site.btaУсловията за получаване на томос от Вселенската патриаршия за православната църква в Северна Македония отново предизвикаха коментари
Проблемът с получаването на томос за автокефалост на православната църква на Република Северна Македония от Вселенската патриаршия отново влезе в дневния ред на медиите в страната, след като в интервю за ТВ „Стар” архиепископът на църквата Стефан заяви, че условията, поставени от Вселенската патриаршия са неприемливи. По думите му става дума за ”отказ от името Македонска православна църква, отказ от македонската диаспора и признаване на украинската църква, която е призната от Константинопол”.
„Това име (Македонска православна църква) е наше, то не принадлежи на никой друг и затова никой не трябва да изисква от нас да се откажем от него, а името на нашата църква е Македонската православна църква на възстановената Охридска архиепископия. Щом приемат диаспората на всички останали православни народи, нека приемат и нашата, но този въпрос едва ли ще получи положителен отговор”, казва в интервюто Стефан.
Според Преспанско-Пелагонийския митрополит и администратор на църквата на Северна Македония в Австралия и Нова Зеландия Петър условията на Вселенската патриаршия „за пореден път потвърждават, че въпросът за получаването на томос е политически, а не каноничен”.
„И до ден днешен не се казва, че имаме проблеми с каноничността на църквата или с вярата и учението, а се иска изключително да се откажем от нашата идентичност”, заяви Петър за ТВ Сител по време на отбелязването на 24 май в страната.
Митрополитът на Европейска епархия Пимен твърди, че от църквата в Северна Македония не се изисква промяна на устава и името на църквата и че във взаимоотношенията с Вселенската патриаршия трябва да се използва името Охридска архиепископия, но в рамките на държавата тя ще продължи да се нарича Македонска православна църква.
Епископ Пимен, който беше част от делегацията на президента Гордана Силяновска в Рим за отбелязването на Денят на Светите братя Кирил и Методий, смята, че това не са въпроси, които не могат да бъдат преодолени чрез разговори.
„Да, тези три условия съществуват от момента, в който започнахме да затопляме отношенията си и да имаме по-непосредствена връзка с Константинополската патриаршия. Това бяха трите условия – за използването на името, за решаване на въпроса с диаспората, но и за сътрудничество с украинската църква. С разговори мисля, че можем да преодолеем всички тези три условия“, смята той.
Във възродилия се дебат се включиха и експерти по църковните въпроси в страната. В интервю за ТВ 24 проф. Цане Мояноски, бивш председател на Комисията за връзки с религиозните общности, заяви, че името Охридска архиепископия е достойно име, „което се свързва и с Юстиниана Прима”, въпросът с диаспората трябва да бъде решен след получаване на автокефален статут на църквата в Северна Македония, а по отношението на условието за признаване на Православната църква на Украйна Мояноски казва, че „рано или късно с тази църква ще се установи някаква връзка”.
Изявлението на архиепископ Стефан се пренесе и в гръцките медии, пише специализирания сайт "Религия. мк.", според който голяма част от медиите в Гърция свързват изявлението на Стефан с вече създаденото напрежение с отказа на новоизбрания президент на Република Северна Македония по време на клетвата си да произнесе конституционното име на държавата, което за Гърция е нарушение на Преспанския договор.
„Две години след историческото решение на Църквата-майка да приеме тогавашната разколническа църква на Скопие в евхаристийната общност, главата на Църквата на съседната държава се оттегля (връща се назад) от усилията, които са „замразени“ от доста време, защото църковното ръководство и епископите на съседната страна жонглират между Москва и Белград. Фактът на незачитане на поисканото от Вселенската патриаршия се потвърждава и от неотдавнашното изявление на архиепископ Стефан в медиите в Скопие. Фактът, че изявлението идва само няколко дни след смяната на политическия връх в страната, засилва тревогата за развоя на събитията в отношенията между Скопие и Фанар”, цитира сайтът анализ в orthodoxianewsagency.gr.
На 9 май 2022 г. Вселенската патриаршия взе решение за сваляне на схизмата на православната църква в Северна Македония, оставяйки на Сръбската православна църква „да се уредят с църквата на Северна Македония административните въпроси в рамките на каноничния ред и църковните традиции” и призна като име на тази църква името „Охрид“, „както е обещано писмено на Вселенската патриаршия и нейният Предстоятел, с изключване думата „македонска“ или каквато и да е производна на думата „Македония“.
На 5 юни 2022 г. сръбският патриарх Порфирий връчи на предстоятеля на православната църква в Северна Македония архиепископ Стефан акт, който в Северна Македония обявиха за томос и с който Портфирий потвърди решението на Сръбската православна църква, обявено на 24 май след съслужението в катедралния храм „Св. Климент Охридски” в Скопие, с което Сръбската православна църква одобри автокефалията, слагайки край на 55-годишния спор между двете църкви.
/СУ/
news.modal.header
news.modal.text