site.btaПроект на ЕС цели да въведе хармонизирана европейска железопътна диагностика. Начело на проекта е българка
Редица европейски железопътни оператори, притежатели на превозни средства и доставчици на железопътни услуги обединяват усилията си, за да накарат своите системи за наблюдение на превозни средства и инфраструктура да "говорят помежду си". Целта е да се гарантира, че влаковете в цяла Европа са безопасни, движат се по разписание и прекарват възможно най-малко време в съоръжения за поддръжка, разказа в интервю за БТА ръководителят на проекта д-р Емилия Андреева-Мошен. Тя е родена и учи в България, а след това продължава обучението си и прави кариера в Австрия, която сега нарича свой дом.
До неотдавна Емилия Андреева-Мошен беше управляващ директор на ÖBB Technical Services, техническия гръбнак на австрийския железопътен холдинг ÖBB, който включва пътнически и товарни железници, както и железопътна инфраструктура. Тя се издигна до длъжността старши съветник по въпросите на подвижния състав в ÖBB Holding и това я постави начело на финансирания от ЕС проект за хармонизирана европейска железопътна диагностика.
Тя разказва пред БТА, че проектът я заинтересувал, защото е общоевропейско начинание, а тя е голям привърженик на всичко европейско.
Сред участниците в проекта са железопътните оператори на Австрия, Германия (DB), Швейцария (SBB), Франция (SNCF), Италия (RFI) и Испания (ADIF), както и производители на превозни средства и инфраструктурно оборудване, а също и железопътни доставчици като Voest Alpine и Mermec. Целта на проекта е да се подобри надеждността, наличността и проактивната поддръжка, да се осигури наличност на резервните части на склад, да се сведе до минимум престоят в сервизните съоръжения и да се оптимизира планирането на наличните влакове. "За тази цел железопътните оператори се нуждаят от стандартизирано ниво на обмен на данни", обяснява Андреева-Мошен.
Този проект е част от европейската железопътна платформа „Еurope’s Rail Joint Undertaking“ и нейния клон System Pillar, архитектът на бъдещата железопътна система в Европа.
Андреева-Мошен казва, че е запалена по влаковете още от времето, когато е преподавала в Университета за приложни науки в Грац, където след това е ръководила катедра "Автомобилна и железопътна техника" и е била професор по измервателна техника и обработка на сигнали. В съседство е имало клон на Siemens и от прозореца си тя е виждала наредените влакови талиги и колесници. Тя "опитала влакова кръв", когато университетът ѝ започнал да прави съвместни проекти със Siemens.
Работила е и в Bombardier/Alstom като директор "Задвижващи уствойства": присъединила се е към тях в момент, когато били един от най-големите производители на железопътни превозни средства.
Запитана дали има конкретен интерес към кариера, свързана с влаковете, тя казва, че има, а след това добавя: "Но моята истинска страст е да развивам нещата и да откривам нови хоризонти във всяка област".
"Да направя кариера не беше битка с някой друг, а със самата себе си, защото трябваше да спазвам високи собствени стандарти", казва още тя.
Жените в инженерния свят
Друго нещо, което я вълнува, е да помага за напредъка на жените в света на инженерството и технологиите.
Запитана дали това, че е българка, някога е било фактор в кариерата ѝ, тя отговаря "никога". "Но това, че съм жена, беше голям фактор", добавя тя. Това, което има предвид е, че жените трябваше да работят два пъти повече от мъжете. Тя има цял набор от анекдоти за това от първите си стъпки като съвсем млада жена-инженер в доминираната от мъже индустрия на автоматизацията.
"Привличането на повече жени в техническите професии започва с правилния формат и съдържание на обявите за работа: гъвкавост на работното време, възможност за работа от дома и други неща, които биха улеснили баланса между професионалния и личния живот, както и устойчивост и ясен ангажимент за подкрепа на кариерното израстване на жените", казва тя.
Емилия Андреева-Мошен истински се вълнува, че жените в бизнеса започват да правят собсветни мрежи за контакти. "Жените започват да се организират и това е страхотно, впечатляващо!" - казва тя.
Тя си спомня с радост една годишна среща с други жени от бизнеса, събитие, организирано от Търговската камара на Виена и Долна Австрия. Там една от участничните изнесла данни за това как днес всяка трета компания в Австрия се ръководи или е притежавана от жена!
България и нейните влакове
Емилия Андреева-Мошен няма особено желание да обсъжда българските железници и споделя, че за последен път се е возила на влак в България, когато е била дете.
В качеството си на съветник на Европейската комисия по железопътни проекти обаче тя има обширни познания по темата. "Европейската комисия оказва силна подкрепа на железопътния транспорт в цяла Европа и моите наблюдения като експерт са, че за съжаление България не успява да се възползва от наличните възможности, както правят другите страни," казва тя.
Развитието и подобряването на българската железопътна система ще даде тласък на българската индустрия и ще направи страната много по-привлекателна за бизнес и туризъм, смята тя.
/МГ/
news.modal.header
news.modal.text