Представяне на учебник по "Гражданско образование" за 12 клас на издателство "БУЛВЕСТ2000/Клет"
Във Финландия гражданско образование се учи от първия час на първия учебен ден с урок за това как животните се обединяват, за да защитят гората си. Първият урок на първолаците в Чехия също е на тема гражданско образование – какво са публични институции и защо те са различни от частния/семейния живот. В различни държави в ЕС гражданско образование започва да се изучава от първи, трети, пети или седми клас. От тази есен у нас за първи път ще се изучава гражданско образование от учениците в 12 клас.
На открит урок в Кюстендил беше представен учебникът по гражданско образование за 12 клас на издателство БУЛВЕСТ 2000/ Клет. Защо точно в Кюстендил? Защото авторите на този учебник вярват, че учебниците се пишат за учениците, а не че учениците съществуват, за да четат учебници. Ето защо преди започването на работата си по учебника, авторите са се срещали с ученици от различни населени места (София, Кюстендил, Радомир, Пазарджик, Перник и др.), за да обсъдят заедно какво трябва да съдържа учебникът, какво искат да научат учениците за гражданското общество, какви умения трябва да притежават, за да защитават каузите, които смятат за важни. След завършването на учебника, е била проведена втора серия от подобни срещи, на които ученици са обсъждали готовите уроци, решавали са задачите и са изпълнявали упражненията. Учениците от Кюстендил са се проявили с особена креативност, ангажираност към социални проблеми и мотивация. Ето защо учебникът е би представен най-напред тъкмо пред тях.
Авторският колектив включва проф. Георги Димитров (социолог, основател на катедра „Европеистика” в Софийския университет и двукратен стипендиант на Фулбрайт), доц. Велина Тодорова (юрист, член на Комитета по правата на детето към ООН), д-р Венелин Стойчев (изследовател и граждански активист), Георги Радев (главен учител по философия и гражданско образование). Графичен дизайнер е художникът Николай Пекарев.
Авторите на учебника настояват, че гражданското образование не трябва да се изучава, а да се упражнява. Ето защо в учебника няма определения, които да се зубрят наизуст, няма дати и имена, които да се запомнят. За сметка на това има много групова работа, практически казуси и задачи, които целят развитието на умения за справяне с конкретни обществени предизвикателства и защита на общия интерес – на местно, европейско и глобално ниво.