site.btaПървото представление на операта „Кармен“ е преди 150 години в Париж


На 3 март 2025 г. се навършват 150 години от първото представление на операта „Кармен“. Премиерата в Париж предизвиква скандал, а композиторът Жорж Бизе е обвинен в безнравственост.
През 1875 г. публиката не е готова да приеме сюжета за любовния четириъгълник между изкусителната работничка в цигарена фабрика Кармен, тореадора Ескамилио, сержанта Хосе и годеницата му Микаела. Потиснат от провала на произведението 36-годишният Бизе умира от инфаркт точно три месеца след премиерата. Той не доживява големия успех на „Кармен“, която няколко години по-късно ще започне да триумфира по сцените в цял свят.
В България операта е представена за първи път на 9 март 1912 г. в София. Диригент е Тодор Хаджиев, бащата на Парашкев Хаджиев, а режисьор е Драгомир Казаков, който изпълнява и ролята на Ескамилио – двамата са сред основателите на Софийската опера. Първата българска Кармен е Богдана Гюзелева-Вулпе.
Ролята на Кармен е знакова в репертоара на мецосопраните и през годините трайни следи в нейното претворяване са оставили Александрина Милчева, Стефка Минева, Христина Ангелакова, Надя Кръстева и Веселина Кацарова.
На 15 март Софийската опера представя„Кармен“ в постановката на Пламен Карталов от 2017 г. Двете централни партии ще изпълнят младите изгряващи звезди – Роз Нагар-Трамбле – Кармен и Еманюел Аслер – Дон Хосе. В ролята на Ескамилио ще бъде Деян Вачков.
„Кармен“ ще бъде част и от форума „Опера в Летния театър“ във Варна. Представлението на 4 юли 2025 г. ще бъде дирижирано от Григор Паликаров, а в главната роля ще е румънското мецосопрано Флорентина Соаре.
Действието на „Кармен“ се развива в Севиля. Любопитен е фактът, че сградата на цигарената фабрика, в която работи главната героиня, е запазена и до днес. В най-силните години на тютюневата индустрия там са работили 6000 жени. Днес сградата е собственост на Университета в Севиля.
В оригиналната си версия „Кармен“ съдържа диалози, които скоро след успеха на операта са заменени с речитативи (реплики, изпълнени в почти песенна форма), като всеки театър избира коя версия да представи. В Метрополитън опера например се играе версията с речитативи. В последните години един от най-популярните записи на „Кармен“ на световно ниво е спектакълът в Метрополитън от 16 януари 2010 г. с участието на Елина Гаранча (Кармен), Роберто Аланя (Дон Хосе), Барбара Фритоли (Микаела) и Теди Роудс (Ескамилио).
Постановката на британския режисьор Ричард Ейър премества действието със 100 години напред – по времето на Испанската гражданска война.
„Искам да променя познатия характер на операта, така че зрителите да останат шокирани и възхитени, но и докоснати от този шедьовър от 1875 г.“, казва режисьорът и според критиката се е справил много добре.
„Никога не съм виждал финалната сцена, в която обезумелият Хосе пробожда фатално с нож непокорната Кармен, изпълнена с такъв зашеметяващ реализъм, опасна смесица от секс, бунт и насилие: самата същност на „Кармен“, пише през 2010 г. в „Ню Йорк Таймс“ Антъни Томасини.
/ТС/
news.modal.header
news.modal.text