ОБЗОР

site.btaАвтошколи и инструктори от София и страната проведоха демонстрации в подкрепа и срещу новите правила за обучение на кандидат-шофьорите

Автошколи и инструктори от София и страната проведоха демонстрации в подкрепа и срещу новите правила за обучение на кандидат-шофьорите
Автошколи и инструктори от София и страната проведоха демонстрации в подкрепа и срещу новите правила за обучение на кандидат-шофьорите
Снимка: Милена Стойкова/БТА

Автошколи и инструктори от цялата страна проведоха две паралелни демонстрации днес – в подкрепа и срещу новите правила, по които предстои да се обучават кандидат-шофьорите. Те са част от подзаконов нормативен акт – наредба, приети са, но предстои да влязат в сила след около пет месеца. 

Двете днешни прояви се проведоха на едно и също място – площад „Княз Александър I” в София, където бяха паркирани учебни коли, преминаха спокойно и без да затрудняват движението по централния булевард „Цар Освободител“. 

Според Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, които подкрепят измененията, те ще допринесат за изсветляването на бранша. Промените, които гарантират дигитализация на учебния процес и отпадането на хартиения учебен картон, ще гарантират обективен контрол върху подготовката и изпитите на новите водачи.

В коментар за БТА председателят на асоциацията Красимир Георгиев посочи, че сивият сектор в бранша е около 90 %. „Гражданите, които карат шофьорски курс и искат да станат водачи, ще могат да знаят във всеки един момент къде са карали, колко са карали, на какво са ги учили. Така ще знаят за какво дават парите за шофьорския курс, ще могат да търсят сметка, както и да извършват някакъв граждански контрол на автошколите, които не са съвестни“, обясни той. 

„Когато всичко се дигитализира и информационната система ще определя дали учебният час е даден правилно или не, мисля, че всичко ще бъде на светло“, допълни Красимир Георгиев. Той обяви, че от организацията подкрепят и готвеното ограничение курсист да се явява до четири пъти на изпит за половин година.

На противоположното мнение бяха от Българския автоинструкторски съюз. Неговият председател Трендафил Маринов, също в коментар за БТА, заяви, че ще настояват да бъде съставена нова работна група, която да разпише наново правилата

„Наредбите да бъдат така изписани, че да отговорят на съвременното оборудване на автомобилите“, призова той. „След пет месеца влиза в сила една система, която още дори не е разработена, нито е тествана. Не се знае кой я разработва. Ние не знаем с какво и как ще работим, нито как ще функционира тази система“, посочи Маринов за предстоящата електронизация в обучението на курсистите. Според него предвиденото проследяването на учебните автомобили с GPS също няма да доведе до желания резултат. 

С изпратена позиция за БТА мнение по темата застъпиха от Министерството на транспорта и съобщенията, уверявайки, че са в непрестанен диалог с представители на браншовите организации. С промените се гарантира по-голяма прозрачност при обучението на младите шофьори и по-ефективен контрол от страна на държавата. Целта е да се премахнат всички възможности за фиктивно или непълно обучение на водачите и да се гарантира по-висока теоретична и практическа подготовка, уверяват от министерството. 

Оттам припомнят също, че във вече обнародваните наредби има два отлагателни срока. Промените, свързани с електронния картон, влизат в сила пет месеца след публикуването им.

На среща с бранша служебният министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова пое ангажимент електронната система да бъде разработена до три месеца, за да има достатъчно време в останалите два месеца да бъде тествана заедно с бранша и възникналите проблеми да бъдат отстранени. След тези пет месеца са предвидени още пет месеца, в които автошколите могат да водят документацията и по двата начина - на хартия и електронно. Това е достатъчно време за плавно и безконфликтно преминаване към дигитализация в процеса на обучение, каквато отдавна е въведена успешно в много други образователни и обучителни сфери, посочват също от Министерството на транспорта и съобщенията. 

В позицията се допълва, че честите промени в нормативната уредба през годините създават несигурност и затруднения в сектора, затова предстои детайлно обсъждане на новата информационна система с всички заинтересовани. Целта е да бъде създаден ефективен, работещ продукт, който да се използва дълги години в системата на обучение на младите шофьори.

Разработването на информационната система е напълно безплатно за бранша и достъпът до нея ще става чрез мобилно приложение, инсталирано на смарт устройство, припомнят още от министерството.

/РН/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:41 на 27.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация