site.btaВажните за София решения се взимат след диалог с хората и търсене на консенсус при приемането им, заяви председателят на СОС Елен Герджиков

BOBSTH 06:30:01 04-08-2017
AM1509BO.001 06:30
СОС - председател - Елен Герджиков - интервю

Важните за София решения се взимат след
диалог с хората и търсене на консенсус
при приемането им, заяви председателят на СОС Елен Герджиков


София, 4 август /София Господинова, БТА/
Важните за София решения се взимат след диалог с хората и търсене на консенсус при приемането им. Това заяви в интервю за БТА председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков. По думите му често дори се тръгва и по обратния път - от различните форми на гражданска активност към заседателната зала.
Елен Герджиков посочи, че през изтеклия работен сезон Столичният общински съвет е приел над 700 решения, от които промени в съществуващи и нови нормативни документи над 30.
"Но количеството не е най-важното. Много по-важно е какво означават те за столичани, до какви резултати водят, а също така и че изцяло се промени подхода при изготвянето им", заяви Елен Герджиков.

Следва цялото интервю:

Въпрос: Кои са важните за града решения, които СОС прие през изминалия политически сезон?
Отговор: Ще спомена само някои по-важни стратегически решения, които променят бъдещето на нашия град. Едно от тях е Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух, която предвижда краткосрочни, средносрочни и дългосрочни мерки, които Столичната община прилага за запазване на нивата на добрите показатели и за намаляване на нивото на фините прахови частици. Ние вече я изпълняваме с инвестиции в транспорт и инфраструктура, завишен контрол по отношение на битовото горене. Инициираме и законодателни промени, ще имаме нужда от подкрепа, също и от вас медиите за разяснителни кампании. В тази посока приехме и най-консервативната концепция за ПУП за Борисовата градина.

Въпрос: Изработването на дългосрочната Визия за София до 2050 г. започна преди седмица. Защо е важна тя за столицата?
Отговор: Звучи общо и амбициозно, но Визията за София цели много важни и конкретни неща за столичани. СОС със свое решение възложи на главния архитект да сформира екип, който трябва да постигне диалогичност и консенсус между всички групи от експерти до отделни граждани в процеса на изработване й. Тя ще ни даде възможност, освен по законосъобразност, да управляваме града и по целесъобразност.
Очакваме през есента на 2018 г. дългосрочната визия за развитие на София да бъде представена в СОС. Паралелно с това започва и изработване на заданието за промяна на общия устройствен план в тясна връзка с екипа по Визията на София. Важно е да се знае, че тя ще обхваща и крайградските територии и трябва да набележи приоритетите, проблемите, посоката за развитие на града и на базата на нея ще се взимат и конкретните решения от управляващите в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен аспект, например необходими промени в нормативната уредба, конкретни политики в бюджета на общината и други.
Основната философия, която трябва да залегне в тази дългосрочна визия е развитието на София като зелен и иновативен град. Като приоритет се отличава и желанието на хората за повече обществени пространства - площади, паркове, пешеходни зони и други. Това са и посоките, по които Столичната община вече работи - ето например, инициирахме законодателни промени, които да попречат на презастрояването и запазването на зелените площи. Промените вече са внесени в парламента и очакваме да бъдат приети.

Въпрос: Съвсем скоро СОС одобри разширението на зоните за платено паркиране в столицата. С какво това ще помогне за решаването на проблемите с паркирането в града?
Отговор: СОС прие промяна в наредбата за организацията на движението и платеното паркиране. Зоните доказаха своята ефективност, на този етап те са безалтернативен метод за налагане на ред в паркирането в централните градски части, за освобождаване на тротоарите от автомобили и ползването им по предназначение от хората, но също така за намаляване на трафика /в това число и на т. нар. паразитен трафик/, а следователно и за подобряване на екологичната обстановка. Да не забравяме и живеещите в тези централни части на града, на които зоните все пак предоставят възможност да намерят места за паркиране в своя квартал.
Ето защо ние решихме, че оттук насетне разширяването на зоните за платено паркиране, въобще промяната им, ще следва желанието на хората. Затова и предложенията идват от районните кметове, които най-добре знаят нуждите на жителите в квартала, и които след широко обществено обсъждане аргументират желанието си части от техните райони да станат зелена зона.
Така стана и с последното решение на СОС за разширяване на зелената зона в части от районите "Лозенец" и "Средец", по-точно в долната част на "Лозенец" /от бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" до бул. "Джеймс Баучер"/ и в кв. "Яворов". Изпреварващо работим за модернизирането на обществения транспорт, за да могат хората, когато слязат от колите да имат удобна алтернатива. Проектът за метрото е най-мащабният ни проект, който има изключително важно значение за столичани и гостите на столицата. След завършването на третия метродиаметър повече от половин милион души ще го ползват ежедневно. Ползите за града и хората са очевидни.

Въпрос: За да слязат хората от автомобилите си е необходим модерен градски транспорт на европейско ниво. Какво прави Столичната община, за да предпочетат гражданите пътуването с масовия транспорт?
Отговор: Продължава доставката на 28 реновирани швейцарски трамваи, които са дарение на Столичната община. На етап обществена поръчка е и закупуването на 13 нови трамвайни композиции, които ще тръгнат следващата година по линия номер 5. Преди дни пуснахме в движение 60 нови автобуса на природен газ с климатици, които ще обслужват северните квартали на София. Тече процедура и за още 120 нови автобуси, с което ще свалим средната възраст на автобусите в градския транспорт на 7-8 години, което вече е европейски стандарт.
Готова е и процедурата за първите 20 електробуса, с което София ще се нареди до най-напредничавите градове в Европа, които в момента тестват тази технология. Готови сме и с планове за още 30 електрически автобуса като това беше записано като възможност в бизнес плана на "Столичен електротранспорт".
Освен това в момента се прави анализ на възможността за въвеждане на услугата електромобили под наем, която набира все повече популярност в някои големи градове по света. Главният архитект разработва и схема за поставяне на зарядни станции за електромобили на различни места в града.

Въпрос: Как върви реконструкцията на транспортната инфраструктура през това лято?
Отговор: Модернизацията на транспортните средства трябва да върви заедно и с ремонтите на транспортната инфраструктура. Софиянци изпитват това на гърба си всяко лято заради сериозните строителни дейности. Те предизвикват недоволство у част от нашите съграждани, заради затрудненото придвижване. Но нали си даваме сметка, че по отношение на инфраструктурата в града ни са пропуснати десетилетия, които сега трябва да се наваксват.
И тази година използваме лятото за мащабните ремонти в София. Безспорно най-тежкият ремонт е на бул. "Дондуков", защото той сериозно затруднява придвижването на софиянци. Но пътната артерия беше в много тежко състояние и се надявам да изтърпим това неудобство до края на октомври, защото знаете, че началото се забави, заради спора за настилката - павета/асфалт.
На бул. "Прага" също се работи, ремонтите по "А. Йорданов" и "Шипченски проход" ще са готови до края на август. Ремонтират се и 30 квартални улици.

Въпрос: София ще бъде Европейска столица на спорта през 2018 г. Какви инициативи предстоят догодина?
Отговор: Освен председателството на ЕС, София ще бъде и спортна столица на Европа. Преди седмици приехме и програмата и календара със събития за 2018 година. Планираме над 80 спортни прояви, четири фотоизложби, два филмови фестивала, 14 презентации, три конференции и семинари.
Планираме отбелязване на официалния старт на "София - Европейска столица на спорта" с голям Гала спектакъл в НДК - той ще бъде на 2 декември 2017 г. (съвместно с НСА). София ще бъде домакин на големи шампионати в няколко любими на българите спортове, сред които Световно първенство по художествена гимнастика, Световно първенство по волейбол, Тенис турнир от АТР веригата и др. София ще е домакин и на традиционната Годишна среща на европейските столици на спорта, която се организира обикновено през ноември.
Когато преди две години кандидатствахме за европейска столица на спорта си казахме, че нашата цел не е просто да спечелим тази титла, а да развиваме спорта и спортната инфраструктура в нашия град, и то масовия спорт, София да стане място, където гражданите могат да живеят активно. Спортът да бъде близък и достъпен за всички - деца, ученици, студенти, хора от средната възраст, социално слаби семейства и хора в неравностойно положение. София да бъде истинска столица на спорта и то не само 2018-та, а най-вече след това.
Щастливо съвпадение е, че идната година в София ще бъде и председателството на ЕС, така че ще можем да изведем спорта като национално значима кауза. Много важно е да се приобщават повече деца към спорта със съдействието на родители и преподаватели. Защото спортът носи не само здраве, той изгражда хората като личности, учи ги да се борят, учи ги на честност и толерантност. Основната идея на тази инициатива е не печеленето на медали, а да бъдат осигурени възможности за спортуване на колкото се може повече хора.

Въпрос: Какви средства отпуска Столичната община за спорт през 2018 година?
Отговор: Столичната община увеличава двойно средствата за подпомагане на софийските спортни кубове и те ще бъдат в размер на 800 000 лева. Както е известно, по инициатива на "София 2018" бе стартирана Програма за подпомагане на столичните клубове с директно финансиране и в продължение на две години досега то бе на стойност 400 000 лева. По-голяма част от тях са насочени за развитието на детско-юношеските школи.
Освен това финансиране, всяка година Столичната общината отделя над 500 000 лв. за подпомагане на спортни клубове и събития. Да не забравяме и учредените стипендии за талантливи деца в спорта и финансово-материалните награди за учителите, както и парите по Програмата на кмета Фандъкова. По отношение на инвестициите в спортна инфраструктура целта ни е да обновим и строим нови спортни обекти с приоритет на училища, детски градини, междублокови пространства, паркове, градини - в синхрон със стратегията на проекта "Спортът близо до хората, близо до дома, близо до местоработата" и София зелен град.

Въпрос: Как Столичната община развива спортната инфраструктура, така че да обезпечи спорта, особено сред децата и младежите?
Отговор: Много важно е да се приобщават повече деца към спорта със съдействието на родители и преподаватели. Защото спортът носи не само здраве, той изгражда хората като личности, учи ги да се борят, учи ги на честност и толерантност. Основната идея на тази инициатива е не печеленето на медали, а да бъдат осигурени възможности за спортуване на колкото се може повече хора.
През последните години изградихме 70 салона и 14 басейна в детски градини, а в училищата бяха обновени 10 обекта и физкултурни салони. Предстои изграждането на спортна площадка в двора на училището в Мърчаево и довършване на салона на 149-то училище в Овча купел. Разширяват се с проектиране на физкултурни салони сградите на Първа английска езикова и Девета френска езикова гимназии, във френската гимназия се планира многофункционална спортна зала. Подобни инфраструктурни проекти са предвидени в още пет училища, с което ще завършим Програмата "Всяко училище в столицата с физкултурен салон".
При главния архитект вече е разработен проект за типови спортни зали, които да се изграждат в училищата и да поемат нуждата от спортна база по райони. В зависимост от стойността вярвам, че ще можем още следваща година да изградим няколко подобни зали - между 5 и 10 - в дворове на училищата, които имат нужда. Продължаваме изграждането и на нови велоалеи в града. Тази година това ще стане с разширението на бул. "Монтевидео", по улица "Раковски" и с ремонта на бул. "Дондуков".
Продължаваме с изграждането и пускане в експлоатация на фитнес площадки в паркови пространства в 27 различни столични района и 40 тенис-маси.
Специално внимание бе насочено към възможностите на Витоша за спорт, туризъм и отдих - 10 прояви в планината са предвидени за 2017 г. и 15-20 за 2018 г. - това е близо една пета от Календара на София 2018. /София Господинова/
/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:28 на 01.10.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация