AV 15:20:01 24-12-2021
ZM1517AV.001
Испания - текстилна промишленост - управление
Четирите големи предизвикателства пред Марта Ортега
начело на Inditex: От поглед извън пределите на Zara
до очертаване на граници между семейство и бизнес
София, 24 декември /Галя Горнишка от БТА/
Каквото и да се случи, никога не забравяйте, че Inidtex е семейна компания, често припомня източник, запознат с вътрешните процеси в модния гигант. И следвайки пътя на логиката, дъщерята наследява баща си. Марта Ортега ще стане от 1 април неизпълнителен председател на борда на испанския текстилен гигант, собственик на прочутата марка Zara, както и на Bershka, Pull & Bear, Oysho и Stradivarius. Решението, което в някаква степен бе предсказуемо, очертава нов етап на развитие за модната група, добила широка популярност по света, включително и в България.
Съветът на директорите реши Марта да наследи Пабло Исла, който е на този пост, откакто основателят Амансио Ортега се оттегли през 2011 година, като назначи едновременно с това и Оскар Гарсия Масейрас за изпълнителен директор. Позицията неизпълнителен председател е често срещана в индустрията, а имайки предвид придобития опит в бизнеса и семейните връзки, Марта Ортега може дори да окаже огромно влияние при вземането на решения, твърди анализаторът от Deutsche Bank Research Адам Кокран.
Това съвсем естествено наследяване на ръководния пост обаче бе посрещнато с изненада от борсите и инвеститорите, които "наказаха" стратегическия ход. След оповестяването на новината Inditex отчете исторически спад от 6,1 на сто при закриването на борсовата търговия, като загуби около 28 евро на акция.
Експерти, които испанското издание на "Бизнес инсайдър" е потърсило за коментар, твърдят, че причината е несигурността дали Марта Ортега ще е на висотата на управлението на предшественика си Пабло Исла. Това не означава, че инвеститорите не й се доверяват, но няма доказателство, че тя притежава същия опит като Исла, казва Сара Карбонел, генерален мениджър на на CMC Markets в Испания.
Със своите 37 години Марта Ортега ще е най-младият шеф сред 35-те водещи компании, включени в индекса Ibex на Мадридската фондова борса. Въпреки стабилността и добрите резултати, които показва Inidtex, мисията, пред която е изправена дъщерята на Амансио Ортега, съвсем не е тривиална. Новият етап е изпълнен с предизвикателства за Марта, която трябва да докаже, че е достатъчно добре подготвена, за да очертае границите между семейството и компанията.
Джонатан Андич, син на Исак Андич, президент на друга популярна испанска марка - Mango, също застана начело на компанията, но след като печалбата се срина с 96 процента при управлението му, основателят отново пое юздите на бизнеса.
Въпреки дискретността си Марта Ортега вдигна много шум с интервю за в. "Уолстрийт джърнъл", в което заяви, че в плановете й не влиза да управлява Zara. И не излъга - тя пое управлението на цялата компания, а не само на една от марките, макар и с най-висока стойност.
Марта е третото дете на основателя на Inditex - сестра й Сандра и брат й Маркос са от първия брак на Амансио Ортега, и от тримата тя е била винаги най-близо до света на модната група. Живея с тази компания от дете, признава наследницата. Учих се от най-големите професионалисти през последните 15 години. Включително и от служителите на магазин в Лондон, където е работила анонимно, когато е била на 23 години и е следвала международна търговия в European Business School, разказва в. "А Бе Есе".
Родена във Виго, тя израства в Ла Коруня, града, в който живее и определя като пристан, осигуряващ й спокойствие, далеч от напрежението, съпътстващо управлението на мултинационална компания, листвана на борсата. Марта Ортега учи в колежа "Санта Мария дел Мар" в галисийския град, а впоследствие се мести в швейцарски интернат, където завършва обучението си, преди да се дипломира в Лондон.
Още оттогава тя общува с новите поколения на европейския елит, деца и внуци на милионери, които започват да я възприемат като една от тях.
Така по-малката дъщеря на Амансио Ортега постепенно "разкъсва" херметическата обвивка на живота на баща си.
През 2012 година тя се омъжва за конния ездач Серхио Алварес Моя и ражда първото си дете - Амансио, кръстено на баща й.
Връзката им приключва през 2015 година, но отношенията им и до днешен ден са добри, според испанските медии.
През 2018 година Марта Ортега се омъжва за Карлос Торета и сватбата им се превръща в едно от социалните събития на годината в Испания, с над 400 гости, неколкодневни празненства и присъствието на редица ВИП гости и артисти като Крис Мартин и Джейми Калъм. От втория си брак Марта Ортега има дъщеря Матилда, родена през март 2020 година.
Новата шефка на Inditex има сериозно влияние върху баща си. Тя успя да покаже на целия свят как тoй се развълнува и пророни сълза, след като организира флашмоб в съоръженията на компанията в град Артейхо, провинция Ла Коруня по повод 80-ия му рожден ден. И не само това, винаги сериозният основател на модния гигант се остави да бъде прегърнат от служителите, които продължават да го смятат за "боса", макар от 2011 година да не заема позиция в организационната структура на компанията. Това обаче не му пречи почти всекидневно да бъде на любимото си място - шивашките работилници.
С или без прецеденти - истината е, че с Марта Ортега се активира нова пътна карта с четири големи предизвикателства на хоризонта:
1. Да бъде нещо повече от шеф на вселената Zara
По пътя към президентския пост, който се очаква да заеме, Марта няма да е сама. Наред с назначаването й, компанията одобри и създаването на управителен комитет в рамките на организационната структура, съставен от девет души.
Става дума за група консолидирани професионалисти вътре в компанията, които ще придружават новата председателка по щекотливия път на управлението. Сред тях се открояват двама: Беатрис Падин, която от 2001 година е начело на търговското подразделение на Zara Mujer и според информирани източници е най-влиятелният човек, когато става дума за бизнеса на компанията, и Мигел Диас, директор по финансово-икономическия мениджмънт на Zara.
Няма да е лесно екипът със силен търговски компонент от Zara да се ориентира как функционира една корпорация с различни марки от един и същи сектор, които се конкурират помежду си.
Едно е да ръководиш група, която се управлява и работи в пълна симбиоза, а съвсем друго е да направиш така, че отделните марки да не се "избият" помежду си. Ролята е различна, необходимите качества - също, според експертите.
2. Очертаване на граници между семейството и компанията
Марта Ортега ще трябва да покаже, че е способна да продължи с философията, наложена от баща й.
С назначаването на Пабло Исла през 2011 година бе прокарана граница между семейството и бизнеса. При Марта Ортега линиите се доближават. Тя ще трябва да управлява и много свои роднини.
Във висшето ръководство на компанията и начело на две големи марки в групата са двама чичовци на наследницата: Оскар Перес Маркоте (на Zara)и Хорхе Перес Маркоте (на Massimo Dutti). Съпругът на Марта Ортега пое през 2019 година комуникациите в Zara.com.
При управлението на Пабло Исла голямата промяна бе оптимизирането и контрола на разходите, както и подобряването на маржовете. Марта трябва да продължи тази линия, но и да обърне внимание на останалото на втори план - чистата търговска дейност.
3. "Съвместно съжителство" на онлайн платформата и физическите магазини
При оповестяването на резултатите за първото тримесечие на 2020 година и първите загуби, породени от пандемията, групата обяви план за закриване на 1200 обекта с темп от 500-600 магазина годишно. Този ход засегна най-вече Испания (между 250 и 300 обекта).
Компанията прибегна до това с намерението да компенсира неосъществените продажби чрез покупки в близки магазини или чрез онлайн платформата. Затворени бяха магазините на Pull & Bear, Bershka и Stradivarius в Китай. Имаше идея да се премахнат всички физически търговски обекти на групата в азиатската страна.
Азия е важна тема, тъй като със затварянето на магазините, с изключение на Zara, очакваният оттам растеж се забави, твърди източник, запознат с бизнес операциите на групата.
Предизвикателството за Марта Ортега е да продължи да разширява онлайн платформата, която осигурява 32 процента от приходите от продажби, без това да пречи на работата на физическите магазини.
4. Потребление и устойчивост: как да се затвори кръгът
Преди няколко месеца Белен Валиенте, специализиран консултант в областта на електронната търговия и модата, подчерта задължителната необходимост бизнесът на групата да поеме по пътя на отговорното потребление.
Бързата мода (Fast Fashion) не е съвместима с устойчивостта: ключът не е в използването на екологични материали, а в по-малкото потребление. Това изисква по-добро качество, по-устойчиви към променящите се тенденции колекции и основният бизнес на Inidtex да продължи да бъде мода за потребление, заяви Валиенте.
Според други, групата адаптира производствения си процес, за да го направи по-устойчив, но тя не е компания, създадена да функционира по този начин. Така всички усилия могат да бъдат възприети като "грийнуошинг" - измамно използване на зеления маркетинг за подвеждане на потребителите, че продуктите, целите и политиките на организацията са екологични.
Въпреки тези трудности Исла си постави за цел компанията да стане въглеродно неутрална през 2040 година. Предизвикателство, пред което ще се изправи и Марта Ортега, наред с останалите.
/ЦМ/