site.btaЦентрална Избирателна Комисия - Решение № 3402-ЕП/НС
Р Е Ш Е Н И Е
№ 3402-ЕП/НС
София, 3 юни 2024 г.
ОТНОСНО: жалба от А. С. – пълномощник на коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“, срещу решение № 64-ЕП/НС от 29.05.2024 г. на РИК – Силистра
В Централната избирателна комисия по електронната поща с вх. № ЦИК-ЕПНС-09-934 от 31.05.2024 г. е постъпила жалба от А. С. – пълномощник на коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“, срещу решение № 64-ЕП/НС от 29.05.2024 г. на РИК – Силистра, относно назначаване членове на ПСИК в община Тутракан, област Силистра, в изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители на 9 юни 2024 г.
В жалбата се оспорва разпределянето на ръководни позиции в ПСИК на територията на община Тутракан, твърди се неправилност на оспореното решение като постановено при липса на мотиви и се иска отмяната му, като административната преписка бъде върната на административния орган за ново произнасяне с указания.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и срещу акт, подлежащ на оспорване, поради което е допустима.
С вх. № ЦИК-ЕПНС-964 от 03.06.2024 г. от РИК – Силистра е постъпила комплектувана административната преписка по вземане на оспореното решение.
При постановяване на решение № 64-ЕП/НС от 29.05.2024 г. РИК – Силистра, е установила, че са спазени изискванията на Изборния кодекс по провеждане на консултации за назначаване на ПСИК – Тутракан, като участвалите партии и коалиции са направили предложения за състав на ПСИК с представени изискуеми документи. При проведените консултации не е постигнато съгласие между участниците за длъжността председател в ръководството на ПСИК. В тази връзка РИК е съобразила писмо от кмета на община Тутракан с вх. № 89 от 21.05.2024 г. за проведени консултации за състава на ПСИК – Тутракан и в изпълнение на правомощията си по чл. 72, ал. 1, т. 1 и чл. 90 ИК е издала оспорения акт.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Оспореното решение е взето от компетентен административен орган съгласно чл. 72, ал. 1, т. 1 и чл. 90 ИК при спазване на изискванията за кворум по чл. 70, ал. 3 ИК и изискванията за формиране на решение по чл. 70, ал. 4 ИК. Оспореното решение е издадено в съответствие с изискванията на Изборния кодекс, като не са допуснати твърдените в жалбата нарушения. Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че оспорваното решение е незаконосъобразно поради това, че в ръководните органи на ПСИК не е назначен представител на коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“ на длъжността председател. Принципът, залегнал в Изборния кодекс, е че назначаването на СИК/ПСИК става въз основа на постигнато съгласие от консултации при кмета на съответната община, а при липса на такова и по изключение – от РИК при спазване на законовите изисквания. В случая тези законови изисквания са спазени. Целта на закона е да се ограничи мнозинството на една партия или коалиция в състава на СИК/ПСИК, като нейни членове, както и като ръководен състав, съответно в ръководните органи да не бъдат лица от една и съща партия или коалиция. В случая, видно от назначените с оспорваното решение членове на ПСИК – Тутракан, и на ръководния й състав, тази цел е спазена. Спазено е и императивното изискване назначените лица на ръководни органи да не са от една парламентарно представена партия или коалиция – назначеният председател на ПИСК – Тутракан, е предложен от партия „Движение за права и свободи“, а назначеният секретар – от коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“.
Неоснователно е и възражението на жалбоподателя за допуснати нарушения във формата на оспореното решение поради немотивираност на същото. Видно от приложената към жалбата административна преписка е, че мотивите за издаването му се съдържат в представената по делото административна преписка. По отношение възражението относно образованието на назначения за председател на ПИСК – Тутракан, Централната избирателна комисия намира, че са спазени изискванията на чл. 95 ИК, а именно за членове на СИК се назначават лица, които имат право да гласуват в съответния вид избор и владеят български език.
По изложеното Централната избирателна комисия намира, че жалбата е неоснователна, при вземане на решение № 64-ЕП/НС от 29.05.2024 г. на РИК – Силистра, не са допуснати нарушения на закона, които да обуславят неговата отмяна, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.
На основание чл. 57, ал. 1, т. 26а във връзка с чл. 73, ал. 1 от Изборния кодекс Централната избирателна комисия
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. С. – пълномощник на коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“, срещу решение № 64-ЕП/НС от 29.05.2024 г. на РИК – Силистра.
ПОТВЪРЖДАВА решение № 64-ЕП/НС от 29.05.2024 г. на РИК – Силистра.
Решението на РИК – Силистра, подлежи на обжалване пред Административен съд – Силистра, чрез РИК – Силистра, в тридневен срок от обявяване на настоящото решение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Камелия Нейкова
СЕКРЕТАР:
Севинч Солакова
ССт/ЛТ
/СТГ/
Купуването и продаването на гласове е престъпление.
news.modal.header
news.modal.text