site.btaУчебни програми за деца, които учат в български училища зад граница, разработва екипът на Интернационалната асоциация „ЕдюкАрт“

Учебни програми за деца, които учат в български училища зад граница, разработва екипът на Интернационалната асоциация „ЕдюкАрт“
Учебни програми за деца, които учат в български училища зад граница, разработва екипът на Интернационалната асоциация „ЕдюкАрт“
Снимка: БТА

Учебни програми за деца, които се обучават в български училища зад граница, разработва екипът на Интернационалната асоциация „ЕдюкАрт“. Програмите са предназначени за деца в предучилищна възраст от 4 до 7 години и за ученици в начален етап от 7 до 12 години и от 12 до 15 години. Това съобщи специално за рубриката „БГ Свят“ на БТА Вяра Михайлова, която отговаря за педагогическата дейност в „ЕдюкАрт“. 

„Надявам се скоро тези програми, те са обявени, да бъдат пуснати за обществено обсъждане и да бъдат приети. Те са съобразени с Общата европейска езикова рамка за изучаване на чужди езици.“, посочи Михайлова.

По думите ѝ в програмите са заложени езикови и комуникативни компетентности, които децата трябва да развият в рамките на обучението си. „Към тези учебни програми е добре да има обучения за учителите. Те са създадени така, че от една страна да послужат на бъдещи автори на учебни материали и да ги насочат как да създадат учебни помагала по тази система. От друга страна и са за учителите, които работят с децата, които така или иначе създават свои собствени ресурси и учебни материали – да могат да се ориентират и да ги използват за подкрепа“, сподели още тя.

Вяра Михайлова е част от екипа обучители, които участват в Академия за в предучилищен и начален етап в българските неделни училища по света. Събитието е организирано от Асоциацията „Български език – език европейски” в Париж, Франция, и „ЕдюкАрт“ с подкрепата на Министерството на образованието и науката. Инициативата стартира на 19 юли във Френската езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин” в София и продължава до 28 юли.

„Академията е част от общите ни усилия да подобрим ситуацията с децата, които живеят с роден език български в чужбина и за техните учители. Има нужда от няколко неща - едното е учебните програми да бъдат адаптирани, съобразени с нуждите на децата, които имат наистина ограничен достъп до езика и го изучават в многоезична среда по-скоро като втори или като чужд – семейният им език е друг“, уточни Вяра Михайлова. 

Като друга важна стъпка тя определи обучението на учителите. „Те споделиха, че много от тях не са филолози, много малка част от тях са българисти и съответно нуждите им за преподаване на езика по чуждоезикова методика са много големи. И всъщност ние се опитваме с обединени усилия заедно с Камелия Конакчиева-Трибулен и Асоциация „Български език – език европейски”, с българското училище „Кирил и Методий“ в Париж, с училището, което е в Кьолн, също сътрудничим, и с мрежа от училища, да работим систематично и дългосрочно в тази посока. Сътрудничим с Министерството на образованието и науката“, допълни тя.

Акцент по време на Академията за учители са въпроси, свързани с процесите на усвояване на езика в детска възраст, методиката на преподаване и комуникативният дейностно ориентиран подход. Сред темите на форума са и лексиката и граматиката, техниките за езикова корекция и езиковото поведение на учителя. По време на събитието преподавателите участваха и в ситуационни игри.

„Ние поставяме участниците в обувките на учениците. Например работим с чужд език, който повечето участници не владеят – в случая немски, защото сме немски възпитаници и провеждаме дейности на немски. Това са езиково подкрепящи дейности и след това участниците извеждат за себе си какво им е помогнало, как са се справили с новите думи на немски или френски и виждаме колко пъти трябва да ни повторят, за да запомним някоя дума, колко е трудно. И от една страна те си дават сметка какво е за децата да учат на чужд език, от друга страна си вземат конкретни примери и дейности, които могат пък да приложат в класната си стая“, разказа Михайлова.

Както БТА писа, Академията за учители в български неделни училища е организирана за три групи участници.

През първите два дни на събитието – 19 и 20 юли, се обучаваха преподаватели от начален етап, а днес е първият ден от заниманията с втората група - от предучилищен етап, като въвеждащото обучение с тях продължава и утре.

Днес и в неделя, 27 и 28 юли, обучителите ще се срещнат с третата група участници – още двадесет учители в начален етап.

/АГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 19:04 на 27.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация