site.btaДоклад разкрива кампания във Фейсбук в подкрепа на крайнодесния кандидат за президент на Румъния Калин Джорджеску

Доклад разкрива кампания във Фейсбук в подкрепа на крайнодесния кандидат за президент на Румъния Калин Джорджеску
Доклад разкрива кампания във Фейсбук в подкрепа на крайнодесния кандидат за президент на Румъния Калин Джорджеску
Снимка: AP Photo/Jenny Kane, File

Мрежа от страници във Фейсбук е публикувала над 4100 политически реклами, които са нападали проевропейската кандидатка за президент на Румъния Елена Ласкони, и същевременно са рекламирали крайнодесни фигури, сред които независимият кандидат Калин Джорджеску, в периода преди изборите в страната. Това съобщават румънски медии, като се позовават на доклад, публикуван от агенция Блумбърг.

Кампанията е била разгърната на 25 страници във Фейсбук на организации, чиито уебсайтове споделят хостинг, реклама и имейл инфраструктура, което показва организирано усилие за оказване на влияние върху изборите, става ясно от доклад на групите за изследване на цифрови заплахи „Рисет тех“ (Reset Tech) и „Чек фърст“ (Check First). Не е ясно кой стои зад мрежата, която е подсилвала политически публикации във Фейсбук и Инстаграм с рекламни разходи в размер до 264 909 евро, според доклада, цитиран от Блумбърг.

Крайнодесният независим кандидат Калин Джорджеску спечели изненадващо първия тур на президентските избори на 24 ноември благодарение на предизборна кампания, базирана основно в социалната мрежа ТикТок. Джорджеску твърди, че не е похарчил и една лея за кампания. Изборите бяха анулирани от Конституционния съд, след като на заседание на Върховния съвет за национална отбрана бяха представени доклади на разузнаването, според които Румъния е била мишена на „агресивни руски хибридни действия“ по време на изборния процес. Румънските власти в момента провеждат разследване на предизборната кампания на Джорджеску, а целият процес по избор на държавен глава ще започне отначало.

Изненадващата победа на проруски настроения Калин Джорджеску, чието участие в изборната надпревара бе в границите на статистическата грешка преди деня на гласуването, привлече вниманието върху ролята на социалните мрежи. Румънските власти се съсредоточиха върху платформата ТикТок на китайската компания „БайтДенс“ (ByteDance Ltd.), като я обвиниха, че е предоставила масова видимост и преференциално отношение на слабо известния към онзи момент Джорджеску. Докладът на „Рисет тех“ и „Чек фърст“ сочи, че усилието за оказване на влияние върху изборите е по-мащабно, посочва телевизия Диджи 24. Авторите на доклада, цитиран от Блумбърг, отбелязват, че докато вниманието е било насочено към ТикТок, нови доказателства сочат, че платформите на Мета – Фейсбук и Инстаграм, са били използвани за разпространение на агресивни политически послания, непроверени твърдения и поляризиращ наратив.

Мета е отказала да коментира съдържанието на доклада. Президентът на компанията, отговарящ за глобалните въпроси Ник Клег заяви миналата седмица, че не разполагат с доказателства за „големи инциденти“ на техните платформи във връзка с Румъния. Според изявлението му, цитирано от Евронюз и Диджи 24, Ник Клег е казал, че компанията поддържа „почти ежедневен“ контакт с румънските власти.

Рекламите, описани в доклада, представят Калин Джорджеску като „президент патриот“, който защитава нацията от политическия режим. Лидерката на Съюз за спасение на Румъния Елена Ласкони е описана като „дявол“ и марионетка на Запада, а настоящият държавен глава Клаус Йоханис – като „диктатор“, защото подкрепя Ласкони. В някои реклами се изразява подкрепа за друг националист – лидера на „Алианс са обединение на румънците“ Джордже Симион.

Изследователите са идентифицирали кампанията с помощта на рекламната библиотека на Мета – инициатива за прозрачност, която предоставя подробна информация за рекламодателите, използващи платформите на компанията. Те са изчислили, че рекламите са били гледани около 199 милиона пъти от август насам. Профилите на регистрираните рекламодатели са имали страници във Фейсбук с администратори, намиращи се предимно в Румъния, и са се представяли като новинарски или развлекателни сайтове. Но сайтовете не са имали информация за юридическо лице или редакция на медия, а много от тях са били свързани с общи IP адреси, идентичен уеб дизайн и общи имейл и рекламно-технически конфигурации, което показва централизирана структура на управление, според доклада, цитиран от Блумбърг и телевизия Диджи 24.

Мета обяви неотдавна, че тази година е премахнала около 20 операции под прикритие за оказване на влияние по целия свят и че Русия е източник номер едно на подобни действия.

Миналата седмица Европейската комисия поиска от платформата ТикТок нова информация, свързана с изборите в Румъния. Изпълнителният орган на ЕС също така поиска от социалната мрежа да запази всички данни, свързани с изборите в ЕС след 24 ноември.

Представители на ТикТок съобщиха по-рано на изслушване в Европейския парламент, че платформата е премахнала неотдавна седем милиона фалшиви харесвания на съдържание, свързано с румънските избори, и 10 милиона фалшиви последователи. Представителите на ТикТок заявиха пред евродепутати, че са били премахнати 1000 акаунта на политически кандидати и са били блокирани 260 хиляди акаунта, за да не разпространяват дезинформация.

/МИД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:55 на 23.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация