site.btaОБНОВЕНА В Атина беше представено заключението за причините за жп катастрофата в прохода Темпе, отнела живота на 57 души


Гръцката Национална служба за разследване на въздушни и железопътни инциденти и за безопасност на транспорта (НСРВЖИБТ) представи тази сутрин заключенията си за причините, довели до железопътната катастрофа в прохода Темпе на 28 февруари 2023 г., при която загинаха 57 души, съобщават гръцките медии.
В нощта на 28 февруари преди почти две години край град Лариса челно се сблъскаха два влака, пътнически и товарен. Освен загиналите, голяма част от които бяха студенти, които се завръщаха по университетите си от дълъг уикенд, в катастрофата бяха тежко ранени 81 души, а 99 получиха по-леки наранявания.
На пресконференция за представянето на заключенията председателят на НСРВЖИБТ Христос Пападимитриу, цитиран от телевизия Скай, започна изложението си с думите, че „трябва да бъде поискано голямо извинение от семействата на жертвите“.
Той заяви, че сред причините, допринесли решително за трагедията, са първо недостатъчните инвестиции в железниците, и второ – меморандумите (с кредиторите по време на финансовата криза 2011 – 2018 г.), които са лишили железопътната инфраструктурна компания ОСЕ от персонал, важен за безопасността. На пресконференцията беше съобщено, че средно в ЕС на километър железопътни линии се падат по двама служители, докато в Гърция едва 0,5.
Пападимитриу отбеляза, че забавянето на договора за въвеждане на система за дистанционно управление на влаковете (т.нар. Договор 717) е изиграло роля за катастрофата. "(Договор) 717 би трябвало да е приключил през 2016 г.", каза Пападимитриу и добави, че личното му мнение е, че "тези, които забавиха (Договор) 717, и тук говоря за висшето ръководство, са допринесли решително тези деца да изгубят живота си".
Костас Капетанидис, ръководител на групата за разследване на НСРВЖИБТ, каза, че скоростта на двата влака по време на сблъсъка е била в допустимите граници. Пътническият влак се е движел със 150 км/ч, а товарният – с 90 км/ч.
В деня на катастрофата е имало много повреди и закъснения на влакове, а ръководителят на движението на гара Лариса е бил изправен пред огромна комуникация, която е трябвало да проведе, се казва в заключенията, които посочват и проблеми в работната среда на гарата в Лариса, които не са позволявали едновременната комуникация и проследяване на движението на композициите.
Вместо да използва автоматичната система за определяне на курса на пътническия влак, ръководителят на движението е избрал да управлява стрелките на гарата ръчно, поради което е забравил да смени посоката на стрелка 118 и е поставил двата влака един срещу друг на един и същи коловоз, констатира разследването.
Според комисията необяснимо е защо машинистът на влака не е спрял, когато е установил, че стрелката е в диагонална позиция.
Що се отнася до въпросителните около избухналия след сблъсъка пожар, в заключенията се казва, че огънят е бил причина за смъртта на между 5 и 7 от жертвите. „От съществуващите данни е невъзможно да се определи какво точно е предизвикало (огненото кълбо при сблъсъка), но симулациите показват вероятното наличие на неизвестно до момента гориво“, се казва в заключенията, които вероятно отново ще разпалят дискусиите за това дали на товарния влак е имало незаконен товар.
За неизвестното гориво Барт Аку, ръководител на отдела за безопасност на Европейската железопътна агенция (ERA) и член на комисията за разследване на причините за катастрофата, каза, че следствените действия на мястото на сблъсъка не са проведени правилно и затова не може да с уточни какво е било то. „Това, което можем да кажем, е, че това, което официално е превозвал влакът, не може да предизвика това огнено кълбо“, каза Аку.
Астериос Александру, ръководител на екипа за железопътни инциденти, посочи, че разследването е показало липса на координация в издирвателно-спасителните дейности, а всяка служба е действала по собствени разпореждания. Той спомена и това, че не е извършено правилно картиране на мястото на катастрофата, поради което са изгубени ключови данни за установяването на причините ѝ.
На утрешната годишнина от катастрофата двата основни синдиката в Гърция обявиха обща стачка, която се очаква да парализира сухопътния, морския и въздушния транспорт в страната, както и много други икономически сектори.
Във всички големи градове на Гърция са насрочени демонстрации с искане за справедливост за жертвите на катастрофата, а само в Атина за охрана на публичните прояви и за опазване на реда са мобилизирани около 6000 полицаи, съобщава информационният портал „Иефимерида“.
/МИД/
news.modal.header
news.modal.text