site.bta"Чайна авиейшън литиъм бaтeри" инвестира 2,09 милиарда долара в завод за батерии за електромобили в Португалия


Китайската компания "Чайна авиейшън литиъм бaтери" (CALB - China Aviation Lithium Battery), един от най-големите производители на батерии за електрически превозни средства, обяви днес, че ще инвестира 2 милиарда евро в гигафабрика в Португалия, която се очаква да започне производство през 2028 г., предаде Ройтерс.
Гигафабриката, която ще бъде построена в Синеш, около 100 километра южно от Лисабон, ще произвежда литиеви батерии с общ годишен капацитет от 15 гигаватчаса, равняващ се на около 187 000 батерии за електрически превозни средства, най-вече на европейския пазар.
Китайският производител на батерии обяви, че първата му фабрика в Европа ще създаде 1800 преки работни места и ще осигури над 4 на сто от португалския БВП, когато заработи с пълния си капацитет.
Заедно със съседна Испания, страната иска да се възползва от местните литиеви находища, поставяйки си за цел да обхване цялата верига на стойността от добив и преработка до производство на клетки и батерии и рециклиране на батерии.
Междувременно базираната в Лондон "Савана рисорсис" (Savannah Resources SAVS) очаква да започне търговско производство на литий в рамките на проекта "Барозу" в Северна Португалия през 2027 година.
Португалският план е в съответствие със стремежа на Европа да намали зависимостта си от страни като Китай за ключови суровини за зеления преход.
/СЛС/
news.modal.header
news.modal.text