site.btaПроф. Атанас Семов към министъра на образованието: Ще се предприемат ли мерки за спиране на обезбългаряването на българското образование?

Проф. Атанас Семов към министъра на образованието: Ще се предприемат ли мерки за спиране на обезбългаряването на българското образование?
Проф. Атанас Семов към министъра на образованието: Ще се предприемат ли мерки за спиране на обезбългаряването на българското образование?
Снимка: БТА/Архив

Конституционният съдия проф. Атанас Семов се обърна с въпроси към министъра на образованието проф. Галин Цоков. Семов иска да разбере дали и какви мерки ще предприеме министърът "за спиране на обезбългаряването на образованието и за изпълнението на Закона за образование, в частта за предмети като история, български език и литература и география", които той смята, че институцията и министърът нарушават. Това става ясно от писмо-призив, получено в БТА. 

Проф. Семов пита за усилията и мерките на министерството за значително ограничаване на продажбите на алкохол и цигари на ученици, както и за ликвидирането на разпространението на наркотици сред учащите. Той припомня, че вече се е обърнал към проф. Цоков с послания за „драматичните проблеми в българското образование“ в началото на мандата на министъра, но до момента не е видял никаква реакция. 

По думите му българският народ е с изключителни качества и не заслужава продължаващата съсипия на българското училище. Доказателствата са много – от все по-конфузните ни резултати в Програмата за международно оценяване на учениците „Пиза” до драматичното ни изоставане в почти всякакви престижни класации, посочва проф. Семов. И допълва, че все още имаме прекрасни деца, които с изключителните си лични качества и извънкласна работа на своите учители побеждават целия свят на олимпиадите по природни науки. 

"Но от днешното българско училище излизат и недопустимо много неграмотни социопати, чийто мироглед започва с „води ме в някоя квартална кръчма”. Изначално съсипани млади хора, които трудно съставят цели изречения и не могат да пишат без емотикони; пушат и пият, защото алкохол и цигари се продават свободно навсякъде около училищата; взимат и наркотици, защото наркотиците са им подръка навсякъде, включително в сградата на училището; бият се помежду си и го снимат, защото от години отвсякъде им се налага, че мускулът и силиконът са ВИП. Да, не всички деца са такива! Но много, абсурдно много и все повече!“, пише проф. Атанас Семов.

„На фона на всичко това, българското министерство на образованието продължава да нарушава Закона за предучилищното и училищното образование! В неговия чл. 5, ал. 1 са закрепени основните цели на предучилищното и училищното образование, сред които на второ място „съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност и българското национално самосъзнание”, се посочва в писмото. Тази законова повеля не е изпълнена в нито една одобрена от МОН учебна програма и в нито един одобрен от МОН учебник, твърди професорът.

Според него изучаването на българската история в българското училище е направено така, че накрая детето да не знае нищо. Проф. Семов припомня, че няколко министри поред са обещавали преработване на учебните програми, а през април се е провела и национална кръгла маса по проблемите на патриотичното образование, но няма резултати. По думите му учебните програми остават пагубно лоши – и съответно лоши са написаните по тях учебници: пълни с излишна информация, която убива устойчивото знание, а значимите събития и личности са представени кратко и крайно бездушно.

„В резултат на това повечето ученици не знаят дори кой с кого е воювал през Втората световна война. Нито кога се е „сбъднал Златният век” (цитира един учебник!)… За „положението на българите под османска власт” учат, че „българите били в неравностойно положение, защото не можели да се обличат с красиви дрехи, да строят големи къщи и високи църкви” (пак цитат от одобрен от МОН учебник!). Християните „преминавали към исляма”. За Бенковски в 7 (!) реда четем, че „повел чета (дори не се споменава „Хвърковата”), с която обикалял страната" – като с туристическа агенция... А Апостолът – той „се борил срещу законната власт” и накрая „бил заловен и обесен край София”, като обикновен престъпник, цитира в писмото си Семов.

Затова си позволих да напиша, че българските учебници са подложени на Баташко клане (самото то също не се изучава). В нито една учебна програма – от 1-ви до 12-и клас – не се споменават нито веднъж думите „Родина” и „Отечество”. Дори в учебната програма по „Родинознание”, казва Семов. По думите му няма и израз „историческа памет” в нито една учебна програма.

Семов изразява мнение, че учебниците, написани по тези учебни програми, са пълни с празноти. В тях „глухо и страшно дрънчат окови” – за да се окаже, че „тоз, който падне в бой за свобода“, там си остава – където е паднал. В учебниците място за него няма, нашите учебници са истинска „епопея на забравените” и служат само за постигане на забрава“, отбелязва той. 

Проф. Семов допълва, че след старта на инициативата „Да върнем България в Българското училище” е получил писма или обаждания от много учители от цялата страна. Те са споделили една и съща история, че "по време на семинари за подготовка на учебната година ги инструктират да не говорят за робството, да не наблягат на въстанията, на кланетата, на бунтовете, да не говорят за еничарството, за да не се „насажда омраза”.

Атанас Семов изразява мнение, че това не е от скоро и не е само по един учебен предмет, а е прокарвана от поне две десетилетия "отродителна" политика. В нито един български учебник няма да намерим дори цитирано (камо ли развито) съдбовното послание на Ботев (от писмо до Иван Драсов): „От всички добродетели на света най-първа добродетел остава любовта към Отечеството!”, пише още Семов.

Той определя като невярно твърдението, че българските учители са против промяна и "очовечаване" на учебните програми, защото „щяло да им отвори нова работа” или „да им усложни живота”. "Българският учител е пръв апостол на българския просветен патриотизъм и не разсъждава така! Той все още поддържа огънчето на националната свяст – въпреки министерството на образованието", пише в заключение проф. Атанас Семов. 

/РЗ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:17 на 25.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация