site.btaПриключи монтажът на новия филм на режисьора Богдан Дарев „Спица“

Приключи монтажът на новия филм на режисьора Богдан Дарев „Спица“
Приключи монтажът на новия филм на режисьора Богдан Дарев „Спица“
Кадър от филма „Спица“. Снимка: Блогът „Завръщане“ на Богдан Дарев

Приключи монтажът на документалния филм „Спица“ на режисьора Богдан Дарев. Това съобщи самият Дарев в рубриката „Нелинейно филмово училище“ на своя бюлетин „Завръщане“.

„Днес ще ви разкажа в снимки и текст за процеса, който следва, след като един монтаж приключи. И така следващият път, когато гледате филм, ще знаете една идея повече за творческия процес“, отбелязва той. 

„Спица“ разказва историята на канадския пожарникар Руди. През 2001 година той е диагностициран с рак на простатата. При пожарникарите смъртността от рак е много по-висока, но Руди оцелява. От 2010 до 2017 г. обикаля света на колело и събира средства в подкрепа на борбата с рака. Болестта се връща - първо, когато той е в Нова Зеландия, после в Австралия. Руди я преборва и двата пъти.

Минали са 23 години от момента, в който за пръв път чува страшната диагноза. Той е още жив и пълен с жизнена енергия.

По време на обиколките с колело Руди започва да се сблъсква с посттравматичния стрес, който е натрупал по време на 30-годишния си стаж като пожарникар. Само в рамките на един ден в Австралия той преброява над 70 прегазени кенгурута на магистралата, по която кара. Животните се събират около пътя рано сутринта да пият от росата. Товарни камиони с големи решетки отпред ги блъскат безпощадно. Тези картини напомнят на Руди за многобройните автопроизшествия, на които е бил свидетел. Той няма друг избор, освен да се сблъска отново и да се пребори с тази своя травма.

„Спица“ е филм, създаден в почит на пожарникарите и хората на първа линия, които ни помагат всеки ден. Лично аз научих много за трудностите, през които те минават“, коментира Богдан Дарев.

„След седем месеца работа с монтажиста Фред и поне шест версии на филма, монтажът е готов. Монтирахме през видео връзка в Louper - Фред в Лос Анджелис, аз - в Сиатъл. Показвахме всяка версия на тестова публика. От разговорите след прожекциите стана ясно какво работи във филма, какво липсва и как да продължим напред“, добавя Дарев. 

В началото на работата си с Фред използват Frame.io, където качват версии на филма и коментират под тях.

„Картината трябва да е заключена, защото, ако режисьорът продължава да я променя, се нарушава времетраенето. Създават се проблеми в следващите етапи на работа и процесът се оскъпява“, обяснява кинорежисьорът.

Следващите 4 етапа на работа следват едновременно.

Цветни корекции

След като картината е заключена и няма промени по кадрите, филмът се изпраща на оцветителя (Colorist на английски). „Мартин Петров, нашият оцветител, прекара около десетина дни да замени всички кадри във филма с оригиналите. Той гледа нашата версия и заменя всичко в монтажа кадър по кадър“, разказва Богдан Дарев.

Мартин, който живее и работи в България, прави четири версии с различни цветови корекции.

„В последните няколко седмици се срещаме с него и оператора Матю Скала. Тримата работим заедно - Мартин в София, аз в Сиатъл, Матю в Лос Анджелис. Използваме DaVinci Resolve Remote и е все едно сме заедно в една стая. Е, аз мълча през повечето време и понякога се произнасям спрямо кадъра“, споделя Дарев.

Саунд дизайн и микс

Брайън Слос живее и работи в Сиатъл. С него Дарев работи за първи път по саунд дизайна и микса на първия си пълнометражен филм „Там“.

„Брайън ще прави финалния микс в съраунд саунд - 5.1. Това ще е първи мой филм със съраунд саунд, което е много вълнуващо. Ще трябва задължително да наемаме кинозали за световното турне“, разказва Богдан Дарев.

Работа с композитора

„Със „Спица“ подходихме нетрадиционно. Брайън Барон започна работата по музиката преди месеци, още докато монтирахме. В продължение на месец се срещахме всяка събота да гледаме части от филма и да играем шах. Последният път той победи“, добавя режисьорът и коментира още: 

„Традиционно работата по музиката започва след заключването на монтажа по филма. Преди десетина дни тримата - аз, Брайън Слос и Брайън Барон, се срещнахме на два пъти да гледаме филма от начало до край. Спираме, дискутираме, водим си бележки и пак гледаме“.

Графичен дизайн и визуални ефекти (VFX)

Христофор Балабанов работи в Пловдив и живее в Брестовица в подножието на Родопите. С него екипът работи по графиките за деветте различни вестника, които са част от филма и разказват визуално пътуването на Руди. 

Визуалните ефекти и моушън графиките (motion graphics) се правят от Тихомир от студио De-Attic в София. „Работихме заедно за първи път през пролетта на 2020 година. Визуалните ефекти включват добавяне на огън, добавяне на капки в катетър, анимиране на вестниците и други“, разказва Богдан Дарев. 

„Началото на август би трябвало да сме готови с всичко“, обявява той.

Преждевременно с екипа си в България режисьорът изготвя маркетинг стратегия и изгражда уеб страница. 

Повече от процеса му на работа вижте тук

Кинорежисьорът Богдан Дарев реализира блога „Завръщане“ през 2018 г., преди да вземе решение да се завърне в България след 23 години в емиграция и живот в Сиатъл, САЩ. В „Завръщане“ всеки две недели от месеца Дарев разказва всичко, което го вълнува за България. Останалите две недели интервюта и истории в сайта публикува Зорница Петкова, която също се завръща в родината след 9 години странстване по света. 

/ИКВ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:58 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация