site.btaУвеличен е железопътният товарен трафик, но дългият престой на влаковете по границите е проблем, коментираха експерти от бранша


Увеличен е железопътният товарен трафик, но дългият престой на влаковете по граничните пунктове забавя движението. Това беше един от проблемите, коментирани от експерти от бранша по време на дискусията „Подобряване работата на трансграничните железопътни преходи на Република България“. Събитието бе организирано от Българска търговско-промишлена палата, съвместно с „Клъстер Зелен Транспорт“ и сдружение „Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия“ (RASTIA).
Участниците в кръглата маса обсъдиха възможностите за увеличение на капацитета и подобряване на железопътната инфраструктура у нас. Те коментира и необходимостта от справяне със затрудненията, породени от работата на съседните държави - Сърбия, Турция и Румъния, относно преминаването на товарните влакове.
Проф. Симеон Ананиев, председател на управителния съвет на „Клъстер Зелен транспорт“, заяви, че Европейският съюз набира предложения по какъв начин да се направи така, че престоите на влаковете да бъдат сведени до по-малко часове. В момента в България има увеличение на железопътния трафик от 30 до 40 процента, не достигат локомотиви и вагони, коментира експертът.
Ананиев представи данни от престоите на граничните преходи. Престоят на Капъкуле – Свиленград на влак е 48 часа, на Драгоман – Димитровград – 168 часа, на Русе – Гюргево – 144 часа, на „Кулата“ – само четири часа, каза той.
По думите му е необходимо институциите да работят заедно. Експертът посочи, че в момента четири министерства изпълняват отделно своите задължения по отношение на трансграничния превоз – Министерството на транспорта, Министерството на финансите в лицето на „Митниците“, Министерството на вътрешните работи („Гранична полиция“) и Министерството на земеделието. Той подчерта, че трябва да има работна група между институциите и да се стикова тяхната дейност.
Инж. Мартин Янев, заместник-председател на клъстера, отбеляза необходимостта от създаването на единен информационен център, който да съдейства при затруднение на придвижването на влаковете.
Иван Стойков, представител на един от превозвачите, потвърди, че обемите на превоз през България и Румъния са се увеличили рязко. Той смята, че проблемът за липсата на по-ефективния процес е, че гарата в Русе няма достатъчен капацитет.
Участниците в дискусията, сред които бяха и търговски представители на Гърция и Турция, ще направят конкретни предложения, които клъстерът ще има ангажимент да обобщи и да представи на институциите, за да се подобри ситуацията.
/АБ/
news.modal.header
news.modal.text