site.btaЛипса на достъпност и стара материална база са сред проблемите, констатирани при социалните услуги за 2023 г., сочи анализ

Липса на достъпност и стара материална база са сред проблемите, констатирани при социалните услуги за 2023 г., сочи анализ
Липса на достъпност и стара материална база са сред проблемите, констатирани при социалните услуги за 2023 г., сочи анализ
БТА, Самоков (24 юли 2024) Близо сто души от Самоков ползват услугите на Центъра за обществена подкрепа. Той е изграден с европейски средства от Община Самоков и през месец май 2020 година отвори врати. Социалният център съдейства на представители от различни уязвими групи. В центъра има стаи, приспособени за интеграция, столова и уреди за игра.Снимка: кореспондент на БТА в Самоков Иван Ласкин (ЛФ)

Липса на осигурена достъпност, стара и амортизирана материална база, несъответствия относно правата на потребителите и ползването на социалните услуги, пропуски в документацията – това са част от нередностите, открити при анализа за състоянието и ефективността на социалните услуги за 2023 г. Прегледът е направен от Агенцията за качество на социалните услуги (АКСУ). От ведомството отчитат ръст с 18% на извършените проверки на годишна база. За това съобщават от пресцентъра на Министерството на труда и социалната политика.

Нередности са откривани и в длъжностните характеристики и квалификациите на служителите, както и в липсата на обучения на персонала. Констатирани са пропуски по отношение на договорите с потребителите и техните настойници, липса на индивидуална оценка на потребностите или несъответствия при прилагането на нормативната уредба, се посочва още в съобщението. Констатираните пропуски и несъответствия са били 1303. Проверките са обхванали 2437 социални услуги, чиято дейност е свързана с информиране и консултиране, застъпничество и посредничество, общностна работа, терапия и рехабилитация, обучение за придобиване на умения, подкрепа за придобиване на трудови умения, дневна грижа, резидентна грижа, осигуряване на подслон и асистентска подкрепа, информира още МТСП. Над 90% от проверките са в социални услуги, които се предоставят комплексно – центрове за настаняване от семеен тип, домове за стари хора, дневни центрове, центрове за обществена подкрепа, центрове за социална рехабилитация и интеграция и др., посочват още от министерството. Намаляват проверките по сигнали. 

След проверките АКСУ е изпратила 607 писма с констативни протоколи, обхващащи общо 1815 социални услуги по Закона за социалните услуги. Чрез изпращане на писмени методически насоки е оказана методическа подкрепа на 82 доставчици, предоставящи общо 258 социални услуги. Анализът на данните показва, че 84% от доставчиците са предприели действия в пълно съответствие с дадените насоки. Издадените през 2023 г. задължителни предписания са 32, а съставените актове за установяване на административно нарушение са шест, сочат още данните.

От публикувания на сайта на АКСУ анализ става ясно, че най-много проверки на социални услуги са извършени в Югозападен район, като се посочва, че това е така поради факта, че в този район концентрацията на социални услуги е най-голяма.

Преди дни от социалното министерство съобщиха, че социални услуги за грижа и подкрепа за над 10 000 хора с увреждания ще бъдат създадени със съфинансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). 

/ВД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:14 на 31.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация