site.btaПървият медицинския хеликоптер се превърна в обект на дезинформация от страна на политици и чиновници, заявиха от Министерския съвет
На 1 февруари в София кацна първият хеликоптер за спешна медицинска помощ в България. Успехът на правителството, след серия от саботажи и забавяне на този проект, веднага се превърна в обект на дезинформация от страна на политици и чиновници, с цел да се заблуди обществото за функциите на въздушната линейка. Това написаха от Министерския съвет на фейсбук страницата на институцията в публикация, озаглавена „Факти срещу дезинформацията“.
От правителството посочват, че е фалшива новина информацията: „Медицинският хеликоптер не е пригоден за целта, за която е закупен. Няма лебедка, не може да спасява пострадали в планината“.
В същата публикация от Министерския съвет правят някои уточнения. „Спешната медицинска помощ не е спасяване на пострадали в планината - Планинското спасяване е към Червения кръст, а не към Спешната помощ. Въпреки това може да транспортира пострадали при инциденти в планината, ако метеорологичните условия позволяват и ако има подходящо място за кацане.
Договорът за производство на шест медицински хеликоптера, подписан на 27 март 2023 г. между Министерството на здравеопазването и доставчика, позволява бройката от шест хеликоптера да бъде допълнена с още две машини, ако бъдат осигурени средства от държавния бюджет.
Съгласно договора с лебедка ще бъдат оборудвани вторият, третият, седмият и осмият хеликоптер“, се посочва в публикацията. От правителството уточняват, че лебедка се ползва за операции, които са различни от спешната медицинска помощ по въздух (HEMS) и подлежат на сертифициране по отделна процедура. От 25 май 2024 г. влизат в сила промени в европейския Регламент 965/2012 г., които ще позволят хеликоптерите да извършват операции с лебедка, след като операторът получи одобрение от компетентните власти.
От Министерския съвет съобщават също, че тиражираната в публичното пространство информация, че хеликоптерът няма разрешение да лети нощно време и е неизползваем през тъмната част на денонощието, също е фалшива новина.
„Хеликоптер А 109S Trekker е оборудван с най-съвременни технологии, които позволяват изпълнение на нощни полети. За да започне тази дейност, има изискване операторът и пилотите да придобият последователно необходимия опит и летателни часове“, се посочва в публикацията.
Като фалшива новина от правителството определят и информацията, че има само две болници, където хеликоптерът може да кацне, както и че двете са в София.
„Вече има пет регистрирани болнични вертолетни летища, от които три са в София, едно във Варна и едно в Панагюрище. В процес на сертифициране са болничните летища в Русе, Пловдив, Велико Търново, Плевен, Сливен, Стара Загора и Габрово.
Информацията, че хеликоптерът има гориво само за 250 километра, също е фалшива новина, заявяват от правителството. Оттам уточняват, че максималната далечина на полета на първия медицински хеликоптер е 595 километра. Максималната продължителност на полета е 3 часа и 6 минути.
Твърденията, че не са обучени пилоти и екипажи, които да пилотират хеликоптера, както и че пилотите са на възраст над 60 години и нямат право да изпълняват операции по HEMS, също са фалшива новина, пише в правителствената публикация.
„Първите шестима пилоти преминаха обучение и получиха свидетелства за летателна правоспособност. На 19 февруари 2024 г. втора група от шестима пилоти започва подготовка за типа A 109 Trekker в учебния център на Леонардо в Сесто Календе, Италия.
Съгласно европейското законодателство възрастовата граница в търговската авиация, до която могат да се извършват полети в многопилотен екипаж, е до 65 навършени години. Всички обучени до момента пилоти отговарят на това изискване“, посочват от Министерския съвет.
Подробности за техническите характеристики и обучението на пилотите даде също и министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков.
БТА припомня, че в декларацията от парламентарната трибуна, прочетена от народния представител Филип Станев в сряда, от „Има такъв народ“ обвиниха управляващите, че закупеният с европейско финансиране хеликоптер „става само за позиране пред медиите“ и не притежава необходимото оборудване за участие в планински спасителни мисии.
/АБ/
news.modal.header
news.modal.text