site.btaСеверозападна България е приоритет, финансират се два големи проекта за транспортна свързаност и магистрали, каза в Монтана министър Цеков

Северозападна България е приоритет, финансират се два големи проекта за транспортна свързаност и магистрали, каза в Монтана министър Цеков
Северозападна България е приоритет, финансират се два големи проекта за транспортна свързаност и магистрали, каза в Монтана министър Цеков
снимка: Цветомир Цветков, БТА

Северозападна България е приоритет не само за мен като министър на регионалното развитие и благоустройството, но и за цялото правителство, заяви при посещение в Монтана министър Андрей Цеков. В областната управа той се срещна с кметовете на общини от региона и областния управител Ивайло Антонов.

Министър Цеков заяви, че вече се финансират два големи проекта за транспортната свързаност на региона с южната част на страната и със съседните области. Това е магистралата, свързваща Видин с Ботевград, която на територията на област Монтана обхваща три участъка - от село Ружинци до село Белотинци, от село Белотинци до село Винище и от село Винище до околовръстния път на Монтана. Договорите за изграждане на тези участъци са сключени още през 2020 година, но повече от три години, те са се превърнали в заложник на липсата на проектна готовност. За въпросните 40 километра от магистралата вече има изготвени технически проекти, подготвят се комплексните доклади, текат съгласувателни процедури и разчитаме, че в следващите два месеца ще имаме издадени разрешения за строеж на тези участъци. Строителството е обезпечено финансово със средства от бюджета и очакваме то да започне активно тази година, а в следващите две години и половина - трите участъка от това трасе да са готови, като се свържат с вече изградения участък от село Бела до село Макреш в област Видин. Междувременно в този период трябва да приключи и строителството на участъка от село Макреш до град Видин, уточни министър Цеков.

Допълнителен приоритет за тази година е и възлагането на проектиране на участъка между Монтана и Враца. Той е забравен още от 2013 година, когато е имало идеен проект, но е изоставен заради несъответствие с екологичното законодателство и от тогава никой не е предприел нищо. През декември Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) одобри обществена поръчка за изработване на разширен проект за скоростен път между Монтана и Враца, който да се свърже с магистралата Монтана - Видин. Въпросната магистрала ще бъде съвременен път с габарит 28 метра и четири ленти, с проектна скорост 140 километра в час. На 16 януари са отворени офертите, разчитаме, че до два месеца ще имаме избран изпълнител на пътя Монтана - Враца и ще започнем проектиране на този ключов участък от магистралата. Така област Мотана ще има магистрална скоростна свързаност с магистрала „Хемус“, а от там - със София и Южна България, заяви министър Андрей Цеков.

Приоритетен също е и проектът за скоростен път между Монтана и София, под прохода Петрохан в Стара планина, където трябва да има тунел. Това е проект, за който се говори много дълго, но на практика е направено малко. Ние заварихме един вариант, от една страна, отречен от екологична гледна точна, а от друга страна - функционално безсмислен. Той предвиждаше изграждане на път и тунел с габарит 10,50 метра и двулентов път. Това не е удачно транспортно решение. През декември обявихме нова обществена поръчка за възлагане на разширен идеен проект, като заложихме изграждане на тунел с дължина 84 километра, през който да има четирилентов път с проектна скорост от 120 километра в час. Офертите ще се подават до март, надяваме се в средата на годината да имаме избран изпълнител и да започне проектирането, след това да се пристъпи към окончателен избор на трасе за пътя и провеждане на екологични процедури, така че след няколко години проектът да започне да се изпълнява.

Друг важен инвестиционен проект, който може да започне да се изпълнява тази година, е ремонтът на път II-11, който свързва Лом с Козлодуй, Мизия и Никопол, известен като крайдунавския маршрут. АПИ кандидатства за финансиране съвместно с общините Лом, Оряхово, Димово и фондация „Рома“ – Лом чрез инструмента „Концепция за интегрирани териториални инвестиции“ пред МРРБ като управляващ орган на Програма за развитие на регионите на ЕС. Индикативният бюджет за ремонт на този път, който е с дължина 55,8 километра, е 99 милиона лева. Разчитаме, че тази концепция ще бъде предпочетена от Регионалния съвет за развитие на Северозападна България, защото това е редът и решаваща дума ще имат общините от региона, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството.

/РИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:51 на 23.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация