site.btaТрябва да се търси максимална ефективност при придобиването на нови способности за гасене на пожари по въздух, смята Димитър Стоянов

Трябва да се търси максимална ефективност при придобиването на нови способности за гасене на пожари по въздух, смята Димитър Стоянов
Трябва да се търси максимална ефективност при придобиването на нови способности за гасене на пожари по въздух, смята Димитър Стоянов
Военен хеликоптер "Кугър" облива с вода запалил се склад за пиротехнически средства между град Елин Пелин и село Гара Елин Пелин. Снимка: Минко Чернев/БТА (архив)

Новите способности за гасене на пожари по въздух трябва да се придобиват като се уповаваме на търсенето на максимална ефективност. Това заяви в своя публикация във фейсбук Димитър Стоянов, секретар по сигурност и отбраната на президента на България. 

„Не само, че те трябва да бъдат налични в достатъчно кратки срокове, на възможно най-ниски цени, но и е наложително да се търси многофункционалност“, смята Стоянов. 

Той посочва, че президентската институция има становище за това как да се развият способностите на България за борба с пожарите от въздуха. „Това становище бе изпратено до служебния премиер Димитър Главчев, до председателя на комисията по отбрана в Народното събрание Христо Гаджев и до председателя на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред Маноил Манев“, съобщава още той. 

Според Стоянов Българските Военновъздушни сили (ВВС) разполагат с достатъчно транспортни вертолета „Кугър“ (Cougar) и Ми-17, които могат да се впрегнат в решаването на задачата. „Тези вертолети, както и техните екипажи и сега се борят ежедневно с огнената стихия. Основното тук е да се осигурят средства за ремонти и подготовка на екипажите. Ако това се направи, може да очакваме, че в следващите години ще имаме средно осем изправни машини от двата типа, готови за противопожарна дейност“, посочва той. 

„На този момент, и предвид очакваните сериозни разходи за придобиване и не малкото време за доставка, изглежда нецелесъобразна покупката на нови вертолети, особено ако те не са предназначени за ВВС, а с тях тепърва ще се изграждат структури в други министерства“, коментира още Димитър Стоянов. 

По думите му има сериозни аргументи в посока на вкарване на самолетен компонент в българския въздушен противопожарен флот.  

„Президентството счита, че е необходимо спешната покупка на системи от типа MAFFS II предназначени за транспортните самолети C-27J от състава на ВВС. Тези системи са модулни, могат да се монтират и демонтират от товарните отделения на самолетите „Спартан“ (Spartan). MAFFS II позволява над пожара да се изхвърли осем тона вода на един заход. Нашите ВВС разполагат с три самолета „Спартан“ и обучен летателен и инженерно-технически състав за тях, което значи че интегрирането на тези нови способности ще стане сравнително бързо“, посочва още Стоянов. 

„Не бива да забравяме, че през 2006 г. бе подписан договор за покупката на пет броя C-27J, но през 2011 г. два от тях бяха отказани по икономически причини. Нуждите на въоръжените ни сили от транспортна авиация, обаче не са се намалели и Президентството счита, че трябва да се планира придобиване на допълнителни бройки самолети „Спартан“. Те могат да изпълняват не само военно-транспортни и хуманитарни задачи, но и да се включат в гасенето на пожари, включително и зад граница“, коментира още той. 

Според Димитър Стоянов самолетният компонент може да се допълни и от еднодвигателните амфибии AT-802F Fire Boss. „Този тип може да носи малко над три тона вода, има нужда от неголеми водоеми, цената му на придобиване и експлоатация е много ниска и не на последно място, този тип се експлоатира успешно от редица европейски страни, включително и на Балканите“, аргументира се той. 

„За да имаме максимално ефективни сили за борба с пожарите от въздуха, е необходимо своевременно постъпване на надеждна и актуална информация до лицата вземащи решения. Не случайно в Плана за възстановяване и устойчивост бе включен проект за „Изграждане на национален център за аерокосмическо наблюдение, контрол и управление (НЦАНКУ)“. Към този център има компонент от безпилотни летателни апарати, които ще се използват за наблюдение от въздуха“, смята Стоянов. 

„Становището на Президентството е, че инвестицията в наличните вертолети Ми-17 и „Кугър“, покупката на системи MAFFS II за самолетите C-27J, придобиването на допълнителни машини от същия тип и евентуалната покупка на амфибиите AT-802F ще е най-добро решение, от гледна точка на „стойност – ефективност”. Така ще имаме гъвкав въздушен противопожарен флот, способен да действа ефективно не само у нас, но и да се изпраща на помощ на други страни“, допълва още секретарят на президента по отбраната и сигурността. 

В анализа си той допълва също, че в посочения от него подход очакваните разходи са над два пъти по-ниски от тиражираните в медиите суми за закупуването на нова противопожарна техника за МВР, в лицето на четири вертолета и два самолета. 

„Сега всичко е в ръцете на изпълнителната и законодателната власт. Надявам се, че необходимостта от наличие на сериозни способности за борба с пожарите от въздуха, няма да бъде заметена под килима. И се надявам, че ще бъде взето мъдро и ефективно решение с максимална грижа за парите на данъкоплатците“, посочва Димитър Стоянов. 

/ТТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:58 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация