site.btaВ София организират днес безплатна разходка с ретро трамвай по повод 124 години от пускането на първия трамвай в столицата
Безплатна разходка с ретро трамвай днес организират Столичният електротранспорт и Общинското предприятие "Туризъм" (Visit Sofia) по повод 124 години от пускането на първия трамвай в София на 14 януари 1901 година. Това съобщиха от Столичната община.
По време на обиколката чрез кратка беседа пътуващите ще научат интересни факти за историята на първия трамвай в София, трамвайното движение и емблематичните места и обекти, през които се преминава. В духа на XX век всеки пътник ще се наслади и на музикално пътешествие с популярната за онова време шлагерна музика. Началната спирка е надлез „Надежда“, а часът на тръгване - 15:00 ч./ 16:00 ч. / 17:00 ч. / 18:00 часа. Продължителността на маршрута е 30 минути. Крайна спирка е пл. „Журналист“, час на тръгване - 15:30 ч. / 16:30 ч. / 17:30 ч. / 18:30 ч. Трамваят ще спира на всяка спирка от маршрута. Не е необходимо предварително записване.
На 1 януари (по стар стил 14 януари) 1901 г. в 10:30 ч. след тържествено откриване тръгва първият електрически трамвай в София, припомнят от Столичната община. На церемония в присъствието на тогавашния столичен кмет Христо Попов тръгва първият вагон, тържествено накичен с цветя. Маршрутът му е от гарата до площад „Славейков“. Дотогава едно от най-разпространените превозни средства сред софиянци са конските омнибуси, като основните им направления са селцата в подножието на Витоша – Банкя, Княжево и Горна баня.
От Общината посочват, че маршрутът на трамвая е нарочно подбран и за времето си е най-представителният - старата гара тъкмо е ремонтирана и разширена с луксозен салон, за да може да приема чуждестранни гости, а около пл. "Славейков” е центърът на столицата. Важно място за новата градска железопътна мрежа е Градската градина, която била опасана от всички страни с трамвайни линии. Това е проектът на германския инженер Клингенберг. Първият покрит вагон тръгва накичен с цветя. Около него са току-що назначените ватмани, зад тях - любопитните столичани.
София се явява една от първите европейски столици с електрифициран градски транспорт, добавят от Общината. Трамвайната мрежа е стигала до кварталите "Княжево", "Павлово", "Красно село" и "Подуяне", които по онова време са били села в околностите на столицата. Трамвайната мрежа била с обща дължина от 23 км, съставена от шест линии. Първите мотриси били зелени на цвят и наброявали общо 24 коли и ремаркета, доставени от Белгия. Не е имало спирки и трамваят е спирал само при знак от някой пасажер да слезе или да се качи. По-късно софиянци вече можели да се возят до "Подуяне", по "Пиротска" до църквата "Св. Никола" и до "Княжево".
В прессъобщението се посочва, че Столичната община инвестира в развитието на електрически обществен транспорт в обновяването на превозните средства и линии. Днес в града има над 200 км релсови трамвайни линии (единичен коловоз), а една от най-интересните и романтични спирки е “Вишнева”. В момента продължава реконструкцията на бул.“Рожен“, където се обновява и трамвайният път. София днес разполага и с 52 км метро, което продължава да се разширява. В процес на строителство са още 10 км и десет метростанции, с които метрото ще поеме 46% от градския транспорт.
През декември миналата година коледен ретро трамвай се движеше в София.
/АБ/
news.modal.header
news.modal.text