site.btaАджерпрес: Пазарът на автомобилния транспорт в Румъния възлиза на 19 милиарда евро през 2023 г., с годишен темп на растеж от 8,5 процента

Аджерпрес: Пазарът на автомобилния транспорт в Румъния възлиза на 19 милиарда евро през 2023 г., с годишен темп на растеж от 8,5 процента
Аджерпрес: Пазарът на автомобилния транспорт в Румъния възлиза на 19 милиарда евро през 2023 г., с годишен темп на растеж от 8,5 процента
Снимка: Аджерпрес

Пазарът на автомобилния транспорт в Румъния възлиза на почти 19 милиарда евро през 2023 г., от които 17 милиарда са автомобилни товарни превози, като средният годишен темп на растеж за последните 5 години е 8,5%, предаде за БТА румънската агенция Аджерпрес, позовавайки се на  проучване на Националния съюз на автомобилните превозвачи в Румъния.

Според проучването секторът на автомобилния транспорт е водещият износител на услуги в Румъния със 7,81 милиарда евро през 2023 г., пред износа на ИТ услуги от 7,772 милиарда евро и положителен баланс (износ-внос) от 6,226 милиарда евро, пред ИТ, чийто баланс на услугите е 5,9 милиарда евро.

Приносът на автомобилния транспорт за формирането на БВП е 3% през 2022 г., като 2,6% идва от сегмента на товарния автомобилен транспорт.

Проучването също така посочва, че секторът на автомобилния транспорт продължава да бъде „гръбнакът на товарната логистика“. През последните две години той е осъществил 71% от всички транспортирани товари (включително морски) или 72% (без морските) от общия товарен пробег, измерен в милиони тонкилометри.

Румънските превозвачи транспортират 57% от вноса на стоки в страната и 66% от нейния износ.

„Присъединяването на Румъния към Шенгенското пространство по суша е спешен въпрос. Отрицателните ефекти от неприсъединяването към Шенген включват: финансови загуби в индустрията (от 2,55 милиарда евро миналата година, 2,41 милиарда евро през 2022 г. и 19,1 милиарда евро между 2012 г. 2023 г.) или изключително дълго чакане по границите (8-16 часа обикновено на границата с Унгария, 3 дни по време на ваканционни периоди, с исторически максимум от 5 дни на влизане в България, чакане обикновено 20-30 часа, 3 дни през лятото и 7 дни стандартно за камиони със стоки за Австрия), се казва в проучването.

„Кризата с професионалните шофьори остава голямо предизвикателство за фирмите. В момента автомобилните превозвачи са изпитват недостиг от 33 800 професионални шофьори на камиони. За периода 2023 – 2030 г. консервативният прогнозен сценарий показва годишен ръст от 1% в обема и 8% в стойността на пазара на автомобилни превози на товари, който се оценява на почти 30 милиарда евро“, показва още изследването.

(Новина, избрана от румънската агенция АДЖЕРПРЕС за публикуване от БТА съгласно договора за сътрудничество между агенциите)   

/ЕЩ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:40 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация