site.btaОсновният фокус на българските издателства е върху новата литература, каза Стойо Вартоломеев

Основният фокус на българските издателства е върху новата литература, каза Стойо Вартоломеев
Основният фокус на българските издателства е върху новата литература, каза Стойо Вартоломеев
Стойо Вартоломеев (дясно) и Ангел Г. Ангелов (ляво) на изложението „Алея на книгата“ във Варна. Снимка: Кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

Основният фокус на българските издателства е върху новата литература. Големият ресурс отива за сверяване с външния пазар и най-ценно е, когато премиерата на автор от друга държава става едновременно и у нас. Това каза пред БТА собственикът на издателска къща „Хермес“ Стойо Вартоломеев, който участва в представянето на новата книга на Ангел Г. Ангелов „Басейнът, както и други разкази за любовта“ на изложението „Алея на книгата“ във Варна. 

По думите му голямо влияние върху книжния пазар вече има и социалната мрежа „Тик-ток“, но при определени заглавия и тематики, тъй като аудиторията й е по-младежка. Изборът на заглавия е по инициатива на издателите съобразно тяхната преценка, посочи Вартоломеев като допълни, че поради ограничеността на българския пазар няма как да бъде представено цялото море от автори, които имат място в световната литература през годините.

„Издателската политика винаги има различни нюанси. Моето убеждение като литератор е, че трябва да се предлагат книги за различни читателски кръгове. Ако издателството е малко, то трябва да се посвети на определен кръг литература, защото това е шансът му да не се заличи. Ако иска да присъства на пазара, следва да си намери нишата и да „дълбае“ в нея по-дълбоко отколкото могат да го направят големите фирми“, каза Вартоломеев. 

Мнението му е, че големите издателства като тяхното, което има над двеста книги годишно, трябва да се движи полифонично, да има различни посоки на търсене на писатели, за да задоволи читателските интереси, които са много различни. „Следим поведението на хората чрез книгите и виждаме големи парадокси“, посочи той и даде пример с огромното увлечение на аудиторията по автори с полюсни послания в рамките на няколко години. „Преди 15 години направихме един никому известен писател от Аржентина много популярен. Става дума за Хорхе Букай, който имаше по 50 хиляди тираж и го разпознаваха по улиците у нас. Десет години по-късно сред най-продаваните ни автори в България е американският блогър Марк Менсън с „Тънкото изкуство да не ти пука“ с 80 хиляди тираж за пет години. Неговата философия е контрапункт на Букай. Това е друга ниша, която за наша радост сме улучили“, обясни Вартоломеев. 

Според него функцията на издателя е да открива в аванс тези настроения на хората, защото в бизнеса винаги печели този, който е пръв. „Тази политика е доста сложна и в нея са водещи тези, които умеят това. Не става дума за печалби и загуби, а за литературния факт, за това как книгата си намира читателите“, допълни той. 

По думите му такъв интересен експеримент, който вече намира своите почитатели, е книгата на Ангел Г. Ангелов, в която има анализ и навлизане в дебрите на човешката природа и различните й аспекти. 

Изложението „Алея на книгата“ във Варна продължава до 11 август, като на сцената на културната програма всяка вечер има срещи с писатели и издатели. БТА е медиен партньор на събитието.  

 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:54 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация