site.btaСега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите, казва пред БТА скулпторът Хари Арабян

Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите, казва пред БТА скулпторът Хари Арабян
Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите, казва пред БТА скулпторът Хари Арабян
Хари Арабян / Снимка: Христо Стефанов, БТА

Според скулптора Хари Арабян в една определена възраст човек започва да се връща назад и да търси там отговорите. "Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите. Затова в един момент човек има нужда да се върне малко назад, за да открие същността на човешката природа, на търсенията, на вярата." Това разказа той в интервю за БТА по повод откриването на най-новата му самостоятелна изложба скулптура в галерия "Пролет" в Бургас.

Вглеждане в старите майстори

Първата творба, която посреща посетителите в бургаското пространство за изкуство, е интерпретация на скулптора по картината "Притча за слепците" от Питър Брьогел. Хари Арабян казва, че по някакъв начин тя олицетворява състоянието ни като общество в момента, но и че се надява да не е съвсем прав.   

Част от творбите му представят теми като разпятието с леко намигване към готиката и контрафорса, човешкия дух и вярата, изграждала катедрали в продължение на 200-300 години и обхващащи по няколко поколения, посочва авторът. 

"Всички тези хора са вървели в една посока, вярвайки в нещо сакрално. Нямало я е сегашната динамика. Това ме привлича сега и като майсторство, и като архитектура - това цялостно виждане, което не се променя с времето и с човешката същност. Може би в някаква степен ми липсва това. Затова е и вглеждането ми в старите майстори като към една митология. Правя го, разбира се, с други, съвременни средства, при които пак има търсения в съчетанието на детайли", коментира още Хари Арабян. Той обяснява, че вдъхновението тук не е конкретна религия с нейните сюжети и канони, а по-скоро вярата и усещането за нейното отсъствие. "Липсва сякаш дълбоката цел, но дано греша", допълва скулпторът.

Материали и начини на третиране 

Различни са не само темите, но и материалите и начините на третиране. Две от представените глави, едната от които е автопортрет, са създадени с технически камък. В тях Арабян влага похвати от японското изкуство за поправяне на счупена керамика "кинцуги".

"Това е друга култура. В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено, докато японците дори в това счупване откриват начин за възстановяване по нов начин. Това е много шантава тема като подход и философия. Всички препятствия, през които човек преминава, го ощетяват, но го и обогатяват. Такъв е човешкият опит. Той не започва от интернет, а се трупа хиляди години", допълва авторът. Обяснява, че според философията на "кинцуги" всяко счупване и лепене е уникално, защото всяко парче се отчупва по неповторим начин. "Като при хората - когато паднеш, да се опиташ да се изправиш отново и да възстановиш съществуването си."  

Особено любопитно за него е стъклото. Сблъсква се с него преди години. "Много ми хареса като материал и като изказ, защото позволява и да го лееш като бронз, и да го изчукваш като камък. Съчетава много пластични възможности, а полировката му е страхотна. Вярно, че изработката е много сложна, тъй като стъклото е капризен материал. Не е като бронза. Той и да падне, и да нямаш някъде недоливка, може да го запълниш, да го патинираш, докато стъклото изисква дисциплина на технологията. Пропукаш ли го някъде, трябва да го изхвърлиш. Падне ли, се счупва. Но е много богат като изказ. Опитвам се да използвам скулптурната грамотност да вляза в него по друг начин, а не просто да го търся като оптика и пречупване на светлината, а по-скоро като контраст на полировка, на фактура, на мат, на гланц. Да извадя обеми и да ги подчертая. Езикът му е много богат и като съчетание, и като цвят", разказва Хари Арабян.   

Скулпторът признава, че всеки материал носи своето предимство. Стъклото обаче е много провокативно и затова му е интересно. "Влязох в него като любител, но продължавам в тази посока, колкото и да е мъчително понякога", казва той. 

Един от представените образи в изложбата е на древногръцката поетеса Сафо, която Арабян пресъздава от гръцки мрамор - материал, към който от известно време не е се обръщал, но харесва заради предизвикателствата му. Други две от главите в експозицията са създадени от множество тънки тръбички от стъкло и бронз. За тях скулпторът казва, че са като олицетворението на множеството впечатления, които човек събира през живота си, за да изгради едно произведение.

Скулптурата - възход 

На въпрос дали наблюдава покачване или спад в интереса към скулптурата, Хари Арабян отвръща, че всеки интерес се култивира. "Затова например преди години бях против, когато тук, в родния ми град Бургас, се изгради парк на скулптурите. Според мен тези скулптури трябваше да влязат в жилищните комплекси, да бъдат превърнати в знаци, да влязат в ежедневието на хората. По този начин щяха да изградят в някаква степен отношение и разбиране", обяснява той.

Признава и че скулптурата е по-тромава материя, защото изграждането ѝ е сложно. Първо се прави в глина, после следва калъп, восък, ретушираш, коригираш, опаковаш, лееш, шлайфаш, полираш, патинираш. Процесът за изграждане на една работа, дори и малка, отнема седмици. "Няма капризи, няма го този спонтанен изказ като при живописта, но това те кара да подхождаш с друга отговорност. Затова и търсиш теми, които са по-дълбоки и не толкова мимолетни. Не токова обвързани с емоционалното ти състояние, колкото със същността", смята той.

Подобно е и ситуацията с паметниците, допълва Арабян. В Бургас са познати два, които са негово дело - единият е в памет на жертвите от арменския геноцид пред храма "Сурп Хач", а другият е скулптурата в Морската градина в знак на признателност към българския народ от арменската общност. Той припомня, че одобряването на един обществен паметник е свързано с комисия, в която има и архитекти, тъй като синтезът между създадената пластика и заобикалящата я среда е важен.

"Сега сякаш има хаос в тази посока и диалогът между архитектура и тези пластики е нарушен. Неслучайно сега в световен план се търсят по-изчистени форми, които да кореспондират с архитектурната среда, докато тук на Балканите все още разчитаме на натурата, на пропагандния изказ от шмайзери, драперии, коне. Това навън сякаш изчезва. Едно е да видиш Орлеанската дева в Париж, която е старинна пластика с височина от метър и деветдесет. Няма ги тези "най-високият кръст", "най-голямата Мадона" и т.н. Ние тук все още работим на база комплекси, но в крайна сметка това опира до времето, до културните натрупвания, но и до инвеститорите и хората, които не си играят с егото, а разчитат на специалисти. Изкуството е интелектуален труд и изисква багаж, който не идва от телевизора, а е плод на книги, на история, на друга култура", коментира творецът. 

Погледът в бъдещето

Когато се връща назад във времето и се вглежда детайлно в работи от Ренесанса, Египет или Средновековието, Арабян вижда емпиричните натрупвания на архитектура, живопис, скулптура. "Това е култура, която съществува и на която можем да стъпим", казва той.

Колкото повече се обръща към миналото обаче, толкова повече се страхува от онова, което ще види в бъдещето. Притеснява го, че хората все повече се унифицират. За него индивидуалната гледна точка, особено като творец, е много важна, но всички сякаш все повече се стремят да бъдат еднакви. "Онова, което Бог ти е дал като отделна индивидуалност на седем милиарда души, ти го свеждаш до пет, десет или хиляда клишета. За мен е безумно да загърбваш онова, което ти е дадено да те отличи."


Изложбата на Хари Арабян в галерия "Пролет" в Бургас може да бъде видяна до 7 декември. 

/РБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 15:15 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация