site.btaРумънската автомобилостроителна индустрия отчете нов рекорд през 2023 г.
Изминалата 2023 г. се оказа успешна за автомобилостроителната индустрия в Румъния, сочат данни на Асоциацията на автомобилостроителите в Румъния (ACAROM), според които двата автомобилни завода в страната - на Дачия (Dacia) в град Миовени, окръг Арджеш, и на Форд (Ford) в град Крайова, окръг Долж - са постигнали рекорден обем на продукцията. Румъния е шестият по големина производител на автомобили в Европейския съюз, напомнят местните медии.
Данните, цитирани от икономическото издание profit.ro, сочат, че двете фабрики са произвели общо 513 050 автомобила през 2023 г., което е повече от обема на продукцията през 2022 г., както и на предпандемичната 2019 г. Въпреки че растежът на продукцията спрямо 2022 г. е едва 0,7 процента (по-малко от 4000 автомобила), миналогодишните резултати бележат "нов исторически рекорд", отбелязва сайтът.
Предходната 2022 г. също беше изключително благоприятна за автомобилостроенето в Румъния, като според данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA) страната е отчела най-големия растеж на производството на автомобили в ЕС спрямо предходната година - 21 процента.
Преди пандемията резултатите също сочат положителна тенденция. Според данни на ACAROM през 2019 г. двата местни автомобилостроителя за първи път са се доближили до прага от 500 000 произведени автомобила за една година, пише в. "Зиарул финанчиар". Тогава общият обем на продукцията е достигнал 490 412 автомобила, отчитайки растеж от 3 процента спрямо предходната година, като Дачия е произвела 349 528 броя, а Форд - 141 000 броя.
Новинарският сайт Хотнюз отбелязва, че 2023 г. е била втората, в която производството на автомобили в Румъния превишава половин милион броя. Изданието напомня също, че Румъния е шестият по големина производител на автомобили в Европейския съюз (след Германия, Испания, Чехия, Словакия и Франция, според данни от миналата година).
Дачия и Форд са произвели през декември 34 965 автомобила, според данните на ACAROM, като за първа година са регистрирани както леки автомобили, така и леки търговски превозни средства в резултат на започването на производство на моделите Transit и Tourneo Courier в завода на Форд в Крайова.
Дачия е произвела в завода в Миовени общо 22 117 автомобила, което е една от най-ниските месечни стойности за фабриката в окръг Арджеш, отбелязва сайтът. Компанията Форд пък е произвела в Крайова 12 848 автомобила - също един от най-ниските месечни резултати за миналата година. И двете фабрики са произвели през декември 2023 г. по-малко автомобили в сравнение с декември 2022 г., сочат данните.
Въпреки по-слабата продукция през последния месец на годината общият обем на производството през 2023 г. бележи нов рекорд и така "Румъния се превръща в еталон в областта на машиностроенето", коментира в свой материал по тази тема новинарският сайт Зиаре.
От общо 513 050-те автомобила, сглобени през изтеклата година, 322 086 са били с марката Дачия, а 190 964 броя - с марката Форд, уточнява Хотнюз. Сайтът представя статистика за последните няколко години, която показва, че продукцията отчита растеж в периода 2017 г. (359 250 броя), 2018 г. (476 769 броя) и 2019 г. (490 412 броя), след което спада през 2020 г. (438 107) и 2021 г. (420 755), за да се върне отново към растеж от 2022 г. (509 465 броя).
Асоциацията на автомобилостроителите в Румъния отбелязва, че продукцията през 2023 г. е била с 0,7 процента по-голяма от тази през 2022 г., с 22 процента по-голяма от 2021 г. и със 17 процента по-голяма от тази през 2022 г. Спрямо незасегнатата от пандемията и кризата с полупроводниците 2019 г. е отчетен растеж от 4,7 процента, посочва изданието "Економика".
Дачия и Форд преминаха през 2023 г. през няколко периода на нарастване и намаляване на продукцията под влияние на кризата с доставките, намаляване на търсенето или пускане в производство на нови модели, отбелязва profit.ro.
Според информация, публикувана от "Економика" в края на юни миналата година, по един готов автомобил излиза от поточната линия на фабриката на Дачия в Миовени на всеки 55 секунди, което прави по 65 автомобила на час и по 1392 автомобила на ден. От тях 65 процента са от модела Duster, 25 процента са Jogger и 10 процента са Sandero Stepway и Logan.
Фабриката на Дачия в Миовени беше придобита от френската група Рено (Renault) през 1999 г. чрез покупката на 51 процента от акциите. Това става година след като от поточната линия излиза 2-милионният автомобил с марката Дачия. Производството във фабриката започва още през 1968 г. - именно под лиценза на Рено - и от нея излизат емблематичните за румънците от комунистическия период автомобили Дачия 1300 и Дачия 1310, напомня румънската редакция на радио "Свободна Европа".
Любопитна подробност е, че първият автомобил, произведен от Дачия през 1968 г. (модел 1100), е подарен на тогавашния президент на Социалистическа република Румъния Николае Чаушеску. Същевременно през 2010 г., когато е представен първият SUV на тази марка - Dacia Duster, първият собственик в Румъния на такъв автомобил става тогавашният държавен глава Траян Бъсеску.
Що се отнася до марката Форд, фабриката в Крайова произвежда три модела автомобили - Puma, Transit Courier и Tourneo Courier.
Американската група Форд купува през 2007 г. мажоритарния пакет акции на завода, който по това време се намира в колапс. Заводът в Крайова е основан през 1976 г. под името Олтсит (Oltcit) като смесено дружество между румънското правителство и френската компания Ситроен (Citroën).
През 1991 г. Ситроен се оттегля и акциите й са изкупени изцяло от румънската държава, а името се променя на Аутомобиле Крайова (Automobile Craiova). Следва кратко партньорство с корейския автомобилостроител Деу (Daewoo) и отново изкупуване на акциите от румънската държава.
През лятото на 2022 г. фабриката в южния румънски град беше прехвърлена към базираната в Турция компания Форд Отосан (Ford Otosan). Тогава компанията обяви, че от 2024 г. възнамерява да произвежда първите изцяло електрически версии на модела Courier (във вариантите Transit și Tourneo), посочва изданието "Нюзуик" Румъния.
Същевременно румънските медии прогнозират, че положителната тенденция в автомобилната индустрия ще продължи и през настоящата година, когато се очаква двете компании да включат в продуктовата си гама и нови модели.
Като се има предвид, че през 2024 г. както в завода в Миовени, така и в този в Крайова в поточните линии влизат нови продукти - трето поколение на SUV Duster при Дачия и обновен вариант на SUV Puma при Форд, заедно с новите Transit и Tourneo Courier, чието асемблиране започна в края на 2023 г., може да се очаква, че 2024 г. ще бъде още една рекордна година за производството на автомобили в Румъния, коментира изданието "Економика".
/МД/
news.modal.header
news.modal.text