site.btaНаредба Н-32 стимулира собствениците на автомобили да ги поддържат в по-добро техническо състояние, каза министър Гроздан Караджов
В Наредба Н-32 е приет подход, който да стимулира собствениците на моторни превозни средства (МПС) да ги поддържат в по-добро техническо състояние, тъй като тези автомобили, чиито вредни емисии са значително под граничните стойности, допустими за движение по пътищата, биха могли да се класифицират в по-висока екологична група. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на парламентарния контрол. Той отговори на въпрос на депутата от „Възраждане“ Ангел Славчев относно Годишните технически прегледи на автомобили, определени в Наредба Н-32. Когато измерените стойности на въглероден оксид или димността са над граничните стойности, превозното средство не се допуска за движение по пътищата, обясни Караджов.
Определянето на екологична категория (Euro) на МПС се извършва в процеса на проектиране, производство и одобряване на новите автомобили от компетентния орган по одобряването на типа в държавите членки, разясни министърът. И подчерта, че екологичната категория се отбелязва в сертификата за съответствие на превозното средство и не подлежи на промяна през целия му жизнен цикъл. Екологичната категория се отразява и в свидетелството за регистрация, добави той.
Моторните превозни средства, които не отговарят на изискванията относно вредни емисии, не могат успешно да преминат периодичен технически преглед и да бъдат допуснати за движение, каза Караджов. Екологичната група се определя чрез измерване в контролно-технически пункт на съдържанието на въглероден оксид или стойността на коефициента на поглъщане на светлината (димност), като се взима предвид и екологичната категория или датата на първата регистрация, обясни също министърът. По думите му МПС може да се класифицира в повече от една екологична група в зависимост от измерените стойности на въглероден оксид или димност.
Категориите са нещо, на което нито годишният технически преглед, нито пунктът, нито министърът може да въздейства. Това е описано в типовото одобрение, когато е произвеждана колата и то ще я съпътства до нейното депониране, каза министърът. Относно недобросъвестните шофьори при преминаването през годишни технически прегледи, Караджов увери, че Държавната автомобилна инспекция има контролни функции, чието задължение е да правят проверки, включително и на принципа „анонимен клиент“.
/ТНП/
news.modal.header
news.modal.text