site.btaАлбанското радио и телевизия: Европейският съюз финансира възраждането на албанската железопътна инфраструктура


Амбициозна програма има за цел да върне в експлоатация повечето от железопътните линии в Албания – основния транспорт в страната през по-голямата част от миналия век, предава Албанското радио и телевизия.
Преизграждането и модернизацията на железопътната инфраструктура ще направи транспорта в Албания по-зелен, като заедно с това ще подобри свързаността на Албания със съседите ѝ и железопътната мрежа в Европа.
Текущият план е съсредоточен върху преизграждането и модернизирането на отсечката между северозападния крайбрежен град Дуръс, столицата Тирана и международното летище до нея, линията между Вора (Централна Албания) и Хани и Хотит (Северозападна Албания, по границата с Черна гора), отсечката между Дуръс и Рогожина (Централна Албания) и линията Рогожина – Поградец (Югоизточна Албания, по границата с Република Северна Македония). Предвижда се да бъде изградена и трансгранична жп линия, която да свързва Албания с Република Северна Македония.
Албания се споразумя за план за действие за възстановяването и модернизацията на железопътната си инфраструктура с Европейската комисия (ЕК), Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), отбелязва медията.
Одобряването на това споразумение от ЕК позволи отпускането на допълнителна инвестиция от 136 милиона евро от Инвестиционната рамка за Западните Балкани за жп линията Вора – Хани и Хотит и получаването на заеми от ЕИБ и ЕБВР за същата отсечка.
Ако всичко върви по план, Албанските железници (Hekurudha Shqiptare/HSH) ще преизградят и модернизират повече от 75 процента от общо 425-километровата си жп инфраструктура в следващото десетилетие, отбелязва Албанското радио и телевизия.
В обновяването на отсечката Дуръс – Рогожина – Поградец – Чаф Тана (граничният пункт Кяфасан между Албания и Република Северна Македония) Европейският съюз вижда възможност за жп връзка между Европа и Изтока и подкрепя финансово осъществяването ѝ.
Отсечката Дуръс – Кяфасан също така е част от Коридор 8, който свързва Италия, Албания, Република Северна Македония и България.
Според „Дойче Веле“, цитирано от албанската национална медия, преизграждането на тази отсечка се превръща в „още по-чувствителна“ тема за ЕС заради друга жп линия в региона – между Солун и Сърбия – която се финансира от Китай и преминава през Балканите, без да преминава през Албания.
Според информация на портала "Капитали" от октомври 2023 г. липсата на инвестиции в железопътни проекти е довела железопътния транспорт в Албания до непрекъснат спад, тъй като броят на пътниците е бил много по-нисък в сравнение с ползвателите на автомобилния и въздушния транспорт.
/ПК/
news.modal.header
news.modal.text