site.btaВисшата мода не може без „Шанел“

Висшата мода не може без „Шанел“
Висшата мода не може без „Шанел“
Модел от колекцията на"Шанел" за есен-зима 2024-2025. AP, Снимка: AP Photo/Christophe Ena

Висшата мода не може без „Шанел“, а „Шанел“, оказа се, може и без дизайнер да се справи със задачата да представи рокли, които струват около 100 000 евро. Това е скъпо маркетингово упражнение за някои марки, но за бранда, създаден от митичната Коко Шанел, е по-скоро здравословен бизнес със силна клиентска база, написа „Гардиън“ по повод ревюто в рамките на Седмицата на висшата мода в Париж. 

Дефилето в Парижката опера беше посетено от Кийра Найтли, Мишел Уилямс и други холивудски величия, които бяха дошли, за да се насладят – отново и отново, на вездесъщите костюми от букле и туид, вечните кадифени и копринени панделки в косите, перли и безброй много чанти с капак. Фокусът на колекцията обаче не бяха аксесоарите, а луксозните материали и отличителните знаци на легендарната френска марка. 

Тази колекция висша мода на „Шанел“ ще бъде запомнена с две неща -  липсата на естетически акцент и отсъствието на главен дизайнер, който да приеме аплодисментите. Виржини Виар, която напусна модната къща след повече от 30 години работа за парижкия бранд и пет години на поста творчески директор, успя да постигне рекордни печалби през миналата година и бум на конфекцията. Въпреки това постиженията й явно не бяха достатъчни – французойката беше обвинявана в прекалена предпазливост, липса на блясък и размах в сравнение с покойния Карл Лагерфелд. Дори сега добре ушитите тоалети, показани в Парижката опера, приличаха твърде много на прет-а-порте. Тази предпазливост не е нова за модата – през 2023 г. „Армани Приве“ беше критикувана за прекалено практичната „арлекинова“ колекция. 

Големият брой кодове на „Шанел“ са и сила, и слабост на марката. Цветовата палитра за пореден път прави реверанс към жената с аристократичен дух, която иска да се чувства свободно и удобно в дрехите си. Нищо стряскащо, нищо излишно. Модна къща с подобна история е твърде тежка задача за всеки творчески директор, който неизменно ще бъде сравняван и с Лагерфелд, и със самата Шанел. И, парадоксално, ще бъде сравняван дори с настоящата колекция висша мода, осъществена благодарение повече на занаятчии, отколкото на творец с ярки иновативни идеи. Финес, пелерини с панделка, буфан ръкави, меки костюми, черна рокля, тафта, тюл и сатен – „Шанел“ е задължена да предлага отново и отново все същата изтънченост, но и да ражда идеи, които да смайват клиентите. Това, оказва се, е сложна задача, която Виар не успя да изпълни.

Последната голяма промяна в модата преди оттеглянето на Виржини Виар беше напускането на Пиерпаоло Пичоли, който беше заменен от Алесандро Микеле във „Валентино“. Пичоли се оказа твърде изтънчен, за да прави конфекция, а Микеле се оказа смазан от собствения си размах в „Гучи“ година по-рано. Едно е сигурно – който и да заеме мястото на Виар, ще трябва да съвместява традициите на ателието за висша мода и глобалния растеж, ако не желае да се окаже в положението на Виар и Пичоли - талантлив дизайнер без нито една грешка, но и без работа. 

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:30 на 03.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация