Международният ден на леворъките се отбелязва днес

site.btaПолубожествена сила, недъг или естествено развитие е способността да пишем с лява ръка, разказаха експерти за БТА

Полубожествена сила, недъг или естествено развитие е способността да пишем с лява ръка, разказаха експерти за БТА
Полубожествена сила, недъг или естествено развитие е способността да пишем с лява ръка, разказаха експерти за БТА
БТА, София (13 август 2024) Днес се отбелязва Международният ден на левичарите. Снимка: Никола Узунов/БТА (ЛФ)

Полубожествена сила, недъг или естествено развитие на човека е способността ни да пишем с лява ръка, разказаха за БТА двама учители и педиатър. Днес се отбелязва Международният ден на леворъките. Началото е поставено през 1976 г. в САЩ по инициатива на Международната организация на леворъките, а от 1992 г. се отбелязва и в други страни по инициатива на Британския клуб на леворъките, сочи справка от отдел "Справочна" в БТА. Около 10 % от хората по света са леворъки.

Няма генетична мутация, която да се свързва конкретно с левичарите, разказа д-р Диана Ненчева – Миличевич

Няма ясна генетична мутация, която да се свързва конкретно с левичарите. Около 10 % от населението на Земята са левичари, което ги прави доста по-малобройни от десничарите. Приблизително еднакъв е процентът на мъже и жени левичари. Това каза за БТА д-р Диана Ненчева – Миличевич, педиатър в Многопрофилната болница за активно лечение (МБАЛ) „Лозенец“. Тя обясни, че при левичарите се развива повече дясната хемисфера в мозъка. Те са по-артистични личности, именно по тази причина има доста известни актьори, писатели и художници, които са левичари, добави експертът. Има наблюдения, в които е установено, че при двама близнаци, като огледален образ, единият е левичар, а другият десничар, допълни тя. 

В Древен Египет левичарите са смятани за полубожества. Много години по-късно, по времето на комунизма, писането с лявата ръка е смятано за недъг, посочи тя. Според нея причина за това е стремежът за уеднаквяване на трудовата маса в годините на комунизма. Не е трябвало да има нито по-добри, нито по-лоши, всички е трябвало да бъдат еднакви, добави тя.

Водещата ни ръка няма никакво отношение към интелигентността на човека, а е свързано изцяло с развитието на мозъка, посочи експертът. В днешно време писането с лява ръка не се смята за по-специално или признак на слаба интелигентност, това е в рамките на нормата, каза д-р Ненчева. Тя посочи, че детето трябва да се наблюдава в моментите на неговото начално развитие. Около две-три годишна възраст детето само ще насочи играчката или химикалката към водещата си ръка. Вече има много материали за левичари, посочи педиатърът и добави, че съществуват химикали и ножички, дори скалпели и други хирургически инструменти за лекари, които използват лявата си ръка. 

Има един по-малък процент от хората на Земята, които използват и двете си ръце, каза д-р Ненчева. Тя обясни, че причините за това са, че и двете хемисфери на мозъка са развити еднакво. През годините се наблюдава нарастване на левичарите, защото вече това не се смята за недъг, обясни тя. В училище децата трябва да се стимулират да пишат с ръката, с която им е по-лесно, категорична бе д-р Ненчева.

Не е редно учителите насилствено да казват на децата с коя ръка да пишат, каза учителят Джемиле Мисанкова

Не е редно учителите насилствено да казват на децата с коя ръка да пишат, ако мозъкът диктува да пишем с лява ръка, ние не трябва да го насилваме да пише с дясна, каза за БТА дългогодишният начален педагог Джемиле Мисанкова. Когато виждам, че детето се справя добре, знае как правилно да държи химикал или молив, не го насилвам. Оставям го да пише с ръката, която му е по-силна и доминантна, каза Мисанкова.

Тя разказа, че има над 30-годишен опит. Започва да преподава през 1993 г. в Основно училище „Св. Паисий Хилендарски“ в с. Краище и го прави и до днес. През тези години не съм имала много деца левичари, посочи учителката. Много голяма част от първокласниците са хващали химикал или молив още в детската градина. Тоест те идват с подготовка как и с коя ръка да държат химикал, добави тя.

Педагогът разказа за свой ученик, който още от началото пише с лявата ръка и го прави и до днес. Детето пишеше много красиво и се справяше много добре, добави Мисанкова. Педагогът припомни и друг случай от своята практика - за момиче, което пише с лявата ръка, но родителите ѝ искат тя да се научи да пише с дясната ръка, когато постъпи в първи клас. Започнах постепенно, с ежедневни упражнения да уча детето, с търпение и повече упражнения детето се научи. Силната ръка на това дете беше лявата, обясни педагогът. Случвало се е в моментите, в които се обърна, за да покажа на друго дете как да изпише някоя буква, момиченцето да хване химикалката с лява ръка, даде пример преподавателката. 

Учителката добави, че помага на децата да учат как да изписват буквите, като със своята ръка хваща ръката на детенцето, за да му покаже как правилно да я движи. При левичарите това е невъзможно, защото аз самата съм десничар, обясни Мисанкова. Преподавателят посочи, че при такава ситуация изписва буквата на тетрадката на детето, като го кара то да повтори движенията, които тя е направила.  

Вече има интерактивни и модерни методи, които помагат на децата да научат по-бързо буквите. Вече има и помощни инструменти за деца, които са левичари, посочи Мисанкова. Тя даде пример с моливи с ергономична форма, които са по-удобни за захващане с лява ръка, както и помагат за наклона за изсипване на буквите.  Вече има ножички, които са специално за деца левичари. Тези ножички са с обратен захват и за един десничар е почти невъзможно да ги използва, добави Мисанкова. 

Други наблюдения, които началният педагог разказа, са, че децата левичари пишат красиво, при тях няма разлика нито в наклона, нито в големината на буквите. Преди е било различно, но сега вече нямаме право да насилваме децата с коя ръка да пишат, това е изцяло избор на детето, важното е на него да му е удобно, каза Мисанкова. 

В моята практика не съм имала дете, което да е левичар, каза учителката Николина Василева

В моята практика не съм имала дете, което да е левичар, разказа за БТА Николина Василева, начален педагог в периода 1949 г. - 1985 г. Според нея това се дължи на факта, че в онези времена на децата им е налагано още от вкъщи и от детската градина да държат химикалите с дясна ръка. 

Самата тя е левичар, но в ученическите си години е учена да пише с дясна ръка. С дясната ръка пиша много по-бавно, държа химикал с четири пръста, което също не е правилно. Всичко останало правя с лявата си ръка, но в училище, както и вкъщи ме учеха да пиша с дясна ръка. Това ме научи да използвам и двете си ръце, което по-късно беше много полезно за работата ми като начален учител, добави Василева. 

Тя посочи, че е било много важно децата да пишат четливо и красиво. В годините, в които аз преподавах, имахме предмет „Краснопис“. В тези часове трябваше да научим децата да пишат четливо и красиво и правилното букви и срички, обясни още Василева. 

/РН/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:20 на 13.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация