site.btaС близо 50 000 лева ще се дофинансират 12 маломерни паралелки в две училища, решиха съветниците в Мизия

С близо 50 000 лева ще се дофинансират 12 маломерни паралелки в две училища, решиха съветниците в Мизия
С близо 50 000 лева ще се дофинансират 12 маломерни паралелки в две училища, решиха съветниците в Мизия
БТА, Мизия (19 септември 2024) С близо 50 000 лева ще се дофинансират 12 маломерни паралелки в две училища, решиха съветниците в Мизия. Снимка: Кореспондент на БТА във Враца Лиляна Рашкова

Близо 50 000 лева осигуряват с решението си днес общинските съветници в Мизия, за да съществуват 12 маломерни паралелки в основните училища „Отец Паисий“ в с. Софрониево и „Христо Ботев“ в с. Крушовица. Общо 15 маломерни паралелки ще има през настоящата учебна година в четирите училища на територията на община Мизия, стана известно по време на дебатите. 

Учебното заведение в Софрониево, в което учат 34 деца, има приход от земя в размер на 50 000 лева и се налага с малко над 19 000 лева да бъде подпомогнато с общински средства за учебната година, е посочено в докладната на общинските съветнии. В училището съществуват общо пет маломерни паралелки, от които две слети (1-3 клас и 2-4 клас). В шести клас учат едва четирима ученици, шест деца са записани в 5 клас, а в 7 клас са девет деца. Именно учебното заведение в Софрониево беше повод за дебати по време на заседанието. 

„И миналата година подкрепихме училището. Оценките им не са добри. Ще гласувам "въздържал се", защото смятам, че е редно да подкрепяме училища, в които се учи и има резултати, а не всички на общо основание“, каза Трифон Тодоров. 

„Там където паралелките са смесени се получава така, че първи клас учат буквите, а трети клас се учат да четат изразително. Нито едното, нито другото се случва в подобни смесени паралелки. Не искам да съм лош пророк, но преди години затворихме училището в Липница и сега в Софрониево ни предстои същото“, добави и Николай Нековски по темата. 

Владислава Благоева уточни, че има методология за работа в смесените паралелки, одобрена от Министерството на образованието и науката.  

„Дебатите са безпредметни. Защото датите и процедурите за предприемане на подобно решение са законово регламентирани. Когато общинското ръководство направи преглед на образователната система и има поглед и конкретно предложение, чак тогава можем да коментираме“, заяви Цветанка Дамянова. 

Дебата затвори председателят на Общинския съвет в Мизия Татяна Спасова, която припомни, че Общинския съвет е органът, който определя политиките на Общината, а кметът е изпълнител. „Ако имате конкретно предложение как виждате реконструкцията и актуализацията на образователната система предложете“, обърна се към Нековски Татяна Спасова. 

С 12 гласа в подкрепа и един въздържал се предложението на общинска администрация бе прието. 

С решението на общинските съветници бяха осигурени и малко над 30 000 лв. за училището в Крушовица. Там са записани 69 деца, разпределени в осем паралелки от 1 до 7 клас, като във всяка паралелка има средно между седем и четиринадесет деца. 

За двете учебни заведения в Мизия ОУ „Цанко Церковски“ и Професионална гимназия „Васил Левски“ не са необходими средства за дофинансиране, стана известно от внесената докладна. В основното училище в Мизия са записани 192-ма ученици. Две паралелки ще съществуват в седми клас, като едната е маломерна с 12 ученици, съгласно решението на ОбС. Осемдесет и шест ученици има в професионалната гимназия в Мизия. Две от паралелките – тези в 8 и 10 клас са с под изискуемия минимум. 

Финансиращият орган, в случая Общинският съвет, има правомощията съгласно Наредбата за финансиране на институциите в системата на предучилищното и училищното образование да осигурява дофинансиране, за да съществуват определени паралелки дори и под норматива, определен от държавата. Средствата са в размер на не по малко от 20 % до 40 % от общия размер на стандарта за един ученик, остойностен на 3087 лв. на година. 

/МК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:26 на 27.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация