site.btaВ Свиленград се въвежда методика за по-справедливо определяне на такса смет

BOBSTH 06:45:01 10-02-2017
AM1251BO.003 06:45
Свиленград - заместник - кмет - Мария Костадинова - интервю

В Свиленград се въвежда
методика за по-справедливо
определяне на такса смет


Свиленград, 10 февруари /Николай Грудев, БТА/
В Свиленград се въвежда методика за по-справедливо определяне на такса смет, каза в интервю за БТА заместник-кметът на Свиленград Мария Костадинова.
"От началото на тази година в Свиленград започна определянето на такса смет на фирмите, като се отчита количеството смет, което всяко едно дружество генерира. Специална комисия преценява коя фирма какви отпадъци изхвърля и дали декларираното количество отговаря на реалното. Този начин на процедиране е в интерес и на двете страни. Сегашната методика за определяне на таксата е несправедлива. Тя отчита не реалното количество смет, което домакинство или фирма генерират, а е на основата на данъчната оценка или на отчетната стойност на имота", смята заместник - кметът на Свиленград Мария Костадинова.
По думите й в граничната община миналата година за пръв път е имало недостиг на средства за всички дейности, свързани с чистотата. Заради това се предвижда и увеличение на таксата смет за граждани от 2,75 на 3,30 промила. Ако обаче се приеме нова методика и за физически лица, то гражданите могат да бъдат задължени да плащат според количество отпадък на човек или на домакинство, отбеляза заместник-кметът.
Тази година в бюджета на община Свиленград е залегнала мащабна инвестиционна програма. Тя включва санирането на почти 20 многофамилни жилищни и 5 обществени сгради по Националната и регионална програми за енергийна ефективност, каза още пред БТА Костадинова. Тя оценява приетия наскоро финансов план на общината като изпълним в приходната му част, още повече с оглед на резервите от преизпълнението на миналогодишния бюджет.

Следва пълният текст на интервюто:

Въпрос: Г-жо Костадинова, с какво приетият наскоро бюджет на община Свиленград за 2017 година е по-различен от миналогодишния?
Отговор: Смятам, че бюджетът не е напрегнат. Изпълним е като приходна част. Още повече, имаме доста резерви от 2016 година. Миналата година имахме 110 процента изпълнение на приходната част. Това ни помага да правим спокойно разчети на работата през тази година.

Въпрос: Все пак, къде е акцентът?
Отговор: Отговорностите на една община са много, стремим се да балансираме и да разпределяме средствата така, че всички услуги, които предлагаме, да са на необходимото ниво и да са по-качествени съгласно изискванията на хората. Това, с което настоящият бюджет се отличава от миналогодишния е, че в инвестиционната програма основно ще се занимаваме със саниране на сгради.
В ход е националната програма, където имаме сключени договори за 9 жилищни блока. В регионалната програма също има предвидени 9 многофамилни сгради и още 5 обществени - детска градина, училище, библиотека и две общински сгради. В рамките на година ще бъдат санирани над 20 жилищни сгради, нещо, което не се е правило досега. Това ще допринесе не само за енергийната ефективност на жилищата и сградите, но и за самия им облик. Същевременно това е голяма отговорност и натоварване на администрацията със сключване на договори, обществени поръчки и изпълнение на строителството. И не на последно място, това е устойчивостта на изпълнението на проектите.
В инвестиционната програма сме заложили изграждането на три кръгови кръстовища, които да облекчат движението, асфалтиране на улици. Предвиждаме изграждане на водопроводи за питейна вода в големите села по Програмата за развитие на селските райони. Набрали сме необходимия брой точки и очакваме одобрение. Имаме проект за изграждане на компостираща инсталация за сметта и сме готови с всички необходими анализи към него. Подготвя се кандидатстване чрез регионалното сдружение на общините, които депонират сметта си в Харманли.

Въпрос: Предвижда ли се промяна в размера на местните данъци и такси в посока увеличаване?
Отговор: За 2017 година единствено повишаваме такса "битови отпадъци" за граждани. Всички разходи, свързани с чистотата, се финансират от тази такса. За пръв път през 2016 година имаме недостиг на средства за обслужване на тези дейности. Най-вече това идва от отчисленията, които плащаме по Закона за управление на отпадъците. Те растат всяка година. Тези отчисления после можем да ползваме за дейности, свързани с разделното събиране, с организиране на дейностите по почистването. Имаме идея как да ползваме тези средства, които са натрупани и са в размер на 650 000 лева.
За 2017 година предвиждаме 20 процента ръст на такса "битови отпадъци" за гражданите. Сметнали сме и анализите показаха, че точно таксата при физическите лица е по-малко и че се получава несправедливост при преразпределението. Точно затова приехме това увеличение.

Въпрос: Какво означава това като приход?
Отговор: Тези 20 процента означават около 150 000 лева, които трябва да постъпят допълнително. Разбира се, акцентираме много на събираемостта на таксата, защото има много голяма сума от несъбрани такси от минали години - от порядъка на половин милион лева. Предприехме доста действия - през първоначално доброволни покани, завеждане на дела, имаше случай и на намеса на съдия-изпълнител с описване на имущество. Но, това пък даде ефект, защото хората предпочетоха да си платят дължимото, вместо да се стига до по-сериозни мерки. Така че тази година разчитаме много на събираемостта с всички законови средства.

Въпрос: Как ще се отрази увеличението на една средно статистическо домакинство?
Отговор: Ако досега за един апартамент от 60 квадрата се е плащало 40 лева, сега сумата ще е около 50 лева. Не смятам, че това е сериозно увеличение. Промилите бяха 2,75, сега стават 3,30. Още повече, че се направи анализ, който показа, че собствениците в Свиленград плащат най-ниска такса битови отпадъци на ниво Хасковска област. Тоест, в сравнение например с Хасково, Харманли, Любимец, се оказа, че в Свиленград домакинствата плащат най-малката такса.

Въпрос: Методиката на определяне на размера на таксата е плод на дискусии от доста време?
Отговор: Дългогодишният опит показва, че сегашната методика за изчисляване на таксата е много несправедлива, защото е на базата на данъчна оценка или на отчетна стойност на имотите на фирмите. Вие сами разбирате, че няма как това да е справедлив начин, след като един голям имот, който има голяма отчетна стойност, или висока данъчна оценка, може да генерира много по-малко отпадъци от малкия имот. Или обратното. Затова от 4 години в Националното сдружение на общините в България пледираме за промяна на това статуквото. Срокът за това бе до март миналата година. Имаше работна група, подработи се методика. В един момент ние като активна община започнахме да работим по новата методика, но до края на годината тя не стана факт. Лично съм участвала в няколко форума на НСОРБ като презентатор на това, какво се върши в община Свиленград по тази методика и какви методи решаваме да прилагаме по-нататък.

Въпрос: И върнахте старата методика?
Отговор: За съжаление, държавата не ни помага и основата за таксата през 2017 година остана данъчна оценка и отчетна стойност. Въпреки всичко за юридическите лица решихме плавно да минем към другата основа - на количеството. И затова от началото на тази година голяма част от фирмите вече декларират като основа за изчисляване на такса "твърди битови отпадъци" контейнери, кофи или малки съдове. Създаде се комисия, която прецизира коя фирма какви отпадъци изхвърля. И в зависимост от това, съответно в декларациите са заложени такива количества - т.е. базата за изчисляване са съдовете за смет.

Въпрос: Звучи логично и оправдано. Защо това не се възприема навсякъде и не се урежда законодателно?
Отговор: Общините се пазят от промяна, защото администрирането ще бъде много трудно. Тоест, промяната на декларациите на нова основа предполага, че ще има една година, в която може би събираемостта ще падне. И повечето общини се пазят. Свидетел съм била на такива форуми, на които кметове заявяват: "До края на мандата ми да си остане тази основа, другите след мен да му мислят". Не е редно да е така. Ако ние не въведем новата методика така, че основата да е количествената и всеки да плаща толкова, колкото отпадък генерира, тогава това няма да е справедливо.Изпадаме в другата крайност - да имаме недоволство, защото тези, които генерират повече смет, плащат по-малко. И обратно.

Въпрос: А как такса смет като методика на определянето може да стане по-справедлива и за граждани, освен за фирмите?
Отговор: Когато се приеме нова методика за изчисляване на такса битови отпадъци, ще се допускат няколко варианта за основа за нейното изчисляване. Общините ще имат право да избират един вариант или комбинация от няколко варианта. Например - може да се приеме количество отпадък на един жител или количество на едно домакинство, или претегляне на самото количество генериран отпадък. Отправна точка за тези методи ще бъде разходът за сметосъбиране, извозване, депониране, сепариране на отпадъка и отчисленията към РИОСВ. Да, всичко това предполага много анализи, разчети и контрол от страна на администрацията, но това е справедливият начин - кой колкото отпадък генерира, толкова да плаща.
/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:13 на 07.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация