site.btaРумънската корабостроителница в Мангалия спира работа; нидерландската компания "Дамен груп" съди румънската държава
Румънската корабостроителница в черноморския град Мангалия преустановява временно дейност, над 1000 работници влизат в техническа безработица, а нидерландската компания „Дамен груп“, която ръководеше предприятието, съди румънската държава, съобщават местни медии.
Председателят на Свободния синдикат на моряците в корабостроителницата в Мангалия Лауренциу Гобяжа е бил информиран, че предприятието ще преустанови временно работа от 1 юни до края на годината, а 1038 работници от общо 1481 ще влязат от 1 юни в техническа безработица, което означава, че ще получават 75 процента от основната си заплата.
При техническа безработица по закон разходите се поемат от работодателя, а в случая на корабостроителницата в Мангалия румънската държава е мажоритарен собственик чрез Министерството на икономиката, което притежава 51 процента от акциите.
1,1 милиона евро месечно, за да не произвеждаш нищо
До края на годината румънското правителство ще трябва да изплати осем милиона евро за обезщетенията на работниците, които няма да произвеждат нищо, посочва румънската секция на „Свободна Европа“. Цялата „сметка“ за властите в Букурещ обаче може да възлезе на стотици милиони евро, предупреждава медията.
„Дамен груп“ вече поиска от съда да обяви коробостроителницата в Мангалия във фалит, а първото заседание по делото е насрочено за 14 юни в Трибунала на Констанца.
Синдикалистът Лауренциу Гобяжа обясни, че става дума за сума в размер на около 160 млн. евро - неизплатени заеми, които „Дамен“ е отпуснала на компанията от 2018 г. досега.
Наред с това нидерландската компания съди румънската държава в Международния арбитражен съд във Виена.
Как се стигна дотук?
През 2018 г. „Дамен шипярд груп“ (Damen Shipyard Group) от Нидерландия, която притежава и корабостроителницата в дунавския град Галац, придоби 51 процента от акциите на „Деу Мангалия хеви индъстрис“ (Daewoo Mangalia Heavy Industries). Южнокорейската компания, която е по-известна на румънския пазар с автомобилите, произвеждани в Крайова, остави след себе си дългове в размер на 730 млн. евро, припомня „Свободна Европа“.
За да съживят корабостроителницата в Мангалия, където се строят граждански кораби, представителите на румънската държава сключиха споразумение с „Дамен груп“, съгласно което нидерландската компания отстъпи два процента от акциите си (с което румънската държава стана мажоритарен собственик), но получи ексклузивното право да взема решения за организацията и управлението на съвместното предприятие. „Дамен груп“ пое и дълговете на корабостроителницата.
Въз основа на партньорството „Дамен“ се ангажира да предоставя финансиране, ноу-хау, специализирани ресурси, както и клиенти и договори, за да направи корабостроителницата в Мангалия конкурентоспособна на европейския пазар.
От библиотеката - в корабостроенето
През юни 2023 г. обаче румънското правителство прие извънредна наредба, с която промени правилата за управление на дружества, в които държавата е мажоритарен акционер.
Така Маринела Войвозяну, лидер на женската организация на управляващата Социалдемократическа партия в Кълъраш и управител на местната окръжна библиотека, бе назначена за ръководител на корабостроителницата в Мангалия. Последва медиен скандал, в който Войвозяну беше обвинена, че няма необходимата подготовка за такава длъжност, припомня „Свободна Европа“.
В крайна сметка Войвозяну не зае поста в корабостроителницата, а стана съветник в кметството на Кълъраш, припомня медията.
През август 2023 г. от „Дамен груп“ посочиха, че новата наредба отменя правната рамка, по която е действало сдружението с румънската държава за корабостроителницата в Мангалия.
Нидерландската компания също така заяви тогава, че промяната в закона е дошла след повече от три години на други блокажи в процеса на вземане на решения. В резултат „Дамен груп“ обяви, че ще се оттегли от управлението на корабостроителницата през 2024 г. или иска връщане на двата процента, предложени преди това на румънската държава.
Критична ситуация
Десет месеца по-късно ситуацията продължава да е критична: „Дамен груп“ не е променила решението си, съди румънската държава, иска обявяване на фалит на корабостроителницата в Мангалия, а работниците влизат в техническа безработица.
Синдикалната организация в корабостроителницата поиска от властите да предприемат мерки в защита на работната сила, предаде Аджерпрес.
„От името на 1500-те румънски работници, останали в корабостроителницата в Мангалия, отправяме тази петиция към Вас в контекста на критичната ситуация, пред която сме изправени. Целта на тази петиция е да получим необходимата подкрепа за защита на работните места и за възстановяване на корабостроителницата Мангалия, считана за стратегическа цел от национален интерес, в която румънската държава, чрез Министерството на икономиката, притежава 51 процента от акциите", посочи синдикалната организация в изявление, цитирано от Аджерпрес.
Синдикалистът Лауренциу Гобяжа поясни, че брутната месечна заплата в корабостроителницата е 7600 леи (близо 3000 лв.). В периода на техническа безработица работниците ще получават брутно около 5700 леи, а чисто – 3300 леи (ок. 1300 лв.), каза той.
В корабостроителницата в Мангалия средният брой на служителите е спаднал от пика от 3929 души през 2009 г. до 1989 работници през 2018 г., когато „Дамен груп“ купи дела на „Деу“. Последва леко възстановяване - 2107 служители през 2019 г., след което броят им продължи да намалява до 1481 днес, припомня „Свободна Европа“.
Говорителят на правителството Михай Константин заяви пред медията, че средствата за изплащане на обезщетенията са осигурени за първите четири месеца на периода на техническа безработица, но не можа да даде конкретен отговор за останалите до края на годината. Неизвестност цари и по отношение на евентуални нови договори, отбелязва „Свободна Европа“.
Над 400 доставени кораба от „Дамен Галац"
„Дамен шипярд груп“ управлява 36 корабостроителници в цял свят, в които работят 12 000 души. През 1999 г. компанията купи корабостроителницата в Галац на река Дунав. Заемаща площ от 55 хектара, корабостроителницата „Дамен Галац“ (Damen Galati) прилича на малък град, в който работят около 2400 души, според информация от официалната страница на компанията.
От 1999 г. „Дамен Галац“ е доставила над 400 кораба на клиенти в целия свят, включително над 30 военни кораба за страни членки на НАТО и ЕС.
С договор на стойност около 44 милиона евро, подписан през октомври 2022 г., „Дамен Галац“ проектира и построи два многоцелеви кораба за Генералния инспекторат за извънредни ситуации в Румъния. Корабите бяха пуснати на вода миналата година.
„Този кораб е техническо бижу, има възможност да изпълнява мисии автономно в продължение на три дни, има възможност да се намесва при пожари в морето, да извършва мисии за търсене и спасяване, да подкрепя плаващи кораби, да спасява корабокрушенци, да се включва в спешни случаи на медицинска евакуация, с една дума, има възможност да спасява животи, да помага и да подкрепя онези, които в спешни ситуации се нуждаят от помощ“, каза на церемонията по пускане на вода на първия кораб министърът на вътрешните работи Каталин Предою.
По поръчка на португалските военноморски сили в корабостроителницата на „Дамен“ в Галац ще бъде построен и многофункционален кораб със система за изстрелване на безпилотни дронове и хеликоптери, съобщи в началото на годината телевизия Диджи 24.
„Дамен груп“ притежава 99 процента от акциите на корабостроителницата в Галац, която е най-голямата румънска корабостроителница на река Дунав. Съдбата на корабостроителницата в Мангалия обаче засега е лишена от перспектива.
https://www.facebook.com/profile/100064840412452/search/?q=Damen&locale=bg_BG
/СГ/
news.modal.header
news.modal.text