site.btaПреди двадесет и пет години във Варна е открита новопостроената кула на фара на нос Галата

Преди двадесет и пет години във Варна е открита новопостроената кула на фара на нос Галата
Преди двадесет и пет години във Варна е открита новопостроената кула на фара на нос Галата
Варна (14 април 2000) По крайбрежието започна вече подготовката за туристическия сезон 2000, но пострадалият от свлачища нос Галата е оставен на бавна разруха. Снимка: БТА, Красимир Тодоров/архив

На 13 август 2000 г. е открита новопостроената кула на фара на нос Галата - третата след откриването на фара през 1863 г.

Морският фар е разположен в крайната точка на Варненския залив и е вторият в България, след този в Шабла.

По данни на Справочно-библиографска информация и регионална история към Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“ – Варна, след Кримската война (1853-1856), френското дружество Compagnie des Phares de l’Empire Ottomane печели правото да строи фарове в Турската империя. Фарът на Галата е вторият поред морски фар, построен от фирмата, седем години след първия в Шабла. Представлява бяла осмоъгълна каменна кула с наблюдателница. Открит е на 15 август 1863 г. Оптиката му е от шеста степен, с постоянна бяла светлина, поставена върху кулата на височина 50 метра над морската повърхност. Фарът се вижда на разстояние 12 мили от хоризонта.

До кулата е построена малка едноетажна пристройка, служеща за жилище на фаропазача.

С влизане в експлоатация на новото пристанище през 1906 г. фарът на Галата се оказва непригоден за навигационното обслужване на залива. По инициатива на Карел Шкорпил той е преустроен през 1908 г.

От 14 август 1909 г. грижите за фаровете по Българското Черноморие се поемат от българската държава.

През 1912 г. на стотина метра южно от фара е построена нова железобетонна кула и маяк с оптически апарат с въртящ се механизъм. Изградена е изцяло нова фарова сграда с помещения за личния състав и кула, висока 13 метра. Съоръженията са доставени от парижката фирма Barbier Benard & Turenne. Новият фар е запален пробно на 20 декември 1913 г.

През 30-те години на 20-и век са модернизирани всички фарове по Българското Черноморие. Фарът на Галата е електрифициран през 1932 г. Петромаксовата лампа остава да се използва само при аварии. Механизмите му работят с астрономическа точност. При лошо време наутофон (звуков сигнализатор за мъгла) на немската фирма „Юлиус Пинч“ предупреждава корабите. Звуковият сигнал е буквата „В“ (Варна) от морзовата азбука. През 1938 г. е електрифицирана и оптиката.

През 1958 г. е монтиран радиофар „Лоренц“, излъчващ буквата “Г” (Галата), а две години по-късно – девиационен радиофар „МРМ-61“, съветско производство. Той излъчва буквата „Д“ от морзовата азбука. Старата френска оптика работи до 1987 г., когато е подменена със съветска с кръгово излъчване. Преоборудвано е и фенерното отделение.

В резултат на активизирането на свлачищни процеси в района през 1986 - 1998 г. кулата е разрушена, а фарът - застрашен, което налага изграждането на нова кула.

В емисия „Вътрешна информация“ на БТА четем:

Военноморските сили ще търсят решения за евентуално преместване на фар Галата

Варна, 27 февруари 1998 г. /БТА/ В района на сега действащия фар на нос Галата няма поражения, съобщиха от командването на Военноморските сили.

Фарът ще продължи да работи.  Обслужващият персонал е евакуиран от сградата.

В Главния щаб на Военноморските сили ще се търсят възможни решения за евентуалното преместване на фара на безопасно място.

Активизиралото се снощи и тази сутрин старо свлачище в източната част на нос Галата разруши стария фар и застраши сега действащия фар.

***

Нова фарова кула на нос Галата се открива днес

Варна, 13 август 2000 г. /БТА/ Новопостроена кула на фар "Галата" - един от символите на морска Варна, се открива по време на днешния празник - деня на военните моряци.

Стойността на новата кула е 264 048 лв., дадени от Постоянната комисия за защита на населението при бедствия, аварии и катастрофи при Министерския съвет. Главен изпълнител на обекта бе "Трансстрой консорциум" АД - София, главен проектант Добрин Ефремов, а изграждането в максимално допустимия технологически срок бе дело на строителите от "Трансстрой" - Варна, ръководени от инж. Иван Накев.

Варненският фар е вторият по дълголетие по българското черноморско крайбрежие след Шабленския.  Открит е на 15 август 1863 г.  През 1908 г.  по инициатива на Карел Шкорпил е ремонтирана оптиката на фара.  През 1913 г. е построена нова фарова кула, която в момента се намира в свлачищна зона.

Откритият официално нов фар на 20 декември същата година е единственият по крайбрежието ни, който, условно казано, участва в бойни действия. На 14 октомври 1915 г. Варна и фарът са обстрелввани от руския линеен кораб "Императрица Мария", при което част от оптиката е разрушена. През 40-те години е монтиран радиомаяк, а през 1957 г. старата френска оптика на фара е допълнена със съветска оптика АСА-500, при която образуването на сигнала е по електронен път и далечината на видимост става 17 мили.

И при хубаво време, и в бурни дни фар "Галата" безотказно е изпълнявал функцията си като навигационно съоръжение.

При активизирането на свлачищните процеси в района от началото на 1986 г. до 1998 г., когато изцяло бе разрушена старата кула и самият фар бе застрашен, се наложи изграждането на нова кула.

***

Новият фар "Галата" е като наколно жилище, но с железобетонни пилоти, устойчиво на земетръс и свлачища

Варна, 27 ноември 2000 г. /БТА/ Само за един месец "Трансстрой" - Варна, успя да извърши пилотното /подземно/ укрепване на новия фар на нос Галата. С получената на 9 ноември нова сондажна машина "Бауер", чиято цена е 1 милион и 200 хиляди лева, много бързо са били пробити пилотите.  Натискът по време на пробива е 90 тона, от отворите, широки 80 см до дълбочина 26 метра са извадени "ядки" от различните пластове земя, включително и скални маси, а след това отворите са запълнени с железобетон.

Това разказа днес пред журналисти изпълнителният директор на "Трансстрой" Иван Накев на площадката на върха на самия фар, на височина 21 метра.

Според образното сравнение на проектантката инж.  Диана Илиева, фаровото съоръжение, с шестте железобетонни пилота в земята и кулата над нея, е като наколно жилище, само че съвременно, и се опира на стабилен земен пласт.  Съоръжението е земетръсоустойчиво, проектирано е да устоява и на свлачищни процеси.  Цената му е 463 000 лв.

Остават само довършителните работи, включително помещенията за фаропазачите. Технологично работата зависи от температурата на въздуха, затова инж.  Илиева не се ангажира с конкретен срок, кога фарът ще бъде облицован и боядисан.

На 17 юли 2001 г. официално е пуснат в експлоатация фаровият комплекс. Лъчът на новия фар се вижда на 18 мили в морето:

На 18 мили в морето се вижда лъчът на новия фар на нос Галата

Варна, 17 юли 2001 г. /БТА/ На 18 мили в морето се вижда лъчът на новия фар на нос Галата. Фаровата кула е висока 55 метра и издържа на ураганен вятър. Използвана е най-съвременен тип оптика.

Специално е избрано мястото за фаровия комплекс, като подпочвените води са изведени. Теренът е укрепен с пилони.

В строителството, осъществено от Трансстрой, са вложени 756 992 лв. бюджетни средства, осигурени от Постоянната комисия за защита на населението от бедствия и аварии.

Новият фаров комплекс "Галата" замени стария фар, осветявал пътя на корабите 137 години, но застрашен от рухване заради свлачищната зона, върху която се намира.

Военни моряци ще стопанисват новото съоръжение. Началникът на Главния щаб на Военноморските сили вицеадмирал Петър Петров благодари за модерния подарък, който по думите му е огромен знак за уважение към моряците и към флота. На днешното тържество по повод официалното откриване на фаровия комплекс присъства и областния управител на Варна проф. Николай Пантев.

/ДС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 22:13 на 15.08.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация