множество проблеми, сред които риск от въвеждане в заблуждение на учащия за естеството на избраната специалност поради сходство или съвпадение в наименованията, както и ограничаване на възможността за реализация на обучаваните в твърде тесни специалности. Свръхдетайлизацията на специалностите не отговаря на необходимостта от широкопрофилни умения и професионални компетентности, каквито са необходими за успешната реализация на завършилите професионално образование и обучение. Проектът предвижда оптимизация на рамковите програми за придобиване на професионална квалификация, се казваше в мотивите за внасянето на законопроекта.
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text