site.btaОбществено обсъждане на доклад за ОВОС за модернизацията на жп линия Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония ще се състои на 28 март
Обществено обсъждане на доклад за оценка на въздействието върху околната среда и доклад за оценка на степента на въздействието върху защитените зони на инвестиционно предложение "Модернизация на железопътна линия Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония", ще се състои на 28 март 2024 г. от 11:00 часа в заседателната зала на Община Кюстендил, съобщава на сайта си общинската администрация.
Държавното предприятие Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) има за цел да бъде изградена железопътна магистрала по направлението София – Перник – Радомир – Гюешево – граница с Р Северна Македония, която да обслужва населението, вътрешния и международния товарен трафик.
Целта е да се осигури оперативна съвместимост на инфраструктурата, оборудването, системите за управление, експлоатация и безопасност, както и свързаност с европейските железопътни мрежи чрез прилагането на унифицирани стандарти.
Модернизацията на железопътната линия Радомир – Гюешево – граница с Р Северна Македония ще осигури необходимия капацитет, ще позволи предоставянето на железопътни услуги в съответствие с изискванията на Трансевропейската транспортна мрежа и ще позволи привличане на повече международни товари и развитие на пътническите превози по железница, пише в доклада.
Там е посочено още, че реализацията на проекта за модернизация на железопътната линия Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония ще допринесе за постигане на по-добри условия на транспортиране на пътници и товари в съответния регион на България, изпълнение на поетите ангажименти на България за развитие на железопътната инфраструктура, достигане на европейските стандарти в съответствие с политиката на ЕС и стабилното развитие на Трансевропейските транспортни мрежи.
Проектът ще осигури оптимизация и модернизация на съществуващата железопътна инфраструктура, което ще подобри експлоатационния железопътен процес в региона на Югозападна България, и ще повиши условията за безопасност на движение по железопътната мрежа в съответствие с европейските стандарти и транспортна политика.
Заключението на колектива от независими експерти, разработили доклада за ОВОС, е, че инвестиционното предложение за "Модернизация на железопътната линия Радомир - Гюешево - граница с Република Северна Македония" може да се реализира без значителни остатъчни отрицателни въздействия върху околната среда и човешкото здраве.
Жп линията от Радомир до границата с Република Северна Македония е изградена на два етапа. Участъкът Радомир – Кюстендил е в експлоатация от 26 юли 1909 г. Строителството на железопътна линия Кюстендил – Гюешево е започнало през 1906 г. и е завършено през пролетта на 1910 г. Пусната е в експлоатация на 26 юли 1910 г.
Участъкът Радомир – Гюешево е с обща дължина 87,97 км, еднопътна, неелектрифицирана железопътна линия. Линията е разделена на два участъка: Радомир - Кюстендил (53,82 км) и Кюстендил - Гюешево (34,15 км).
В железопътния участък Радомир – Кюстендил проектната скорост варира от 75 до 90 км/ч, но максимално допустимата скорост по разписание в повечето случаи не надвишава 50 км/ч. В железопътния участък Кюстендил – Гюешево проектната скорост е 65 км/ч, а по разписание е значително по-ниска – 25 км/ч.
Според доклада съществуващата железопътна линия може да бъде характеризирана като недостатъчно развита за интермодални/комбинирани транспортни услуги; неоперативно съвместима; с относително ниска степен на надеждност за товарни услуги; неконкурентна с автобусния и автомобилен транспорт при пътническите услуги и с прекалено дълго време на пътуване.
От гара Гюешево до границата с Република Северна Македония няма изградена връзка. В миналото е взето решение за изграждане на железопътен преход между Гюешево и Крива Паланка (Република Северна Македония), чрез изграждането на трансграничен тунел "Деве баир" с проектна дължина 2 383 м, от който 1193,70 м на територията на България. Строителството на тунела от българска страна е започнало през 1941 г. Напълно завършени са 550 м от тунела.
След 1943 г. строителството на тунела e преустановено, като е използван за складово помещение. През 1997-1998 г. е разработен проект за реконструкция и довършване на тунела до границата с Република Северна Македония.
Министерството на транспорта и комуникациите на Република Северна Македония е сключило договор за проект "Технически проект за жп участък Крива Паланка до границата с България като част от жп Коридор VIII. По проекта са изготвени работни проекти за тунел "Деве баир" (части железен път и тунели), включително частта на територията на България. Разработките са предоставени на държавното предприятие НКЖИ и са взети в предвид при изготвянето на идейния и технически проект на участъка от Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония (до входа на тунела "Деве Баир" на територията на България).
Инвестиционното предложение предвижда "Модернизация на железопътната линия Радомир - Гюешево - граница с Република Северна Македония" и е за изграждане и експлоатация на нова високоскоростна еднопътна жп линия от Радомир до границата с Република Северна Македония, с проектна скорост 160/130 км/ч, като в някои участъци по отделните варианти скоростта е 140/100 км/ч.
Реализирането на инвестиционния проект за модернизация на железопътната линия Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония ще допринесе за изпълнението на следните общоевропейски и национални стратегически документи:
Стратегия "Европа 2020" за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж чрез планиране, развитие и експлоатация на ТЕN-Т;
Бялата книга на ЕК от 2011 г. за единно европейско транспортно пространство и засилване на икономическото, социално и териториално сближаване;
Регламент 1315/2013 за Насоките за развитие на TEN–T, целящ устойчива мобилност на хора и стоки и последващи изменения;
Трансевропейски железници (TER);
Регламент 1299/2014 относно ТСОС за подсистема "Инфраструктура";
Регламент 1300/2014 относно ТСОС за достъпността на железопътната система на Съюза за лица с увреждания и лица с намалена подвижност;
Регламент 1301/2014 на Комисията от 18 ноември 2014 за подсистемата "Енергия";
Регламент 1303/2014 на Комисията от 18 ноември 2014 г. относно ТСОС по отношение на БЖТ на железопътната система на ЕС;
Регламент 2016/919 на Комисията от 27 май 2016 г. относно техническата спецификация за оперативна съвместимост (ТСОС) на подсистемите "Контрол, управление и сигнализация" (КУС) на железопътната система в ЕС;
Национална програма за развитие на България 2030;
Интегрирана транспортна стратегия в периода до 2030 г.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text