site.btaПриключи монтажът на новия филм на режисьора Богдан Дарев „Спица“
Приключи монтажът на документалния филм „Спица“ на режисьора Богдан Дарев. Това съобщи самият Дарев в рубриката „Нелинейно филмово училище“ на своя бюлетин „Завръщане“.
„Днес ще ви разкажа в снимки и текст за процеса, който следва, след като един монтаж приключи. И така следващият път, когато гледате филм, ще знаете една идея повече за творческия процес“, отбелязва той.
„Спица“ разказва историята на канадския пожарникар Руди. През 2001 година той е диагностициран с рак на простатата. При пожарникарите смъртността от рак е много по-висока, но Руди оцелява. От 2010 до 2017 г. обикаля света на колело и събира средства в подкрепа на борбата с рака. Болестта се връща - първо, когато той е в Нова Зеландия, после в Австралия. Руди я преборва и двата пъти.
Минали са 23 години от момента, в който за пръв път чува страшната диагноза. Той е още жив и пълен с жизнена енергия.
По време на обиколките с колело Руди започва да се сблъсква с посттравматичния стрес, който е натрупал по време на 30-годишния си стаж като пожарникар. Само в рамките на един ден в Австралия той преброява над 70 прегазени кенгурута на магистралата, по която кара. Животните се събират около пътя рано сутринта да пият от росата. Товарни камиони с големи решетки отпред ги блъскат безпощадно. Тези картини напомнят на Руди за многобройните автопроизшествия, на които е бил свидетел. Той няма друг избор, освен да се сблъска отново и да се пребори с тази своя травма.
„Спица“ е филм, създаден в почит на пожарникарите и хората на първа линия, които ни помагат всеки ден. Лично аз научих много за трудностите, през които те минават“, коментира Богдан Дарев.
„След седем месеца работа с монтажиста Фред и поне шест версии на филма, монтажът е готов. Монтирахме през видео връзка в Louper - Фред в Лос Анджелис, аз - в Сиатъл. Показвахме всяка версия на тестова публика. От разговорите след прожекциите стана ясно какво работи във филма, какво липсва и как да продължим напред“, добавя Дарев.
В началото на работата си с Фред използват Frame.io, където качват версии на филма и коментират под тях.
„Картината трябва да е заключена, защото, ако режисьорът продължава да я променя, се нарушава времетраенето. Създават се проблеми в следващите етапи на работа и процесът се оскъпява“, обяснява кинорежисьорът.
Следващите 4 етапа на работа следват едновременно.
Цветни корекции
След като картината е заключена и няма промени по кадрите, филмът се изпраща на оцветителя (Colorist на английски). „Мартин Петров, нашият оцветител, прекара около десетина дни да замени всички кадри във филма с оригиналите. Той гледа нашата версия и заменя всичко в монтажа кадър по кадър“, разказва Богдан Дарев.
Мартин, който живее и работи в България, прави четири версии с различни цветови корекции.
„В последните няколко седмици се срещаме с него и оператора Матю Скала. Тримата работим заедно - Мартин в София, аз в Сиатъл, Матю в Лос Анджелис. Използваме DaVinci Resolve Remote и е все едно сме заедно в една стая. Е, аз мълча през повечето време и понякога се произнасям спрямо кадъра“, споделя Дарев.
Саунд дизайн и микс
Брайън Слос живее и работи в Сиатъл. С него Дарев работи за първи път по саунд дизайна и микса на първия си пълнометражен филм „Там“.
„Брайън ще прави финалния микс в съраунд саунд - 5.1. Това ще е първи мой филм със съраунд саунд, което е много вълнуващо. Ще трябва задължително да наемаме кинозали за световното турне“, разказва Богдан Дарев.
Работа с композитора
„Със „Спица“ подходихме нетрадиционно. Брайън Барон започна работата по музиката преди месеци, още докато монтирахме. В продължение на месец се срещахме всяка събота да гледаме части от филма и да играем шах. Последният път той победи“, добавя режисьорът и коментира още:
„Традиционно работата по музиката започва след заключването на монтажа по филма. Преди десетина дни тримата - аз, Брайън Слос и Брайън Барон, се срещнахме на два пъти да гледаме филма от начало до край. Спираме, дискутираме, водим си бележки и пак гледаме“.
Графичен дизайн и визуални ефекти (VFX)
Христофор Балабанов работи в Пловдив и живее в Брестовица в подножието на Родопите. С него екипът работи по графиките за деветте различни вестника, които са част от филма и разказват визуално пътуването на Руди.
Визуалните ефекти и моушън графиките (motion graphics) се правят от Тихомир от студио De-Attic в София. „Работихме заедно за първи път през пролетта на 2020 година. Визуалните ефекти включват добавяне на огън, добавяне на капки в катетър, анимиране на вестниците и други“, разказва Богдан Дарев.
„Началото на август би трябвало да сме готови с всичко“, обявява той.
Преждевременно с екипа си в България режисьорът изготвя маркетинг стратегия и изгражда уеб страница.
Повече от процеса му на работа вижте тук.
Кинорежисьорът Богдан Дарев реализира блога „Завръщане“ през 2018 г., преди да вземе решение да се завърне в България след 23 години в емиграция и живот в Сиатъл, САЩ. В „Завръщане“ всеки две недели от месеца Дарев разказва всичко, което го вълнува за България. Останалите две недели интервюта и истории в сайта публикува Зорница Петкова, която също се завръща в родината след 9 години странстване по света.
/ИКВ/
news.modal.header
news.modal.text