site.btaСпециалните училища не трябва да са затворени общности, а да подпомагат приобщаващото образование, смята експерт
BOBSTH 11:49:01 23-06-2017
GI1148BO.003
Варна - образование - специални училища
Специалните училища не трябва да са затворени общности, а да подпомагат приобщаващото
образование, смята експерт
Варна, 23 юни /Мила Едрева, БТА/
Специалните училища не бива да бъдат затворени общности, а да подпомагат приобщаващото образование на децата със специални потребности, каза днес във Варна проф. Владимир Радулов при откриването на Десетия национален семинар за ресурсни учители, подпомагащи включващото обучение на ученици с нарушено зрение.
Според проф. Радулов е добре у нас да се приложи практиката от Скандинавските държави, според която интегрирани ученици имат възможност да посещават специалните заведения за 7 дни и да доучват нещата, които не могат да усвоят в масовите училища. Освен това този тип учебни заведения могат да бъдат и центрове за ранно въздействие и да осигуряват домашно обучение на деца с увреждания до 6 години, както и на техните родители, допълни Радулов. Той уточни, че за да бъдат реализирани тези идеи, са нужни малки промени в законодателството, за да уточни начинът на финансирането им. По думите му трябва да се регламентира и статутът на ресурсните учители.
През последните години специалните училища в София и Варна за деца със зрителни проблеми всъщност обучават най-вече малчугани с множество увреждания, допълни проф. Мира Цветкова-Арсова. По думите й двете учебни заведения са пример за добри практики не само у нас, а и на Балканите. Учебните програми са съобразени с най-високите световни и европейски стандарти, като за всяко дете се правят индивидуални планове, съобразени с възможностите му, обясни Арсова.
Тя допълни, че тази година сред акцентите на срещата във Варна е работата с деца със зрителни нарушения и проблеми от аутистичния спектър. По думите й броят на малчуганите с такива заболявания непрекъснато нараства, макар учените все още да не могат да обяснят на какво се дължи това.
Арсова допълни, че лечението на аутизъм с диети е много дискусионна тема. Според нея за някои деца те биха имали ефект, но не трябва да се прекалява. Не бива да се абсолютизира идеята за диета, която ще излекува детето, посочи Арсова. И допълни, че тя лично е твърдо против семействата да робуват на някакви изключително трудни за прилагане правила на хранене, от които накрая ще търпят само разочарование.
В рамките на форума бяха представени и тактилни книжки, създадени от учителите от варненското специално училище Яна Раева и Нели Петрова. Според двете дами повърхностите на своеобразните 3Д помагала съвпадат с реалните и дават ясна представа на децата с нарушено зрение за истинските предмети. Чрез такъв тип тактилни книжки учениците получават знания за геометричните форми, сезоните, различните професии, обясни Раева. По думите й е разработена и книжка, която помага на по-големите деца в изучаването на дробите. Петрова допълни, че създадените пособия са с текстове на плоскопечат и на Брайл.
/ГИ/
news.modal.header
news.modal.text