ДОПЪЛНЕНА Началникът на кабинета на министъра на туризма Марияна Кордова по време на представянето на проектобюджета на ведомството:

site.btaПрогнозата на Министерството на туризма за 2024 г. предвижда приносът на сектора да бъде 8,3 на сто от БВП на страната

Прогнозата на Министерството на туризма за 2024 г. предвижда приносът на сектора да бъде 8,3 на сто от БВП на страната
Прогнозата на Министерството на туризма за 2024 г. предвижда приносът на сектора да бъде 8,3 на сто от БВП на страната
снимка: Благой Кирилов/БТА

Прогнозата на Министерството на туризма за 2024 г. предвижда приносът на сектор "Туризъм" в брутния вътрешен продукт (БВП) на България да е 8,3 на сто, за 2025 г. – 9,1 на сто, а за 2026 г. – 9,4 на сто. Това каза началникът на кабинета на министъра на туризма Марияна Кордова по време на представянето на проектобюджета на ведомството за следващата година в рамките за обсъждането на проекта на бюджет на държавата на първо четене в ресорната парламентарна комисия. За тази година беше заложен принос от 6 на сто и амбицията на ведомството е този процент да бъде изпълнен, каза Кордова.

Приходната част на проектобюджета за 2024 г. е общо 9,4 млн. лева това, което е увеличение от 63 на сто спрямо 2023 г., като увеличението се дължи както на базата на отчетните данни, така на инфлационния индекс от 4,8 на сто, уточни тя. Разходната част на проектобюджета е в размер 28,3 млн. лева, като увеличението е с 0,34 процента спрямо 2023 г. Разходната част на проектобюджета е основно по две програми – Подобряване на  политиките и регулациите в сектора на стойност 4,2 млн. лева или с 2,21 на сто повече спрямо 2023 г., и Развитие на националната туристическа реклама и международното сътрудничество в туризма в размер на 20,6 млн. лева или ръст 0,19 на сто спрямо 2023 г., каза Кордова.

Министерството е поискало от финансовото ведомство увеличение на разходите за реклама с близо 9,2 млн. лева, но това не е било прието с мотива "есенната макроикономическа прогноза и ограниченото фискално пространство", каза началникът на кабинета на министъра на туризма. Кордова заяви, че ведомството ще продължи да търси възможности за допълнително финансиране чрез така нареченото целево финансиране по Централния бюджет.  Към двете програми в разходната част на проектобюджета е заложена и Програма "Администрация" в размер на 3,5 млн. лева във връзка с увеличението на минималната заплата.

Кордова съобщи, че в разходната част на проектобюджета на ведомството е постигнато и еднократно увеличение за няколко инициативи, сред които домакинството на България на годишната среща на Европейската асоциация на туристическите агенции и туроператори през 2024 г., когато страната ни ще бъде обявена от организацията за предпочитана туристическа дестинация, като увеличението, получено за тази цел, е 300 000 лева.

Еднократно увеличение има и за разриването на позиции "туристически аташета на България" в Румъния и Испания – 100 000 лева. Предвидено е и еднократно увеличение за персонал за 2024 г. във връзка с администрирането на Програмата за хуманитарно подпомагане на украинските бежанци на стойност 250 000 лева, каза Кордова.

Христо Проданов от ПГ "БСП за България" призова членовете на Комисията между първо и второ четене на проектобюджета да предложат допълнително към бюджета на Министерството десет милиона лева за реклама и това да бъде подкрепено и в пленарна зала. На обсъждането на проектобюджета на държавата не присъства представител на финансово министерство, което предизвика недоволство сред депутати.

Комисията прие на първо четене Законопроекта за държавния бюджет на България за 2024 г., внесен от Министерски съвет на 24 ноември.

Процедурата "Програма за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България" приключва с 21 кандидатстващи проекти. Това стана известно от думите на министъра на туризма Зарица Динкова по време на изслушването й в ресорната парламентарна комисия. Крайният срок за кандидатстване по процедурата изтече на 27 ноември. Основаната ценност е, че се премахват посредниците от начина, по който харчим парите за маркетинг и реклама, включваме бизнеса, следваме и препоръките на Доклада на ЕК – препоръка 6, за повече прозрачност и ефективност на изразходването на държавните средства за маркетинг и реклама, каза министърът. Общият размер на средствата за изпълнение на Процедурата е в размер на 5 000 000 лв., финансирани от държавния бюджет, посредством бюджета на Министерството на туризма. Министърът изтъкна, че се очаква висока възвращаемост на тази инвестиция, на базата на която ще се поиска обосновано повече средства за бюджета за реклама на туризма. Бюджетът на един проект по Процедурата не може да надхвърля 400 000 лева. Финансовата помощ, която се отпуска по нея, е 60 на сто от общия размер на бюджета на проекта. Останалите 40 на сто от финансирането за изпълнение на проекта, следва да бъдат осигурени под формата на собствено съфинансиране от бенефициента. Потенциални бенефициенти по Процедурата са следните общини: Аврен, Аксаково, Балчик, Белослав, Бургас, Бяла (Варненска област), Варна, Вълчи дол, Девня, Добрич-град, Долни чифлик, Дългопол, Каварна, Малко Търново, Несебър, Поморие, Приморско, Суворово, Царево, Шабла и Созопол. Допустими партньори по Процедурата са структурите на местната администрация от целевия район, туроператори, които използват въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз за изпълнение на чартърни полети до България с цел туризъм и оператори на граждански летища за обществено ползване в България.

Министърът напомни, че ведомството планира да разшири тази програма и каза, че започва работа за аналогични програми за Родопския туристически район и за Туристическия район "Долината на розите" със съответните специфики, като ще се иска целево средства за допълнително финансиране на тези програми. Ще има и подкрепа за зимните курорти за този сезон.

По отношение на очакванията за този зимен сезон министър Динкова каза, че записванията към момента са близки до миналогодишните равнища. Проведени са три срещи с бизнеса, с оглед на ситуацията на пазар Израел са насочени повече средства за маркетинг и реклама на заместващи пазари, допълни министърът. Тя съобщи, че в началото на следващата година е планирано съвместно събитие на Министерството с к.к. "Пампорово" , Банско и евентуално с к.к. "Боровец".

По време на изслушването на министъра на туризма Зарица Динкова в комисията Кордова съобщи, че напредват разговорите с две платформи във връзка с рекламата на туризма на България. Започването на работа с тях обаче е свързано с откриване на разплащателна сметка, което е свързано с процедура, която се изисква от платформите, която по думите на Кордова не е лека. За момента министър Динкова е провела необходимите разговори за започване на работата, а на техническо ниво екипът на ведомството работи по разкриването на тези сметки, каза Кордова.

/СЛС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:16 на 27.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация