site.btaВарненският ветроходец Павлин Надворни отплава за участие в околосветското състезание Global Solo Challenge

Варненският ветроходец Павлин Надворни отплава за участие в околосветското състезание Global Solo Challenge
Варненският ветроходец Павлин Надворни отплава за участие в околосветското състезание Global Solo Challenge
Снимки: Красимир Кръстев/БТА

Навръх празника на Варна местният ветроходец Павлин Надворни, носител за миналата година на преходната награда за най-добро българско ветроходно постижение „Кор Кароли“, тръгна от Морска гара за участие в околосветска обиколка за самотни мореплаватели Global Solo Challenge. Изпратиха го стотици варненци, а кметът Иван Портних му връчи флага на града, за да го развява гордо по време на пътешествието си. Състезанието се провежда за първи път и е за яхти серийно производство.

Ветроходците ще стартират от испанското пристанище Ла Коруня. Маршрутът на надпреварата ще е сред най-тежките. Мореплавателите ще преминат покрай нос Добра Надежда на Африка в източна посока, след това покрай нос Лийуин (Австралия), нос Хорн (Южна Америка) и обратно - през Атлантическия океан, ще финишират отново в Ла Коруня.

Варненският мореплавател и неговата яхта „Експресо Мартини“ ще преминат повече от 26 000 морски мили. Стартът на българския ветроходец от испанския порт е насрочен за 21 октомври. Плаването ще бъде без спиране и външна помощ за участниците. Стартът на ветроходците ще е отложен в продължение на три месеца – първо  ще тръгнат най-бавните яхти, а последни ще отплават най-бързите.

За БТА минути преди отплаването си Павлин Надворни разказа, че очаква плаването му да продължи около 150 дни. Той уточни, че първоначално за участие в състезанието са постъпили около 60 заявки, но към момента те са останали 18. Поради тази причина този момент вече го чувствам като своеобразна победа, посочи ветроходецът. Той разказа още, че в състезанието ще се включат лодки от САЩ, Италия, Франция, Белгия, Австралия. Надворни допълни, че на старта ще има още един българин, който обаче ще се състезава за Италия.

На въпрос кое го безпокои преди отплаването, мореплавателят посочи, че малко хора стоят сами в продължение на почти половин година и не е много ясно какви „шеги“ може да си направи психиката, а и физиката в такива моменти. Иначе нямам притеснения по лодката, подготвихме я с екипа много добре, допълни Надворни. Той уточни, че се притеснява и за преминаването на Гибралтарския проток. Причината са стадо косатки, които през последните три години са нападнали доста ветроходни яхти. Почти всяка седмица има инцидент с атакувани лодки, като до момента учените не могат да обяснят поведението на китовете, допълни Надворни.

За самото състезание мореплавателят разказа, че за пръв път организаторите вкарва в правилата промяна за буферната зона – северно от ледовете в южния океан, която е забранена за пресичане. Досега в състезания от този род, преминеш ли зоната на ледовете, автоматично търпиш наказание – добавят ти време, уточни Надворни.

По време на плаването ще съм сам, но ще разчитам на сателитна комуникация, аварийни излъчватели, прогнози за времето, допълни ветроходецът. По думите му на неговата лодка има и вълномер. Устройството е разработка на Техническия университет, Института по океанология и Морския клъстер и се поставя за пръв път в лодка. То ще мери в реално време височината, посоката, периода на вълните и ще предава информацията по сателит. Това ще помогне за усъвършенстване на моделите на прогнозиране, което е изключително ценно за нашия бранш, посочи мореплавателят. 

/ЛРМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:26 на 23.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация