site.btaВарна внедрява позитивното образование като модел за подкрепяща и вдъхновяваща учебна среда

Варна внедрява позитивното образование като модел за подкрепяща и вдъхновяваща учебна среда
Варна внедрява позитивното образование като модел за подкрепяща и вдъхновяваща учебна среда
Форум „Позитивното образование - концепции, подходи и перспективи”, организиран от Варненския свободен университет (ВСУ) „Черноризец Храбър”. Снимка: кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

В Младежкия дом във Варна се провежда форум „Позитивното образование - концепции, подходи и перспективи“, организиран от Варненския свободен университет (ВСУ) „Черноризец Храбър“ с подкрепата на Регионалното управление на образованието (РУО) и Община Варна. Участват зам.-кметът на Варна Павел Попов, зам.-ректорът на ВСУ доц. Елеонора Танкова, ръководителят на Центъра за позитивно образование на университета проф. Румен Стаматов, проф. д-р Тодорка Костадинова от Медицинския университет във Варна, началникът на РУО д-р Ирена Радева. На образователния форум присъстват директори, учители, училищни психолози, възпитатели.

За първи път събираме всички от образователната общност, за да им предадем опита от прилагането на позитивното образование, каза пред БТА проф. Румен Стаматов. Той припомни, че от две години във ВСУ се разработват програми, модели, концепции и критерии за оценка на метода, които се прилагат пилотно в няколко училища във Варна, сред които „Гео Милев“, „Захари Стоянов“, „П. Р. Славейков“, „Добри Чинтулов“, „А. С. Пушкин“, както и в училището в село Приселци. 

Идеята е позитивното образование, което е построено върху най-модерните идеи на психологията, да влезе във всяко училище, във всички класове и да бъде упражнявано от всички учители, посочи проф. Стаматов. Той уточни, че всяко училище е различно и програмата се съобразява с това. Обхващат се и родителите, които, както при всяко ново нещо, имат първоначално реакция на съпротива, но бързо виждат ефектите и стават съпричастни. 

„Методът се прилага както в клас, така и като домашна работа за децата и родителите. Смисълът му е да поставя акцент върху силните страни, тъй като позитивната психология не отрича. Ние имаме опит с негативните практики, а се оказва, че за позитивните нямаме език, на който да говорим“, посочи още професорът и добави, че от Центъра за позитивно образование ползват много строги критерии за ефективност върху четиригодишен цикъл, за да отстранят проблемите при прилагането. Имат и обратна връзка, за да проследят резултатите.

За разработката на програмата проф. Стаматов е ползвал научни изследвания и на доц. Светлана Сарийска от Пловдивския университет, както и на партньорите от Медицинския университет във Варна. Радваме се на подкрепа от РУО и Общината и безрезервната помощ на доц. Еленора Танкова, отбеляза още той. 

Всички си даваме сметка за сложното време, в което живеем, време на несигурност и нестабилност, в което единственото устойчиво нещо са промените, които настъпват и поставят на изпитание нашата ценностна ориентация и посоката на развитие, отбеляза на форума доц. Елеонора Танкова. По думите й преподавателите и възпитателите са изправени пред въпроса как да поставят фокуса върху правилния набор от ценности пред материалното богатство, почтеността пред доходите, самоуважението пред стремежа за печалби, емоционалната интелигентност пред коефициента на интелигентност.

„Позитивното образование се превърна в нова парадигма, получила внимание в цял свят, защото предлага подходи да подкрепим младите хора да се стремят към благополучие и да са устойчиви пред кризи. То предоставя на всички умения да изградят система, насърчаваща стремежа към смислен живот, наред с високите постижения“, допълни тя. 

Радвам се, че във Варна работят толкова хора с отворени сетива за новостите, каза началникът на РУО д-р Ирена Радева и добави, че вижда интерес сред колегията да преминат през предизвикателството на позитивното образование, което не е лесно, но резултатът му е щастливи деца и доволни родители. 

Смисълът на образованието може да бъде реализиран само когато вземем предвид начина, по който се чувства образованият като цялостна личност, и затова позитивният подход е призван да участва в баланса, който търсим, посочи зам.-кметът Павел Попов. 

Проф. д-р Тодорка Костадинова припомни, че от Медицинския университет във Варна са се присъединили към инициативата, която е продължение на проекта им за модернизация на висшето училище чрез внедряване на две магистърски програми за изкуствен интелект в биомедицината и здравеопазването. Според нея в настоящата бързина на технологиите и дигитализацията, трябва да запазим баланса именно чрез хуманизма, който е част от позитивното образование. 

БТА припомня, че проф. Румен Стаматов получи Награда „Варна“ за 2023 г. за цялостен принос и значими постижения в учебната, научноизследователската и практическата работа и за проекта на ВСУ „Черноризец Храбър“ „Позитивното образование в училище“. 

 

/ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:06 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация