site.btaИзграждането на ж.п. Коридор 8 на територията на Северна Македония се бави, което създава риск от загуба на европейски средства, според доклад

Изграждането на ж.п. Коридор 8 на територията на Северна Македония се бави, което създава риск от загуба на европейски средства, според доклад
Изграждането на ж.п. Коридор 8 на територията на Северна Македония се бави, което създава риск от загуба на европейски средства, според доклад
Снимка: Владислав Тентов, БТА

Изграждането на участъка от Крива Паланка до границата с България, като част от ж.п. Коридор 8, фаза 3, е един от четирите проекта по предприсъединителната програма на ЕС за околна среда и транспорт (ИПП-2) в Република Северна Македония, за които има риск от загуба на предоставени средства, поради непроведени тръжни процедури и несключени договори. Това се казва в доклад на държавната одитна институция в Република Северна Македония „Реализация на капиталови инвестиции, финансирани чрез бюджета на Република Северна Македония, средства от ЕС и средства от други международни финансови институции под юрисдикцията на правителството и местната власт“.  

„За целите на развитието на транспортната мрежа между ЕС и страните от Югоизточна Европа са предвидени инвестиции в пътна и железопътна инфраструктура, които да допринесат за балансирано устойчиво развитие по отношение на икономиката, пространствената интеграция, въздействието върху околната среда и социалните аспекти, както и социална кохезия. Проектите за изграждане на Коридор 8I от железопътната инфраструктура на изток, фаза 1 и 2 са започнати през 1996 г. и все още не са завършени. Стойността на тези проекти е увеличена и са изплатени неустойки за неусвоени средства в размер на 4,6 милиона евро, поради неизпълнени условия за ефективност на заема в период от седем години, което показва неефективно управление на тези стратегически проекти”, се казва в доклада.

Според заключенията в него за проекта за изграждане на ж.п. Коридор 8, планирането и подготовка на третата фаза от него „отнема твърде много време и съществува висок риск от загуба на безвъзмездни средства по ИПА в размер на 60,765 милиона евро и бъдещи фискални последици, поради необходимостта от осигуряване на допълнителни средства от държавния бюджет”.

От държавната одитна институция подчертават, че първоначално планираната стойност на проекта е увеличена.  

„Съгласно двустранния договор, сключен между Европейския съюз и Република Северна Македония, тя (стойността на проекта) е 340 милиона евро, а до деня на одита стойността е увеличена и оценена на 560 милиона евро, което представлява увеличение с 220 милиона евро”, се казва в доклада. 

В програмата на правителството на Република Северна Македония изграждането на ж.п. линията, част от Коридор 8 до границата с България, не присъства. В първото си интервю, след като новото правителство беше избрано в парламента на страната, вчера по ТВ Сител, вицепремиерът и министър на транспорта Александър Николоски заяви, че първата фаза от ж.п. линията „може да бъде завършена много бързо, може би още тази година”.

„За втората фаза се работи и след смяната на директора на Публичното предприятие „Македонски железници – Инфраструктура”, ще мога да кажа конкретен срок, а по отношение на третата фаза - парламентът прие грантове и заеми, които (Северна) Македония получи за изграждането й, но дори не е започнала процедурата. Така че там ще трябва да стартираме процедурата. Вероятно след месец-два ще мога да дам конкретен срок за третата фаза, а за първите две фази мога да кажа още днес, че ще бъдат завършени със сигурност “, каза министър Николоски.

В края на миналата година предишният директор на Железопътна инфраструктура на Северна Македония Зоран Трифуновски каза, че до октомври тази година трябва да бъде завършена първата отсечка, до Беляковце, от ж.п. линията, част от Коридор 8, която трябва да свърже Северна Македония и България, а втората - до Крива Паланка, ще бъде завършена през 2026 г., 

За третия участък от проекта - от Крива паланка до границата с България той обяви, че на 22 декември 2023 г. е обявена обществена поръчка за изпълнител, която трябваше да продължи до края на март тази година, но срокът беше удължен.

Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово, с участието на тогавашните премиери на България Гълъб Донев и на Република Северна Македония Димитър Ковачевски.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС, „Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ. На територията на Северна Македония проектът трябва да бъде изграден според европейските стандарти, за да бъде ж.п. линията съвместима с железопътните линии в Европа.

/СГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:52 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация