site.btaКоридор VIII не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а цели да повиши геостратегическата автономност на ЕС, посочват от МС

Коридор VIII не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а цели да повиши геостратегическата автономност на ЕС, посочват от МС
Коридор VIII не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а цели да повиши геостратегическата автономност на ЕС, посочват от МС
Снимка: БТА/Архив

Правителството на Република България следи с нарастваща тревожност изявления и декларации на официални представители на Република Северна Македония, насочени към нарушаване на международни ангажименти в областта на инфраструктурната свързаност, включително чрез пренасочване на европейските средства за изграждане на железопътния компонент на Коридор VIII към друг транспортен проект. Това се посочва в позиция на Министерския съвет, разпространена до медиите от правителствената информационна служба. 

„Припомняме, че Република Северна Македония многократно е поемала и потвърждавала своя ангажимент за инфраструктурно свързване на двете държави, вкл. Kоридор VIII – например в Договора за добросъседство от 2017 г. и Протоколите към него от 2019 г. и 2022 г., Меморандума за разбирателство между Албания, България и Северна Македония от октомври 2021 г., съвместната декларация на Албания, България, Италия и Северна Македония от ноември 2023 г., декларациите от Срещата на върха на НАТО от юли 2024 г. и др.“, се казва в правителствената позиция. 

„Трансевропейски Коридор VIII не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а има за цел да повиши геостратегическата автономност на Европейския сюз (ЕС). Той се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти на Kоридор VIII отслабва колективната сигурност на Алианса“, се посочва в позицията. 

От българското правителство припомнят, че страната ни нееднократно е поставяла въпроса за изграждането на Kоридор VIII на най-високо равнище и успешно е лобирала за осигуряването на европейски средства за неговото строителство, вкл. за Република Северна Македония. „Благодарение на българските усилия, Коридор VIII е включен в обхвата на Европейски транспортен коридор „Западни Балкани - Източно Средиземноморие“ като приоритет за ЕС. В края на 2023 г. участъкът Крива Паланка - Деве Баир е определен от ЕС като един от шестте флагмански проекта на стратегията „Глобален портал“ и финансиран с над 500 млн. евро грантове и кредити. Модернизацията и завършването на железопътния компонент на Kоридор VIII на българска територия е част от националната програма „Транспортна свързаност 2021 – 2027“, заявяват още от Министерския съвет.

„Призоваваме правителството на Република Северна Македония да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености с цел навременно изграждане на участъците от трасето на Трансевропейски Коридор VIII на нейна територия“, съобщават от правителството. 

БТА припомня, че министърът на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски заяви, че изграждането на жп линията по Коридор X е приоритетна за страната му.  В интервю за ТВ Алфа той посочи, че не е против изграждането на жп линията по Коридор VIII, който трябва да свърже Северна Македония с България, но според него строителството на жп линията е изправено пред много проблеми.

 

/БИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:56 на 22.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация