site.btaТуристическият интерес към Албания – мотор на гражданската авиация в страната


Албания, която се превърна в популярна туристическа дестинация в последните години, включително за българите, продължава да развива своята летищна инфраструктура и гражданската си авиация.
През 2024 г. малката балканска страна с малко над 2,4-милионно население посрещна 11,7 милиона туристи, информира „Албениън таймс“.
Туристическият „бум“ и един от приоритетите на албанското правителство – да превърне страната в атрактивно място за целогодишен туризъм – задвижиха плановете за изграждане на нови летища, както и желанието на специалистите в областта на авиацията да развият потенциала на страната в тази насока.
АВИАЦИЯТА В СТРАНАТА
Националният превозвач на страната е "Еър Албания" (Air Albania). Компанията е формирана през ноември 2017 г. с помощта на националната авиокомпания на Турция "Търкиш еърлайнс" (Turkish Airlines), която притежава 49 процента от акциите, и е открита през септември 2018 г.
Авиокомпанията извършва полети, наред с други дестинации, до Брюксел, Лондон, Женева, Виена, Болоня, Рим, Атина, Милано, Истанбул.
Органът за гражданска авиация (Autoriteti i Aviacionit Civil/AAC) извършва непрекъснат мониторинг и надзор на безопасността и сигурността на гражданската авиация в Албания, както и взаимодействие с операторите.
За аеронавигацията в страната отговаря компания „Албконтрол“. Албанската държавна компания за аеронавигационно обслужване „Албконтрол“ (ALBCONTROL) е основана през 1992 г. под името Национална агенция за въздушен трафик и е преименувана на „Албконтрол“ през 2013 г., според информация на официалния ѝ сайт.
С КАКВИ ЛЕТИЩА РАЗПОЛАГА СТРАНАТА КЪМ МОМЕНТА?
Основният пътникопоток в Албания преминава през международното летище на Тирана „Майка Тереза“, познато и като летището в Ринас (село до албанската столица, което се явява нейно предградие – бел. ред.). Според информация на сайта на летището към 2020 г. в него работят близо 1213 души.
То е построено през 1955-1957 г. и до 1960 г. на него се извършват не повече от два полета на ден, информира летището на официалния си сайт. През 1978 г. някои авиокомпании спират да оперират в Албания заради политическата изолация на страната след скъсването на връзките със Съветския съюз в края на петдесетте и началото на шейсетте години на миналия век. Като резултат от политическите промени в Източна Европа 1989-1990 г. и подобряването на отношенията между албанското правителство и другите страни, броят на пътниците и полетите започва да нараства отново.
Малко преди края на миналата година, на 9 декември 2024 г., летището регистрира пътникопоток от над 10 милиона пътници. С това международното летище на Тирана поставя исторически рекорд, като става летището с най-голямо нарастване на броя пътници спрямо предпандемичната 2019 г. – 225 процента.
Международното летище в град Кукъс, Свероизточна Албания, е разположено на около 145 километра североизточно от Тирана.
То започва работа през 2021 г. и е изградено с инвестиции от Обединените арабски емирства, в чест на чийто шейх, Зайед бин Султан ал Нахаян, е кръстено „Зайед – Северни криле“ (Zayed – North Wings), информира летището на официалния си сайт.
Летището обаче спря да функционира през 2023 г. заради оттеглянето на едната от двете авиокомпании, които оперираха на него – „Уизеър“ (WizzAir), информира „Албениън дейли нюз“. Това остави летището само с няколко полета от втория превозвач – турско-албанската авиокомпания „Еър Албания“, която постепенно също спря да извършва полети на него.
Летището в Кукъс беше създадено, за да служи като алтернатива на основното летище в Тирана, като на него се извършваха основно нискотарифни полети.
Не е ясно кога то отново ще започне да оперира.
ПЛАНОВЕ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА НОВИ ЛЕТИЩА
Министърът на туризма на Албания Мирела Кумбаро заяви през май м.г., че Албания ще разполага с четири летища до 2030 г.
Към вече съществуващите летища в столицата Тирана и североизточния град Кукъс до 2030 г. ще бъдат добавени и летищата в крайбрежния град Вльора, Югозападна Албания, и Гирокастра, Южна Албания, които са сред най-посещаваните от туристите.
Очаква се летището във Вльора да бъде открито тази година.
С площ от 309 хектара, 3,2-километрова писта и инвестиция от 104 милиона евро, летището в Южна Албания има за цел да даде още един тласък на развитието на тази зона, най-вече на туризма в страната, отбелязва АТА.
В първата фаза летището във Вльора ще бъде с капацитет за обслужване на 2 милиона пътници. След приключването на тази фаза са предвидени още две фази за разработване на летището, които включват изграждането на карго инфраструктура, разширяването на пътническия терминал и създаването на летателна академия.
Според директора на Дирекцията за надзор на безопасността на летищата Селма Пагриа пистата на летището във Вльора е проектирана за самолети 4Е, които са с широко тяло, както и за Еърбъс А330-340 (Airbus А330-340) или Боинг 777 (Boeing 777).
Със започването на работата на летището във Вльора се очаква и значително облекчаване на пътния трафик в страната, тъй като няма да се налага албанските граждани от южната част на страната да летят до Тирана и след това оттам да се придвижват до родните си места.
Летището в Гирокастра, известна като „каменния град“ и включена през 2005 г. в списъка на световното наследство под закрилата на ЮНЕСКО, ще бъде предимно туристическо.
Кметът на община Гирокастра Флямур Големи каза, че летището е положителна и желана новина не само за града и окръг Гирокастра, тъй като то ще помогне на целия туристически регион и ще допринесе за икономическото развитие и заетостта.
Летище Гирокастра има историческа традиция, припомня „Гласът на Америка“. Първата въздушна линия Тирана – Гирокастра – Тирана стартира на 11 август 1929 г. и работи само при оптимални метеорологични условия.
До края на Втората световна война летище Гирокастра служи за полети на малки самолети до Тирана, Корча (Югоизточна Албания) и Бриндизи в Италия.
Преди няколко години на летище Гирокастра започнаха да се организират полети с малки спортни самолети. Само за по-миналата година имаше около 100 полета от този тип.
ПИЛОТИТЕ СЕ ЗАВРЪЩАТ
Група експерти по авиация, настоящи и бивши пилоти, които обичат сферата, в която работят, са се заели със задачата да възобновят професията пилот в албанския авиационен сектор, информира Албанското радио и телевизия (RTSH).
Целта им е да създадат устойчива система в авиационния сектор, част от която да бъде и обучението на бъдещи професионални пилоти, които да служат както в гражданската, така и във военната авиация.
Към момента в Албания няма обучения в сферата на авиацията, но страната има голям потенциал да се развива в тази насока, заяви пред медията Бехар Синани, пилот и президент на асоциацията „Албания Аероскай“ (Albania AeroSky).
Той изрази вяра, че асоциацията ще бъде „най-важният център в еволюцията на гражданската авиация в Албания“.
„Албания Аероскай“ е основана с мисията да предоставя висококачествени тренировъчни програми за професионалисти авиатори, посочва асоциацията на сайта си. Като свои основни приоритети тя посочва повишаването на осведомеността относно възможностите за кариера в авиацията, насърчаването на изследванията и иновациите в тази сфера, насърчаването на икономическото развитие чрез създаване на работни места и привличане на чуждестранни инвестиции чрез квалифицирана работна сила, както и подобряването на авиационната безопасност чрез сериозни програми за обучение, съобразени с европейските и международните стандарти.
Асоциацията си поставя за цел да превърне Албания в "регионален лидер в авиационния сектор". Според информация на „Албания Аероскай“ в ЛинкдИн (LinkedIn) през 2025 г. асоциацията ще стартира първите си теоретични и практически обучения по авиация в страната. "Авиацията е мечта, която лети в Албания", пишат още от „Албания Аероскай“.
Агим Дуро, пилот от 30 години, цитиран от Албанското радио и телевизия, приветства възобновяването на пилотската професия в Албания. Той каза, че това положително развитие в неговата сфера се дължи, в първата си фаза, както на Органа за гражданска авиация, така и на държавата, която е изработила законите.
Вторият етап, който според Дуро е по-сложен, е събирането на педагогически персонал и инструктори, които да летят във въздуха с младите студенти.
/С-АМ/
news.modal.header
news.modal.text