site.btaЗвукът на тишината: Малайзийски самолет, изпълняващ полет от Куала Лумпур до Пекин, изчезва мистериозно преди 11 години


Малайзийски самолет „Боинг 777-200“, изпълняващ полет от Куала Лумпур до Пекин с 239 души на борда, изчезва мистериозно преди 11 години – на 8 март 2014 г. Той излита малко след полунощ местно време от Куала Лумпур, Малайзия, сочи отдел „Справочна“ на БТА.
В 2:40 ч. радарната връзка със самолета е изгубена над Виетнам. Няколко минути по-късно транспондерът – комуникационна система, която предава данни на авиодиспечерите за местоположението на самолетите – се изключва. Военни радари засичат промяна в курса на машината, която прави завой над Андаманско море и след това изчезва. Данни от сателити показват на по-късен етап, че самолетът е продължил да лети в продължение на часове и когато вероятно горивото му се е изчерпало, се смята, че той е паднал в отдалечените южни части на Индийския океан.
Това мистериозно изчезване води до мащабна издирвателна операция, протекла в няколко етапа. Издирването е съсредоточено първоначално в зоната между Малайзия и Виетнам в Южнокитайско море. После в хода на анализа на данните на радарите и сателитите относно курса на машината операцията по издирването се премества в Андаманско море и Индийския океан. Досега обаче самолетът не е открит.
Информации за изчезването на самолета и за последвалото му издирване може да бъде открита в емисия „Международна информация“ на БТА:
Малайзийската авиокомпания „Малейжа еърлайнс“ е загубила контакт със свой самолет с 239 души на борда
Куала Лумпур, 8 март 2014 г. /БТА/ Малайзийската авиокомпания „Малейжа еърлайнс“ е загубила контакт със свой самолет с 239 души на борда, предаде Франс прес, като се позова на изявление на въздушния превозвач.
Летателният апарат с 227 пътници и 12-членен екипаж изпълнява полет от Куала Лумпур до Пекин.
Самолетът, „Боинг 777-200“, излетял от столицата на Малайзия малко след полунощ в събота местно време (18:00 ч. българско време в петък). Предвидено било той да кацне в китайската столица в 6:30 ч. местно време днес (0:30 ч. българско време). Връзката със самолета обаче била загубена в 2:40 ч. (20:40 ч. българско време в петък).
***
В базите данни на Интерпол не са правени проверки за двата откраднати паспорта, използвани в изчезналия малайзийски самолет
Париж, 9 март 2014 г. /БТА/ Международната полицейска организация Интерпол съобщи, че никой не е правил проверка в нейните бази данни за двата крадени паспорта, използвани в полета на изчезналия малайзийски самолет, предадоха Асошиейтед прес и Ройтерс.
Полицейската организация посочи, че най-малко два паспорта, регистрирани като загубени или откраднати в нейните бази данни, са били използвани от пътници в изчезналия самолет. В тези бази данни не са направени никакви проверки за италиански или австрийски паспорти преди полета. (…)
Тайландската полиция обяви, че разследва възможен трафик на паспорти, тъй като резервациите с двата съмнителни европейски паспорта на малайзийския самолет са били направени в Тайланд, предаде Франс прес.
Австрийският гражданин Кристиан Козел и италианският гражданин Луиджи Маралди са в списъка на пътниците, но не са били в изчезналия самолет. Паспортите им са били откраднати в Тайланд през 2012 и 2013 г.
Двата самолетни билета с техните имена са били резервирани на 6 март и издадени в тайландския курорт Патая. Двата електронни билета са с поредни номера. (…)
***
Десет китайски сателити търсят изчезналия малайзийски самолет
Пекин, 11 март 2014 г. /БТА/ Китай използва 10 спътника в операцията на издирване на изчезналия в събота пътнически самолет на Малайзийските авиолинии, изпълняващ рейс от Куала Лумпур за Пекин, съобщи ИТАР-ТАСС, цитирайки вестник „Цзъфанцзюн бао“ – орган на китайските въоръжени сили. (…)
Малайзийската полиция, цитирана от ДПА, съобщи вчера, че единият от пътниците, който е купил два билета с откраднат паспорт за този полет, е иранец, търсещ политическо убежище. По данни на чуждестранни спецслужби той не изглежда да е член на никаква терористична организация, каквито подозрения се появиха, а просто е искал да емигрира в Германия. Става дума за 19-годишен младеж на име Пуриа Нур Мохамад Мердад, който пътувал с австрийски паспорт, откраднат в Тайланд, добавя ДПА, цитирайки главния малайзийски полицейски инспектор Халид Абу Бакар.
Вторият пътник, използвал откраднат паспорт, засега не е идентифициран, добавя Асошиейтед прес.
***
Мистерия, подобна на тази с изчезналия самолет на Малайзийските авиолинии, не би следвало да е възможна в ерата на технологиите, пишат западни вестници
София, 12 март 2014 г. /БТА/ Изчезването на полет MH370 на малайзийската авиокомпания „Малейжа еърлайнс“ (Малайзийските авиолинии) е от този тип мистерии, които не се предполага, че още са възможни, пише американският в. „Вашингтон пост“. Информационната ера е също така време на следене, взаимосвързаност, облачните сървъри, Джи Пи Ес сателити, разузнавателни агенции, които могат да наблюдават действията на терористи от космоса или да наредят да се извърши нападение с безпилотен самолет от контролна конзола на другия край на света. До този момент обаче технологичните очи и уши на света не успяват да открият изчезналия самолет. Боинг 777 с 239 души на борда тихичко се изпари в събота рано сутринта на път за Китай, изчезвайки от радарите така внезапно и необяснимо, че може да е влетял в друго измерение, отбелязва „Вашингтон пост“. (…)
Мистерията, объркването и бъркотията около изчезналия самолет се влошиха още повече вчера, след като източник от малайзийската армия заяви, че летателната машина не само е направила обратен завой, но и е летяла обратно през Малайския полуостров, отбелязва британският в. „Гардиън“. Спасителните екипи не намериха и следа от Боинг 777 в Малакския проток вчера, а военни от Малайзия, Тайланд и Индонезия започнаха да пренасочват усилията си северно от Андаманско море, пише в. „Дейли телеграф“. (…)
Извънземните в космоса не отвличат самолети. Всеки, който се чуди дали няма еквивалент на Бермудския триъгълник по крайбрежието на Югоизточна Азия, трябва да запомни, че Бермудският триъгълник е мит. Самолетът е някъде там, пише „Вашингтон пост“.
***
Последните записани думи от изчезналия малайзийски самолет са на втория пилот
Куала Лумпур, 17 март 2014 г. /БТА/ Последните записаните от авиодиспечерите думи от кабината на изчезналия преди 10 дни малайзийски пътнически самолет Боинг 777 най-вероятно са били произнесени от втория пилот, предадоха Франс прес и ДПА. (…)
Втори пилот на полета е бил 27-годишният Фарик Абдул Хамид. Последните думи са били „Добре, лека нощ“ около 01:19 ч. местно време в събота 8 март (17:19 ч. по Гринуич в петък). Това е станало 12 минути преди последното предаване на данни от комуникационната система на самолета, след което връзката със Земята е била нарочно прекъсната. (…)
***
Звукът на тишината (Изчезването на малайзийския самолет показва нуждата от актуализиране на авиокомуникациите)
/сп. „Икономист“, 22 март 2014 г./ „Добре, лека нощ“ бяха последните думи, които чуха авиодиспечерите от полет 370 на „Малейжа еърлайнс“ на 8 март. Това ги прави рядкост в смайващата история на изчезването на самолет Боинг 777 с 239 пътници и екипаж по линията Куала Лумпур-Пекин, защото са безспорен факт. В последвалите дни малайзийското правителство пускаше информации „на час по лъжичка“, като много от тях бяха объркващи или дори противоречиви. (…)
При твърде оскъдната конкретна информация спекулациите се развихриха. Коментатори с различна степен на авторитетност се опитаха да запълнят празната картина с теории от катастрофа до самоубийствени наклонности в пилотската кабина и с конспирационни теории, чиято сложност би изглеждала прекалена и в игрален филм.
Отвличането изглежда слабо вероятна версия – вратите на пилотските кабини се заключват и са здрави. А разследванията на екипажа и пътниците до момента не са открили изглеждащ достоверно мотив. (…)
След това се появиха новини, че малайзийски военен радар е засякъл самолета, който изглежда е завил в западна посока от маршрута си малко след последното радиосъобщение. Малайзийските власти добавиха, че системата му АКАРС (адресно-отчетна система за авиационна връзка) – бордова система, която предава данни за работата на двигателите и други части, изглежда е спряла да работи точно преди това и че транспондерът, друго устройство, което съобщава позицията на самолета на радарите за контрол на въздухоплаването, изглежда е бил изключен приблизително по времето на завоя. Фактът, че пилотите не са съобщили за изключването, накара властите да допуснат враждебна намеса. (…)
Тази версия на събитията обаче впоследствие бе преразгледана от малайзийските власти. Оказа се, че системата АКАРС и транспондерът вероятно са спрели да работят едновременно. Това прави по-вероятна тезата за внезапно възникнал инцидент, например пожар, който е извадил от строя екипажа и пътниците и е оставил самолета да лети неуправляемо. Рискът от пожар поради повреда на електрическата система е една от причините пилотите да могат да изключват бордова апаратура, включително комуникационната. (…)
Системата АКАРС поне е предоставяла информация за движението на самолета, макар и твърде неясна. Макар и да е спряла да предава данни, тя е продължила да „пингва“ (да изпраща сигнал с единствената информация, че продължава да работи) в продължение на шест часа. Това е горе-долу времето, необходимо за изразходване на горивото на самолета. Пинговете обаче бяха засечени само от един сателит, което прави невъзможно установяването на маршрута на самолета през този период чрез метода триангулация.
Малайзийски военен радар изглежда е изгубил контакт със самолета с навлизането му над Индийския океан. (Според съобщения от 19 март е възможно и тайландски военен радар да е засякъл смяната на курса на полета.) Това сочи, че той е някъде по дъга от неколкостотин километра от Казахстан почти до Антарктика. (…)
Докато не бъдат проучени части от самолета, ще остане неизвестно какво го е сполетяло. (…)
***
Малайзийските вестници излизат с черна първа страница в памет на жертвите на полет 370 на "Малейжа еърлайнс"
Куала Лумпур, 25 март 2014 г. /БТА/ Малайзийските вестници днес излизат с черна първа страница, за да споделят скръбта с близките на жертвите от полет 370 на "Малейжа еърлайнс", за който малайзийският премиер обяви вчера, че е паднал в Индийския океан, предаде Франс прес.
"MH 370 R.I.P" ("Ем Ейч 370 Почивай в мир") пише на първа страница на черен фон "Стар" - най-големият всекидневник в Малайзия, който излиза на английски език. (…)
"Лека нощ, Ем Ейч 370", пише в. "Ню стрейтс таймс" също на първа страница на черен фон - мъчително напомняне за последните думи, чути от въздушните диспечери на 8 март и казани от един от двамата пилоти - без съмнения от втория пилот - "Е-е, добре, лека нощ". (…)
Вестниците, които излизат на китайски или малайзийски също отделят на първо място материали за Боинг 777.
"С дълбоко съжаление и тъга трябва да ви информираме, че според нови данни полет Ем Ейч 370 е приключил в южната част на Индийския океан", заяви вчера малайзийският премиер Мохамад Наджиб Разак, попарвайки и последните надежди на близките на пътниците от изчезналия на 8 март самолет.
***
Помощник пилотът на изчезналия малайзийски самолет се е опитал да се обади по мобилния си телефон след като машината е била отклонена от курса си
Куала Лумпур, 12 април 2014 г. /БТА/ Следователите по случая с изчезналия на 8 март малайзийски самолет, смятат, че помощник пилотът на машината се е опитал да се обади по мобилния си телефон, след като машината е била отклонена от първоначалния й курс от Куала Лумпур за Пекин и насочена на юг към Индийския океан, предаде Ройтерс, като се позова на малайзийския в. „Ню стрейт таймс“.
Опитът за телефонно обаждане от помощник пилота Фарик Абдул Хамид бил засечен от ретранслатор за мобилна връзка, когато самолетът бил на 200 морски мили северозападно от западния щат Пенанг. Това е по същото време, когато военен радар е засякъл за последно самолетът. Часът е бил 2:15 ч. местно време на 8 март.
Ретранслаторът е засякъл позвъняването от неговия телефон, но обяснението защо връзката е била прекъсната, се дължи вероятно на това, че самолетът се е отдалечил от ретранслационната кула и не е навлязъл в зоната на покритие на друг ретранслатор, пише в изданието, което се позовава на неназован източник от разследването. (…)
***
Австралия изпрати подводен робот да търси останките на изчезналия малайзийски Боинг
Пърт, Австралия, 14 април 2014 г. /БТА/ Австралия изпрати подводен робот да търси останките на малайзийския Боинг 777, изчезнал на 8 март в южната част на Индийския океан, съобщиха осведомителните агенции. (…)
Корабът „Оушън шийлд“ спря опитите да засече сигнали от черните кутии на самолета и задейства автономния подводен апарат „Блюфин-21“ (Bluefin-21) – приличен на торпедо робот с дължина около 5 метра и тегло 750 кг, снабден с мощен сонар (ехолот). Апаратът може да се спуска на дълбочина до 4,5 километра и да работи до 25 часа, посочва ИТАР-ТАСС.
Всяко спускане ще трае по 24 часа. През първите 2 часа „Блюфин“ ще се спуска на дъното, 16 часа ще работи, 2 часа ще изплава и още 4 часа ще предава събраната информация. (…)
През изтеклите две седмици спасителите четири пъти регистрираха сигнали, излъчвани може би от някоя черна кутия на изчезналия самолет. За последен път обаче това стана преди шест дни. Според експерти батериите на записващите устройства са се изчерпали. (…)
***
В изчезналия малайзийски Боинг може да е свършило горивото, смятат австралийски експерти
Сидни, 27 май 2014 г. /БТА/ Най-вероятната причина за изчезването на малайзийския пътнически самолет Боинг 777-200 е свършване на горивото, след което самолетът е паднал в Индийския океан. Това заявиха днес експерти от австралийската агенция за транспортна безопасност след анализ на спътникови данни, публикувани в доклад на малайзийските власти, предаде ИТАР-ТАСС.
Според тези данни постъпващите ежечасно в спътник звукови сигнали от самолета са станали нередовни преди окончателното изчезване на връзката със самолета. Това води специалистите до предположението, че електронната система на Боинга на няколко пъти е отказвала заради недостиг на гориво.
Освен това австралийските експерти отбелязват, че зоната на издирване на самолета в Индийския океан се пресича с единствения авиационен маршрут в района, който свързва австралийското пристанище Пърт с Кокосовите острови. Според специалистите е възможно самолетът да се е движил по този маршрут на автопилот, а екипажът може би е бил в безсъзнание. (…)
На 29 януари 2015 г. властите на Малайзия обявяват за загинали всички пътниците и членовете на екипажа:
Малайзия обяви за загинали пътниците и екипажа на изчезналия през март самолет
Куала Лумпур, 29 януари 2015 /БТА/ Властите в Малайзия обявиха за загинали пътниците и членовете на екипажа на изчезналия през март пътнически самолет на „Малейжа еърлайнс“ с 239 души на борда. Това съобщи шефът на департамента за гражданска авиация на страната Азхарудин Абдул Рахман, цитиран от ТАСС. (…)
***
Нищо не дава основание за обвинения срещу екипажа на изчезналия малайзийски самолет, не е установена и техническа неизправност, според доклад на независими експерти
Куала Лумпур, 8 март 2015 г. /БТА/ Разследването във връзка с изчезването на пътническия самолет, изпълняващ полет MH370, не дава никакви основания да бъдат обвинени членовете на екипажа и не разкрива никаква техническа неизправност. Това посочват независими експерти в предварителен доклад, публикуван днес, точно година след случилото се, съобщи Франс прес.
„Никакви поведенчески признаци на социална изолация, промени в навиците и интересите, небрежност, консумация на наркотици или алкохол, както при пилота и първия офицер (втори пилот – бел. АФП), така и при кабинния персонал“, се отбелязва в документа, разпространен в Куала Лумпур. Разследването не е установило и механична неизправност на „Боинг 777“ на „Малейша еърлайнс“ („Малайзийските авиолинии“) преди изчезването му на 8 март 2014 година.
През 2012 година изчезналият самолет, който в нощта на 8 март миналата година летеше от Куала Лумпур за Пекин, е преминал „сериозен ремонт“, извършен от концерна „Боинг“, цитира ТАСС днешния предварителен доклад. (…)
В средата на 2015 г. фрагмент от самолетно крило е открит на брега на остров Реюнион в Индийския океан. Заедно с нея е бил намерен и куфар с вещи. Отломката е дълга 2,44 метра и намерена на 29 юли вечерта. Впоследствие се потвърждава, че това е флаперон от самолета, изпълняващ полет МН370. Още няколко парчета от отломки са открити изхвърлени по източното крайбрежие на Африка:
Намерената на остров Реюнион отломка от самолетно крило действително принадлежи на изчезналия полет MH370, каза премиерът на Малайзия
Куала Лумпур, 5 август 2015 г. /БТА/ Намерената на остров Реюнион в Индийския океан отломка от самолетно крило действително принадлежи на изчезналия преди 17 месеца полет МН370 на „Малейжа еърлайнс“, заяви премиерът на Малайзия Наджиб Разак, цитиран от Ройтерс и ТАСС.
„Международният екип от експерти убедително потвърди, че намерената на остров Реюнион самолетна отломка е от полет МН370“, заяви малайзийският премиер. Той призна, че му е много тежко да съобщи тази вест.
„Бих искал да уверя всички, засегнати от тази трагедия, че правителството на Малайзия е решено да направи всичко, което е по силите му, за да изясни какво се е случило“, добави той.
Авиокомпания „Малейжа еърлайнс“ от своя страна съобщи в отделно изявление, че близките на пътниците в самолета и на екипажа са били уведомени. (…)
Ройтерс припомня, че френският остров Реюнион е на около 3700 км от обширния район в южната част на Индийския океан край бреговете на Австралия, където бе съсредоточено търсенето на останки от самолета.
***
Нова отломка от самолет, за която се предполага, че е от изчезналия малайзийски самолет, бе открита в Мозамбик
Мапуту, 29 август 2016 г. /БТА/ Управител на хотел в южната част на Мозамбик съобщи днес, че е намерил отломки от самолет и други парчета, които може би са от изчезналия преди повече от две години самолет на авиокомпания „Малейжа еърлайнс“, предаде Франс прес. (…)
Той е намерил отломката на плаж, близо до град Морумбене, на 280 км северно от град Шай Шай, където през декември 2015 г. бе намерена друга отломка от самолет. Друго парче бе открито през март, на 220 км по на север. (…)
Международната операция по издирването на самолета приключва официално през 2017 г.:
Невъобразимо и неприемливо в съвременната авиация е голям самолет да изчезне безследно, заяви Австралия във финалния си доклад по безуспешното издирване на полет Ем Ейч 370
Сидни, 3 октомври 2017 г. /БТА/ Австралийските власти изразиха дълбоко съжаление, че не са открили изчезналия на 8 март 2014 г. самолет на авиокомпания „Малейжа еърлайнс“ и определиха тази мистерия като „неприемлива“ във финалния си доклад за безуспешното издирване, който бе публикуван днес, съобщи Ройтерс.
„Причините за изчезването на полет Ем Ейч 370 не могат да бъдат установени със сигурност, докато летателната машина не бъде намерена“, каза в доклада Австралийската служба за безопасност на транспорта. (…)
„Почти невъобразимо е и със сигурност е обществено неприемливо в модерната авиация голям пътнически самолет да изчезне и светът да не знае със сигурност какво е станало с него и с хората на борда му“, допълва службата.
Изчезването на „Боинг 777“ на 8 март 2014 г. с 239 души на борда, изпълнявал полет от Куала Лумпур за Пекин, е една от най-големите мистерии в световното въздухоплаване. (…)
През януари 2018 г. започва нова операция на американската частна компания „Оушън инфинити“. Фирмата е специализирана в подводно търсене с използване на роботизирана техника. Тя се договаря с малайзийските власти да предприеме операция, при която ако не се открие нищо, тя няма да получи заплащане за услугите си. Компанията насочва усилията си в район северно от района на предходното издирване в Индийския океан. След няколко месеца и тази издирвателна операция приключва без успех, припомня Асошиейтед прес.
Ново издирване на изчезналия преди 11 години малайзийски самолет започна край австралийските брегове
Сидни, 25 февруари 2025 г. /БТА/ Близо 11 години след необяснимото изчезване на самолет, изпълняващ полет МH370, на Малайзийските авиолинии в Индийския океан започна ново издирване на отломки предаде ДПА като се позова на австралийските медии.
През следващите няколко седмици базираната във Великобритания и САЩ технологична компания „Оушън инфинити“ ще разположи издирвателния плавателен съд „Армада 78 06“ и автономни подводни апарати (AUV), които да търсят по морското дъно следи от изчезналия „Боинг 777“. (…)
Една от най-големите мистерии в историята на въздухоплаването в света си остава неразгадана вече единадесет години. Все още никой няма представа точно какво се е случило със самолета на 8 март 2014 г., припомнят световните агенции.
В самолета пътуват 227 пътници и 12 души екипаж. Сред пътниците има пет малки деца, цели семейства, двама иранци с откраднати паспорти, опитващи се да започнат нов живот на друго място, отбор по калиграфия, завръщащ се от изложение, 20 служители на американска технологична компания, дубльор на актьора Джет Ли, младоженци, потеглили на дълго отлаган меден месец, обобщава Асошиейтед прес. Повечето пътници са от Китай, но има и малайзийци, граждани на САЩ, Русия, Франция, Индонезия и други страни.
Мистерията с полет МН 370 става повод за създаването на документални филми и за написването на няколко книги, в които обаче така и не може да бъде даден окончателен отговор на въпроса какво точно се е случило.
/МВ/
news.modal.header
news.modal.text