site.btaПредизвикателство за работодателите в дуалното образование е да привлекат вниманието на ученик, за когото професионалната паралелка не е осъзнат избор, каза експерт


Като работодател в дуалното образование, основното ни предизвикателство е свързано с това да успеем да привлечем вниманието на ученик, който случайно е попаднал в съответната паралелка, без това да е било негов съзнателен избор. Това каза в интервю за БТА Ралица Вачкова, ръководител "Човешки ресурси" в международната компания "Карго-партнер" (cargo-partner) ЕООД. Фирмата е специализирана в глобалния превоз на стоки по въздух, суша и вода. Вече пета година "Карго-партнер" (cargo-partner) е партньор-работодател на МОН в програмата за дуално обучение (обучение чрез работа).
Компанията обяви в края на февруари учениците, победители в годишния конкурс за стипендии. Тази година той е под мотото "Логистика в изображения", а целта му е да бъдат популяризирани по нетрадиционен начин различни професии в логистиката.
Според Вачкова, когато се говори за потенциални промени, би било добре Министерството на образованието и науката да намери механизъм, с който да се насърчи приемът в гимназиална степен на обучение не само спрямо постигнатия бал, но спрямо интереса на учениците към дадена професия.
"Някои младежи от дуалната програма са споделяли с нас, че когато е трябвало да подреждат желания след 7 клас, не са се чувствали достатъчно информирани за възможните професионални пътища. Други смятат, че това е трябвало да се случва много преди 7 клас, за да могат да направят информиран избор, а не да се чувстват като разиграни на лотария", каза Вачкова.
По думите ѝ откакто са работодател в дуалното образование, от фирмата са имали своите колебания в годините дали това е правилният подход за изграждане на кадри, но равносметката им е, че от всеки випуск имат поне един кандидат, на когото могат да предложат постоянен договор след завършване на средното професионално образование. Тя разказа, че отзивите на учениците са, че това, което намират за най-полезно, е възможността на практика да приложат наученото в училище, което спомага за тяхната мотивация и желание да "задълбаят" в професията. Попитана дали децата познават професиите в логистиката, Ралица Вачкова посочи, че децата за повечето професии, не само в тяхната сфера, имат само бегла идея. Изключения са известните професии като лекар, пожарникар, учител.
Експертът смята, че българското средно образование изостава в една от основните си задачи – чрез подходяща информация да създаде нагласа в учениците към тяхното потенциално професионално развитие, давайки им възможност да открият своите силни страни и интереси. "В "Карго-партнер" (cargo-partner) отдавна сме идентифицирали тази ниша като възможност за изграждане на нашата марка като социално отговорна компания и работим целенасочено в това да популяризираме логистичните професии като такива с бъдеще дори и в ерата на изкуствения интелект", допълни Ралица Вачкова.
В отговор на въпрос дали има дефицит на кадри за логистичния бранш в България, Вачкова отбеляза, че през последните години все по-често се налага мнението, че недостигът на кадри се очертава ĸaто един от най-големите проблеми за българската индустрия. Аз смятам, че човешки потенциал има, но не е развит в необходимата на икономиката ни степен, съответно транспортно-логистичният бранш, като свързващо звено, няма как да не изпитва същите кадрови проблеми като останалите сектори, допълни експертът.
От "Карго-партнер" (cargo-partner) ЕООД поддържат активна връзка с две професионални училища на територията на София град и София област с паралелки, в които се обучават ученици в професионално направление спедитор-логистик. В рамките на тазгодишния конкурс на фирмата, "Логистика в изображения", реализиран със съдействието на МОН, са установили контакти с още над 10 гимназии от цяла България, които имат интерес да развият по-тясно сътрудничество.
Попитана има ли наблюдения колко от учениците в професионалните училища продължават да учат и висше образование по специалността, Вачкова каза, че през изминалата година "карго-партнер" ЕООД е сключила споразумение за сътрудничество с УНСС, катедра "Икономика на транспорта и енергетиката". "Колегите от катедрата също са много активна страна в подкрепата на учениците в техния професионален път след завършване на средното им образование. Една от инициативите им е свързана с ежегоден конкурс, насочен към учениците от професионалните паралелки спедитор-логистик и на лауреатите в конкурса се признава оценка 6.00 за прием в специалност "Икономика на транспорта и енергетиката", разказа Ралица Вачкова.
От своя страна от "Карго-партнер" (cargo-partner) ЕООД всяка година участват в конференции, семинарни занятия, наемат стажанти като част от платената им програма за подкрепа на старт в кариерата. В рамките на това сътрудничество колегите от катедрата са споделяли, че в предходните години се е наблюдавал известен спад в приема на студенти, но тази тенденция вече е променена и всяка година от катедрата излизат няколко десетки подготвени специалисти в областта на транспорта, като мнозина от тях намират своето първо работно място в сферата на логистиката още през втори -трети курс от обучението си, коментира Ралица Вачкова.
За годишния конкурс за стипендия
Фирмата прави годишен конкурс за стипендии, като целта на инициативата е да насърчи подрастващите да открият своята вътрешна мотивация за развитие и просперитет, каза Ралица Вачкова. По думите ѝ още с избора на име на конкурса -"Логистика в изображения", тази година компанията е отправила ново творческо предизвикателство, с което да подпомогне популяризирането на различните професии в логистиката по нетрадиционен начин.
Участниците са ученици от от VIII до XII клас на профилираните и професионалните училища на територията на цялата страна. Те са участвали в едно от две направления: "Логистика за деца" с фокус запознаване с логистичните професии на децата в начален курс и "Как работи веригата на доставките" с фокус връзката между различните професии от сектора.
В първото направление участниците се състезават с техни оригинални изображения (рисунки, комикси, илюстрации, колажи, пиктограми), а във второто – със създадени от тях анимирани видеа с продължителност до 3 минути.
Творбите са оценявани по четири критерия - съответствие с темата “Логистика в изображения“, приложимост на съдържанието (насърчаване на кариера в логистичния бранш), креативност (използвани техники, тяхното съчетание и въздействие) и оригиналност.
Във всяко от направленията победителят получава еднократна стипендия на стойност 500 лв. Присъдени са и две поощрителни награди в съответните категории – всяка на стойност 350 лв.
В категория „Логистика за деца“ победител е Велимир Тодоров от СУ „Константин Константинов“ от Сливен. Поощрителна награда е получила Мелани Милентиева, Пето СУ „П. Р. Славейков“, гр. Перник
В Категория „Как работи веригата на доставките“ победител е Петя Димитрова, Немска езикова гимназия "Гьоте", гр. Бургас. Поощрителна награда е получил Станислав Петров от СУ " Пейо Крачолов Яворов", гр. Варна.
/ЛРМ/
news.modal.header
news.modal.text